Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-08, 03:45   #16
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Lång och verkar vara väldigt informativ tackar så hjärtligt. Hinner ej läsa hela just nu men 2 frågor som jag kom på bara:

Fun light är lika dåligt antar jag? Hur dåligt skulle det eventuellt vara att borsta tänderna direkt efter chokladmjölk t ex, Chokladmjölk kan ju omöjligt vara surt och därav bör man kunna borsta direkt och förhindra skador?

Om man dricker något surt med mat, Blir det lika "dålig" effekt då? Eller "neutraliseras" det kanske ? Om man skulle käka kött och potatis och dricka pepsi max till det. Är det lika "skadligt" att borsta direkt efteråt då, Som om man hade gjort det efter endast ett glas pepsi t ex.


Verkar som en del tandläkare är lite halv dåliga på detta t om, Och man(jag) vill helst undvika problem med tänderna Men däremot vill jag gärna dricka något godare än vatten med..
Jag skulle tro Fun Light är mindre surt än Pepsi Max. Aminosyrepulvrena är ju väldigt sura att äta som de är men om fun light är lika surt eller inte vet jag inte. Jag upplever iaf att det har känts obra på tänderna det med och det är ju inte alls som vatten iaf. Så varför dricka det? Jag vande mig väldigt fort med att dricka vatten och kan inte tänka mig att det är annorlunda för dig. Drack alltid fun light för att man kunde och det var ju godare än vatten, dock i samband med mat så man fick ju i sig mat och belastningen gemensamt då iaf. Men givetvis skall du låta bli den med om du vill spara på emaljen.

Chokladmjölk kan jag tänka mig är mindre surt.
https://www.coursehero.com/file/p6tc...6-as-well-and/
pH 6 i början, 5 efter 34 timmar, men även efter 4 och 8 dagar. De spekulerar i att laktosen kanske blev mjölksyra. Inget av det är ju jättesurt. Dock är ju socker också obra men om du borstar och petar och sköljer tänderna så antar jag att det inte blir mycket kvar av det.

Jag läste ett råd att äta vad det nu var för bär med hallon kanske med om det var kål eller vad det var för grönt för att höja pH på blandningen, men ja jag skulle tro du ändrar pH i någon grad med maten, dock kan ju en del mat vara sur med såklart.

Du skall inte dricka Pepsi Max till din mat =P

Antingen får du väl dricka Pepsi Max med vetskapen om att det är dåligt för tänderna eller låta bli och dricka vatten med vetskapen att du gör det för tändernas skull.
Det är inte så komplicerat..
Min kusins familj använde någon liten sprutflaska med bara naturliga aromer i sitt dricksvatten när de skulle lyxa till det. Var väl bara några droppar. Ger nog bara en "touch" på vattnet som aromerna i Loka och Ramlösa men det går ju.
Citron i vattnet gör det ju surare med men du kan ju ha väldigt lite citron, eller så kan du ju skiva i gurka eller något istället. Fast lär ju inte smaka mycket men om det övertygar dig om att dricka vatten så.

Den här var det nog de använde:
https://www.escowa.se/produkt/smaksattning
"Innehåll: Naturidentiska och naturliga smakarom samt naturliga arompreparat."
Till 100 liter i en sådan flaska. Vet inte vad de kostar.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 10:03   #17
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Korvil Visa inlägg
Jag skulle tro Fun Light är mindre surt än Pepsi Max. Aminosyrepulvrena är ju väldigt sura att äta som de är men om fun light är lika surt eller inte vet jag inte. Jag upplever iaf att det har känts obra på tänderna det med och det är ju inte alls som vatten iaf. Så varför dricka det? Jag vande mig väldigt fort med att dricka vatten och kan inte tänka mig att det är annorlunda för dig. Drack alltid fun light för att man kunde och det var ju godare än vatten, dock i samband med mat så man fick ju i sig mat och belastningen gemensamt då iaf. Men givetvis skall du låta bli den med om du vill spara på emaljen.

Chokladmjölk kan jag tänka mig är mindre surt.
https://www.coursehero.com/file/p6tc...6-as-well-and/
pH 6 i början, 5 efter 34 timmar, men även efter 4 och 8 dagar. De spekulerar i att laktosen kanske blev mjölksyra. Inget av det är ju jättesurt. Dock är ju socker också obra men om du borstar och petar och sköljer tänderna så antar jag att det inte blir mycket kvar av det.

Jag läste ett råd att äta vad det nu var för bär med hallon kanske med om det var kål eller vad det var för grönt för att höja pH på blandningen, men ja jag skulle tro du ändrar pH i någon grad med maten, dock kan ju en del mat vara sur med såklart.

