Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-03, 13:13   #16
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Vinner jag VM eller kommer 2a så kommer jag investera i en dxa-mätning eller 2
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 20:43   #17
hare
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Ovanstående kostar 1500, vilket inte är speciellt mycket över vad man betalar internt på vårt sjukhus.

DXA är mest tillförlitlig vad det gäller bentäthet. Vad gäller fettprocent kan den i värsta fall vara ganska off. För mig stämmer den ganska bra däremot. Vad den också skall vara bra på är att mäta skillnaden mellan två mätningar, men det hade ju kostat 3000 pix och det kan det knappast vara värt.
Nej det kostar inte 1500 kr. Det kostar 1000 kr (det finns flera alternativ om du tittar på länken, du valde det dyraste). Och det är lättillgängligt att boka för vem som helst i Stockholm.. Fettprocenten är inte alls off den är mycket precis med mycket litet fel och det närmaste man komma MR -scanning röntgen på sjukhus. För övrigt används även dexa på sjukhus dessutom inte bara för bentäthet.
Har genomfört dexa scanning flera ggr. Du får veta exakt fett i vikt (gram) och % samt hur mycket av detta på olika kroppsdelar, tex bål (vänster höger sida, totalt. höger, vänster ben, hur mycket styrka muskler i gram du har på ben, över, under armar, bål etc. Du får också mått på din bukfetma om du har en sådan (A/G kvoten)
hare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 21:32   #18
hare
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av hare Visa inlägg
Nej det kostar inte 1500 kr. Det kostar 1000 kr (det finns flera alternativ om du tittar på länken, du valde det dyraste). Och det är lättillgängligt att boka för vem som helst i Stockholm.. Fettprocenten är inte alls off den är mycket precis med mycket litet fel och det närmaste man komma MR -scanning röntgen på sjukhus. För övrigt används även dexa på sjukhus dessutom inte bara för bentäthet.
Har genomfört dexa scanning flera ggr. Du får veta exakt fett i vikt (gram) och % samt hur mycket av detta på olika kroppsdelar, tex bål (vänster höger sida, totalt. höger, vänster ben, hur mycket styrka muskler i gram du har på ben, över, under armar, bål etc. Du får också mått på din bukfetma om du har en sådan (A/G kvoten)
Du får ju veta det dolda vicerala fettet något andra metoder inte kommer åt. Det enda som är bättre är MR-skikt röntgen på sjukhus, men sådan finns inte att tillgå. Att uppskatta fettet genom att mäta underhudsfett och beräkningar är för mig förknippat med stort fel- kaliper. Man får oilka resultat beroende på vem som hanterar kaliper.

http://www.youtube.com/watch?v=Ur1lh9ZhzyA
http://www.youtube.com/watch?v=rdPI9bE6SGU

Självklart har all metoder brister och går säkert at styra resultat. Kroppssammansättningen varierar ju som bekant mer än vad man tror över dygnet. Det är bara en ögonblicksbild som man fångar vid mättillfället och det är bara en själv som vet hur representativ den är med hänsyn till kost/dryckesintag och träning i närtid vid mättidpunkten.
hare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 21:36   #19
Ado2000
You dont make friends with sallad
 
Ado2000s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 199
Citat:
Ursprungligen postat av hare Visa inlägg
Nej det kostar inte 1500 kr. Det kostar 1000 kr (det finns flera alternativ om du tittar på länken, du valde det dyraste). Och det är lättillgängligt att boka för vem som helst i Stockholm.. Fettprocenten är inte alls off den är mycket precis med mycket litet fel och det närmaste man komma MR -scanning röntgen på sjukhus. För övrigt används även dexa på sjukhus dessutom inte bara för bentäthet.
Har genomfört dexa scanning flera ggr. Du får veta exakt fett i vikt (gram) och % samt hur mycket av detta på olika kroppsdelar, tex bål (vänster höger sida, totalt. höger, vänster ben, hur mycket styrka muskler i gram du har på ben, över, under armar, bål etc. Du får också mått på din bukfetma om du har en sådan (A/G kvoten)
nån som vet vart man kan göra detta i Göteborg ?
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175869

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade en vilodag 2005.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Gillar midgets (and goats)
Ado2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-25, 21:54   #20
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Jag tror inte det finns att tillgå, så vida man inte har remiss till något sjukhus. Tror iofs att de har en på idrottslabbet på skånegatan också men det hjälper ju inte mycket.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 09:35   #21
Biblio
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av hare Visa inlägg
Nej det kostar inte 1500 kr. Det kostar 1000 kr (det finns flera alternativ om du tittar på länken, du valde det dyraste). Och det är lättillgängligt att boka för vem som helst i Stockholm.. Fettprocenten är inte alls off den är mycket precis med mycket litet fel och det närmaste man komma MR -scanning röntgen på sjukhus. För övrigt används även dexa på sjukhus dessutom inte bara för bentäthet.
Har genomfört dexa scanning flera ggr. Du får veta exakt fett i vikt (gram) och % samt hur mycket av detta på olika kroppsdelar, tex bål (vänster höger sida, totalt. höger, vänster ben, hur mycket styrka muskler i gram du har på ben, över, under armar, bål etc. Du får också mått på din bukfetma om du har en sådan (A/G kvoten)
Bumpar denna tråd då jag är intresserad av att göra en sådan mätning i Sthlm, och gärna tar emot tips på var det kan göras.
Biblio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 11:47   #22
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Bioimpedansvåg är jättebra. Den säger att jag bara har 26% BF. Då litar jag på det

123kg på 178cm. Med 26% BF. Grov som fan således. Grövre än alla.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 12:51   #23
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Bioimpedansvåg är jättebra. Den säger att jag bara har 26% BF. Då litar jag på det

123kg på 178cm. Med 26% BF. Grov som fan således. Grövre än alla.
När jag var i mitt livs form på 80kg/182 visade gymmets våg 30%bf. Hon som skötte maskinen/gjorde mätningen "hmm, känns som om det är lite högt"
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 13:23   #24
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
När jag var i mitt livs form på 80kg/182 visade gymmets våg 30%bf. Hon som skötte maskinen/gjorde mätningen "hmm, känns som om det är lite högt"
Hahaha rutmage=30% rejäl bukfetma=26%. Man får se till att vara rejält kolhydratladdad och otörstig med allt vatten går strömmen fort som fan igenom kroppen
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)