Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-05-18, 15:55   #1
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Hur behandlar jag min ischias?

Hej,

Fick ett diskbråck (självdiagnoserat) för kanske ett halvår sen. Blev sen ischias då det strålade ner hela högerbenet och foten domnade bort. Svårt att sova osv.

Nu har det skarpa såklart försvunnit men jag lider fortfarande av sviterna.

När jag går så är det som att jag haltar litegrann.

Jag har inte riktigt helt och full kontroll över benet. Som att foten dunstar ner i backen istället för att kontrollerat landa (om det låter vettigt).

Känner fortfarande att det inte är helt 100 på något sätt.

Jag kör lite yoga och försöker stretcha höftböjaren. Sen låter jag ibland högerlåret sitta på skivstången i smith-maskinen och rulla ut det alá myfascia release.

Har avstått att träna baksida lår på gymmet för så fort jag försökt har jag fått ont igen. Först nu på slutet som jag kunnat köra ett par set hip thrusts och lårcurls utan att känna att det påverkat nämnvärt.

Däremot kört framsida lår under hela tiden utan större bekymmer.

Kör också yoga några gånger i veckan och försöker stretcha höjftböjaren och sätter mig ibland på en skivstång i smith-maskinen för att fascia-release högerlåret.

Är det något jag specifikt borde göra för att bli kvitt det här en gång för alla?

Eller handlar det bara om att ge det ännu mer tid?

Erfarenheter?
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-25, 11:31   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Svårt att säga utan att undersöka dig. Har du sökt vård?
Låter som om du har droppfot. Sök vård.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-30, 13:59   #3
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Svårt att säga utan att undersöka dig. Har du sökt vård?
Låter som om du har droppfot. Sök vård.
Nej har inte sökt någon vård.

Har inte upplevt att det varit illa nog att behöva göra det.

Men kanske smart att göra ändå.

Jättedum fråga men vad för typ av vård ska jag söka? Vem/var jag ska vända mig?
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-01, 10:28   #4
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
I första hand till fysioterapeut hade varit min rekommendation, om du har någon kopplad till din VC så kan det vara bra att välja den, om terapeuten behöver samarbeta med läkare.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-01, 14:10   #5
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Hah, du har fått klumpfot!

Bara att hålla dig undan på dygnets ljusa dagar men din jävla klumpfot. Natten är numera din dag.

Men allvar, som en som haft Ischias många gånger; gå och kolla dig. Det är inte det normala vid ischias att ha sådana problem med foten lång tid efter när själva värken på baksida rumpa/ben har släppt. Kan vara så att du har en disk som är kroniskt vajsing och trycker på nerverna. Kan behöva åtgärd, kan bli så illa att du inte kan skita normalt m.m.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-01, 19:17   #6
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Kan vara så att du har en disk som är kroniskt vajsing och trycker på nerverna. Kan behöva åtgärd, kan bli så illa att du inte kan skita normalt m.m.
Låter snarare som att besvären är i regress än att det ska bli värre, så att skrämma upp med detta är onödigt. Men viktigt att kolla upp det.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-02, 06:16   #7
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Låter snarare som att besvären är i regress än att det ska bli värre, så att skrämma upp med detta är onödigt. Men viktigt att kolla upp det.
Det är inte att skrämma upp, det är den vanligaste frågan man får av läkare vid ischias; om man har problem med att kissa eller bajsa. För "vanlig" bonnaischias utan dessa besvär behandlas inte och går över av sig själv.

Men svårare ischias kan innebära att disken inte bara tillfälligt buktar ut utan har blivit mer eller mindre kroniskt deformerad och trycker därför mycket mer på nerverna. Det kan till och med bli läckage av ryggmärgsvätska.

Och att ha den typen av fotproblem hör enligt mig inte till den normala "bonnaischiasen" och bör kollas upp så man inte riskerar att det blir värre.

Senast redigerad av 40plus den 2022-06-02 klockan 06:17.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-02, 11:24   #8
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Skilj på behandling och kirurgi, och läkare är inte första instans för dessa besvär.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-03, 06:06   #9
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Skilj på behandling och kirurgi, och läkare är inte första instans för dessa besvär.
Det var ett konstigt inlägg. Jag säger att han bör söka vård. Dvs ring sin VC, förklara besvären, och påbörja vårdkontakt.

