Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-26, 18:08   #1
Arne111
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 5
Slitna knä??

Jag har precis gjort en meniskoperation

Läkaren tog bort endast 7% av den men upptäckte samtidigt vid operationen att brosket va ovanligt slitet för min ålder och vikt.. (37år och smal som en pinne ). Nu ska jag inte tillbaka förrän om 8 veckor då jag kan fråga mer såklart... Men är det någon här som har erfarenhet eller vet vad detta innebär?? Han trodde nämligen inte att mina knäproblem berodde på denna lilla meniskskada utan snarare på förslitningen. Han förstod samtidigt inte hur jag kunde ha sådana slitna broskdelar.

Så frågan är Vad kan göra brosk slitet??? jag har inte tränat särskilt mycket/överdrivet i livet och aldrig varit i närheten av överviktig. Förslitning låter ju som nått man måste gjort fel under en lång period. JAg har alltid hoppat runt endel mellan olika träningsformer.

Kan man ändra på nått för att för tillbaka brosk om det är slitet eller är det kört??

Kan tilläggas att ja kört knärehab i snart ett halvår nu utan att det blivit bättre...
Arne111 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-27, 18:10   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Förslitning är ett dåligt ord att använda för det låter ju, precis som du säger, att det är något man slitit sig till. Broskförändringar kan komma av andra anledningar än att man slitit sig till dem.

Om man ser hur forskningen ser ut, så finns det inte särskilt mycket stöd för knäoperationer för sådana besvär du beskriver. Det är viktigt att hitta en duktig fysioterapeut/sjukgymnast som kan hjälpa dig med ett bra rehabiliteringsprogram. Ska du tillbaka mot styrketräning måste man också anpassa rehabiliteringen efter det, åtminstone efter de initiala faserna.

Är det någon som har undersökt din funktion? Hur du står på ett ben, gör knäböj, hoppar, gör utfall, går i trappor? Även kollat lite mer specifik rörlighet i leder, styrka i muskler runt höft och knä?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-30, 12:15   #3
Arne111
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 5
Ortopeden jag varit hos har undersökt mig i några minuter... så svaret är väll nej. Fysioterap. har ju "klämmt och kännt" lite mer men inte använt orden "slita brosk".

Jag har under våren flitigt kört det rehab program jag fått som till 100% består av balansövningar av olika slag. Märker dock ingen skillnad alls i vänster knä (det som inte opererades). Höger är för tidigt att säga något om men det va ju ingen skillnad till det bättre från januari-maj iaf...snarare tvärt om.

Blickar jag tillbaka på senaste 10 åren så är det väll tyvärr många timmars stillasittande på jobbet där träningen gått i vågor. 2011 hade jag ett ryck och körde vättern rundan, det va väll senaste gången ja formtoppa. Varje vår har väll börjat med ett cykelryck följt av upehåll. Mycket klättring har det blivit blandat med sporadiska cykelrundor.

Korta perioder (månader) av löpning tätt följt av månader av uppehåll. Senaste 5 åren har jag renoverat mycket och träningen har blivit lidande. Det är tex efter en tokjobb med takomläggning som jag börja få ont i knäna.
Arne111 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-30, 12:21   #4
Arne111
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 5
Imorgon ska jag förövrigt tillbaka till sjukgymnasten för första gången sedan operationen. Trist att det inte sker en direkt kommunikation mellan läkare och sjukgymnast. Det blir ju min återberättelse av vad läkaren sagt.
Arne111 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)