Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-11, 20:26   #31
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers Visa inlägg
Bra sammanfattning. Kan dock tilläggas att en utplaning av priserna som många tror på aldrig har skett på bostadsmarknaden. Det är kullar och dalar, och just nu befinner vi oss uppe på Mount Everest.
Riksbankens räntesättningar som ekonomiska riktlinjer är i stort satt ur spel. Borde ringa varningsklockor där.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 20:29   #32
xodd
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Det finns helt enorma ekonomiska risker inbyggda i nuvarande situation. Skiter det sig så kan det verkligen skita sig ordentligt. I nuläget anser jag att det inte finns någon annan väg än ner. Problemet är att det inte finns något intresse att lösa problemen från politiskt håll. Lägg där till att alla intalar sig att det finns någon form av bostadsbrist och att bostäder bara går upp gör att det säkert kommer ta ett litet tag till innan det blir pannkaka av allt.

Vi är just nu runt och tittar på hus men har alltid varit övertygad om att det enda rimliga i dagens läge är att faktiskt bygga själv. Ren jävla dynga till hus som det bara är att bränna ner går för hutlösa pengar.

Senast redigerad av xodd den 2017-06-11 klockan 20:31.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 20:29   #33
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Tror att det är en in i praktiken omöjlighet. Majoriteten av stockholmarna (och säkert andra storstäders invånare) skulle bli bostadslösa tex. Det har man liksom inte råd låta ske.

Självklart kan marknaden svalna eller sjunka. Men det finns liksom ingen bubbla som helt plötsligt bara spricker och allt skiter sig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-06-11 klockan 20:31.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 20:35   #34
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Tror att det är en in i praktiken omöjlighet. Majoriteten av stockholmarna (och säkert andra storstäders invånare) skulle bli bostadslösa tex. Det har man liksom inte råd låta ske.

Självklart kan marknaden svalna eller sjunka. Men det finns liksom ingen bubbla som helt plötsligt bara spricker och allt skiter sig.
Vadå inte har råd att låta ske? Vad ska man göra då? Bail out för alla som inte kan betala?

Klart den kan, men det har aldrig hänt. Resonemang och okunskap som detta som till viss del lurat in folk i att belåna sig över vad de borde.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 20:48   #35
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers Visa inlägg
Bra sammanfattning. Kan dock tilläggas att en utplaning av priserna som många tror på aldrig har skett på bostadsmarknaden. Det är kullar och dalar, och just nu befinner vi oss uppe på Mount Everest.
Nä, jag tror inte det funnits någon bubbla genom historien där det först skett en påtaglig utplaning - inte sett över lite längre tid. Det är mer lämmeltåg utför ett stup.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 20:49   #36
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Tror nog en krasch kan komma, beroende på när räntan stiger osv. Men folk som har råd att hålla ut kommer ju gå vinnande ändå (iaf i typ Stockholm med bostadsbristen).

Sen måste ju amorteringskravet vara något typ av skydd för detta? dels att det tvingar folk att amortera en del i månaden + att får du någon som inte har råd med räntan så är det ju bara rycka amorteringskravet så har du 2-4k till. För mig t.ex. skulle det innebära att jag kan komma upp till 4% ränta.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 20:51   #37
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
White flight har - och kommer ha - stor inverkan på bostadspriser. Det jag tror vi kommer att få se är en är en större uppblandning av folk i förorter och liknande, med inledande stora problem.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 21:01   #38
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers Visa inlägg
Vadå inte har råd att låta ske? Vad ska man göra då? Bail out för alla som inte kan betala?

Klart den kan, men det har aldrig hänt. Resonemang och okunskap som detta som till viss del lurat in folk i att belåna sig över vad de borde.
Säg att 50% av stadsinvånarna inte har råd att bo kvar pga för höga räntor och flyttar ut till övriga städer. Vad händer med jobben, butikerna mm i den staden?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 21:04   #39
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Svenskarna har snart privatlån på 4000 miljarder så det är en del som lånas.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 21:25   #40
KlopFer
Mr.KlopFis
 
KlopFers avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: ...
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Säg att 50% av stadsinvånarna inte har råd att bo kvar pga för höga räntor och flyttar ut till övriga städer. Vad händer med jobben, butikerna mm i den staden?
Du är ju Master of the Universe så det borde du kunna lista ut.


Det räcker med att ränta tickar upp någon procent så kommer hushållen spendera mindre och drar usa upp sin ränta har vi inget val utan det är bara hänga på och ingen vill leva på vatten & bröd så det kommer bli mindre kläder och färre restaurangbesök som i sin tur betyder lägre omsättning, anställda får kicken och bollen är i rullning. Lisa 23år som jobbar på kicks i sthlm som tagit bostadslån på 3miljoner med hjälp av sina föräldrar kommer få det svettigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Tycker man så om sin egen pillesnopp tycker jag synd om den lilla pillesnoppen. Min mus ska ha det fint som snus iaf!
KlopFer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 21:25   #41
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Tror nog en krasch kan komma, beroende på när räntan stiger osv. Men folk som har råd att hålla ut kommer ju gå vinnande ändå (iaf i typ Stockholm med bostadsbristen).

Sen måste ju amorteringskravet vara något typ av skydd för detta? dels att det tvingar folk att amortera en del i månaden + att får du någon som inte har råd med räntan så är det ju bara rycka amorteringskravet så har du 2-4k till. För mig t.ex. skulle det innebära att jag kan komma upp till 4% ränta.
Du har alltså bara råd att betala upp till 4% ränta? Skrämmande.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 21:28   #42
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Säg att 50% av stadsinvånarna inte har råd att bo kvar pga för höga räntor och flyttar ut till övriga städer. Vad händer med jobben, butikerna mm i den staden?
Flytta hem till föräldrar, släktingar, kompisar, börja pendla. Arbetskraft och efterfrågan för jobb finns alltid när marknaden går dåligt. Alla vill ha jobb. Om nu inte dessa butiker och jobb försvunnit redan innan av lågkonjukturen.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 21:29   #43
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers Visa inlägg
Du har alltså bara råd att betala upp till 4% ränta? Skrämmande.
Vem säger det? Jag pratade om vad jag betalar för min ränta per månad + amorteringen.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 21:35   #44
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Säg att 50% av stadsinvånarna inte har råd att bo kvar pga för höga räntor och flyttar ut till övriga städer. Vad händer med jobben, butikerna mm i den staden?
Då går det käpprätt åt helvete. Helt enkelt. Ditt argument verkar bygga på att det just skulle gå åt helvete och därför inte kan hända. Det är uppåt väggarna fel tänkt.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 21:41   #45
Blaine
Barnmorska
 
Blaines avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 333
Jag väntar med gott tålamod. Pengarna är redo.
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)