Du svamlar om att skilja på kirurgi å behandling och att inte gå till läkare. Solida råd...
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-04, 22:35   #10
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Det var ett konstigt inlägg. Jag säger att han bör söka vård. Dvs ring sin VC, förklara besvären, och påbörja vårdkontakt.

Du svamlar om att skilja på kirurgi å behandling och att inte gå till läkare. Solida råd...
Svamlas ingenting, har man inte sökt vård för de besvär personen beskriver så är fysioterapeut första instans. Gärna på en vårdcentral så man kan samarbeta med läkare vid behov. En vanlig VC-läkare kan inte behandla ischias, knappast undersöka det heller.

Du skriver också "vanlig bonnischias behandlas inte" - jo det gör det, men det opereras inte - därav "Skilj på behandling och kirurgi".
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-07, 07:32   #11
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Svamlas ingenting, har man inte sökt vård för de besvär personen beskriver så är fysioterapeut första instans. Gärna på en vårdcentral så man kan samarbeta med läkare vid behov. En vanlig VC-läkare kan inte behandla ischias, knappast undersöka det heller.

Du skriver också "vanlig bonnischias behandlas inte" - jo det gör det, men det opereras inte - därav "Skilj på behandling och kirurgi".
Det är läkare som diagnosticerar och bedömer ischias och vid behov remitterar till ortoped, röntgen eller sjukgymnast. När man har besvär som inte hör till det normala skall man bli bedömd av läkare och här är läkare på VC första kontakt oavsett vad du tycker om det. Har man vad som kan anses vara normal ischias så går det utmärkt att börja hos sjukgymnast.

Och vanlig ischias behandlas inte alls. Allmänna råd om smärtlindring, att röra på sig, undvika lyft osv visst men man genomgår inte en behandling för en tillfälligt buktande disk pga att det finns ingen behandling som kan påverka disken frånsett kirurgisk behandling.

Senast redigerad av 40plus den 2022-06-07 klockan 07:34.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-07, 08:42   #12
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Det går att boka tid direkt med FT och ”allmänna råd” ÄR behandling. Du har noll koll 40plus.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-07, 09:33   #13
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Det går att boka tid direkt med FT och ”allmänna råd” ÄR behandling. Du har noll koll 40plus.
Allmänna råd är råd, inte behandling.

Och upplever man så svåra symptom vid nervkläm som beskrivs så är man bra dum om man börjar med FT.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-07, 11:09   #14
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Det är läkare som diagnosticerar och bedömer ischias och vid behov remitterar till ortoped, röntgen eller sjukgymnast. När man har besvär som inte hör till det normala skall man bli bedömd av läkare och här är läkare på VC första kontakt oavsett vad du tycker om det. Har man vad som kan anses vara normal ischias så går det utmärkt att börja hos sjukgymnast.

Och vanlig ischias behandlas inte alls. Allmänna råd om smärtlindring, att röra på sig, undvika lyft osv visst men man genomgår inte en behandling för en tillfälligt buktande disk pga att det finns ingen behandling som kan påverka disken frånsett kirurgisk behandling.
Var håller du hus i landet, vilken region? Har ni så gott om läkare att de träffar ALLA besvär menar du? Vilket jävla slöseri på resurser i så fall.
Vad är det du menar med dessa besvär som inte hör till det normala? Allt trådskaparen skrivit låter som en vanlig patient för mig.
Vad är det som skiljer trådskaparens besvär från "normal ischias" och vad definierar du i så fall som onormal ischias?
Tror du att ischias alltid innebär en buktande disk eller ett diskbråck?


Jag får för mig att du inte är medicinskt utbildad men om du är det så redogör gärna för det, eller om du har någon annan merit som ger dig insyn i vårdens processer så dela gärna med det också.

mvh
Fysioterapeut med 7års erfarenhet i primärvård i Östergötland.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-07, 11:12   #15
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Allmänna råd är råd, inte behandling.

Och upplever man så svåra symptom vid nervkläm som beskrivs så är man bra dum om man börjar med FT.

Vad är det som är dumt med det?
Vi gör ofta en bättre neurologisk undersökning i nedre extremitet än vårdcentralsläkare och kan börja behandling av patienten direkt, samt hänvisa till läkare vid behov.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)