Du skall inte dricka Pepsi Max till din mat =P

Antingen får du väl dricka Pepsi Max med vetskapen om att det är dåligt för tänderna eller låta bli och dricka vatten med vetskapen att du gör det för tändernas skull.
Det är inte så komplicerat..
Min kusins familj använde någon liten sprutflaska med bara naturliga aromer i sitt dricksvatten när de skulle lyxa till det. Var väl bara några droppar. Ger nog bara en "touch" på vattnet som aromerna i Loka och Ramlösa men det går ju.
Citron i vattnet gör det ju surare med men du kan ju ha väldigt lite citron, eller så kan du ju skiva i gurka eller något istället. Fast lär ju inte smaka mycket men om det övertygar dig om att dricka vatten så.

Den här var det nog de använde:
https://www.escowa.se/produkt/smaksattning
"Innehåll: Naturidentiska och naturliga smakarom samt naturliga arompreparat."
Till 100 liter i en sådan flaska. Vet inte vad de kostar.
Bah va krångligt det verkar haha... Tack för alla svar! Skall läsa igenom allt lite mer noga ikväll Uppskattas verkligen
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 23:16   #18
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Bah va krångligt det verkar haha... Tack för alla svar! Skall läsa igenom allt lite mer noga ikväll Uppskattas verkligen
Nej det är ju inte krångligt.
Fluor stärker emaljen, syra är dåligt och enkla kolhydrater + bakterier är dåligt.

Enda tråkiga för dig är att du vill höra att Pepsi Max är ok. Om det är emaljen som är viktigast bör du ju dricka vatten istället. Enkelt. Men chokladmjölk kan du nog borsta tänderna efter.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 15:43   #19
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Korvil Visa inlägg
Nej det är ju inte krångligt.
Fluor stärker emaljen, syra är dåligt och enkla kolhydrater + bakterier är dåligt.

Enda tråkiga för dig är att du vill höra att Pepsi Max är ok. Om det är emaljen som är viktigast bör du ju dricka vatten istället. Enkelt. Men chokladmjölk kan du nog borsta tänderna efter.
En tandhygienist sa "Cola är dåligt för det ger dig hål, Cola Light är dåligt för att det förstör din emalj" och följde upp med att hål kan man reparera men när emaljen är borta är den borta, därför är vanlig cola "bättre" ur tandsynpunkt. Men både vanlig cola och cola light innehåller väl det som förstör emaljen, borde inte vanlig cola vara sämre då?
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 16:08   #20
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
En tandhygienist sa "Cola är dåligt för det ger dig hål, Cola Light är dåligt för att det förstör din emalj" och följde upp med att hål kan man reparera men när emaljen är borta är den borta, därför är vanlig cola "bättre" ur tandsynpunkt. Men både vanlig cola och cola light innehåller väl det som förstör emaljen, borde inte vanlig cola vara sämre då?
Sockerfri läsk och sockersötad fräter lika mycket på emaljen, men sockersötad ger karies också. (källa, King Grub)
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 04:27   #21
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Jag tror också de har om inte annat i princip identisk pH.

Dock är det ju så att om det är sockerfritt tänker man ju om man bortser från tänder att man kan dricka hur mycket som helst. Folk som dricker BCAA-drickor skulle ju kanske inte dricka lika mycket sockerläsk och jag har ju druckit Pepsi Max och Fun light och Julmust light innan eftersom det ändå är skitsamma ur kalorihänsyn och smakar godare. Läsken är ju lite dyr men fun lighten är det ju inte.

Är det sockrat låter man ju kanske bli att dra i sig en 1.5 liters om dagen eller köper inte 8 samtidigt att dricka upp över en vecka eller två utan mer normalt kanske något till någon festligare måltid i veckan eller till högtider eller så.

Syran i läsken är ju dock lika illa vare sig det är socker i eller inte, men sockret ger ju långvariga mindre syrliga attacker om det blir kvar på tänderna och tillsammans med bakterier som också är det.

Å andra sidan kan jag ju tänka mig att typ söndertuggade hårda karameller som trycker ner mosade sockerkristaller emellan tänderna och liknande är värre än det som blir kvar i sockerväg av en dricka. Gå lång tid med socker inbakat emellan tänderna lär ju inte vara någon jättehöjdare, men det är det ju inte att strila syra över dem hela tiden heller.

Fram till 22a Oktober hade man väl till sig med Fluxen .. ;D
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)