Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-19, 00:06   #1
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Lyftarskor och klackhöjd - Drop

Hej!

Knäböj är den övning jag prioriterar främst. Men jag har alltid haft problem att verkligen komma tillräckligt djupt utan att riskera en lättare krumning. När jag står på tårna och böjer kommer jag dock ner fantastiskt skönt i botten och får verkligen till en studseffekt. Jag har böjt så pass länge utan vidare förändring i min rörlighet att jag nu funderar på att införskaffa ett par lyftarskor med riktigt hög klack. Hög stångplacering är dessvärre inget alternativ för mig eftersom jag får alldeles för ont av att placera stången där när vikterna ökar.

Söker därför hjälp med att hitta den sko som har marknadens största fallhöjd, klackhöjd, eller "drop". Det jag funnit hittills är att Lyftarshopen.se listar en sko från Do-Win med ett drop på 31 mm. Det vore 9 mm högre än mina nuvarande Adipower och klart värt att testa. Men är det någon som känner till skor med ännu högre drop vore jag tacksam för den informationen. När jag står på tå blir droppet ungefär 60 mm, men jag anar att jag skulle få full effekt med ett lägre drop än så.

Jag har även läst att man kan köra med hälinlägg i skon eller ännu hellre gå till skomakaren för att justera klackhöjden. Har för mig jag sett kinesiska tyngdlyftare med modifierade skor för extra högt drop.

Det finns många trådar om lyftarskor men i den här diskuterar vi enbart allt som rör klackhöjd.

Se även: Biomekaniska effekter av knäböj med lyftarskor med upphöjda hälar
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2018-05-19 klockan 00:10.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 00:17   #2
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Fann ett par från Ma Strength med 35 mm drop: https://www.facebook.com/chineseweig...type=1&theater

Den olustiga frågan är bara hur i hela friden man kommer över ett par såna...

...okej, verkar finnas här: https://store.chineseweightlifting.c...rby=price-desc
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2018-05-19 klockan 00:22.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 06:49   #3
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
du har inte funderat på att försöka göra dig smidigare först?
Stretch av fotleder samt
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 08:56   #4
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Du behöver fokusera mer på mobilitet än på klackhöjd.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 08:57   #5
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Du kan gå till en sko affär och köpa en halv sula, med extra klack.Hade sånna själv när jag körde styrkelyft,och du kan få i olika höjder
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 11:33   #6
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
du har inte funderat på att försöka göra dig smidigare först?
Stretch av fotleder samt
Jo, men det slutar alltid med att jag inte orkar engagera mig i stretching. Tvivlar för mycket på att det ska ge något.

Citat:
Ursprungligen postat av Ramboline Visa inlägg
Du kan gå till en sko affär och köpa en halv sula, med extra klack.Hade sånna själv när jag körde styrkelyft,och du kan få i olika höjder
Har kollat upp detta. 2 cm extra vore inte fel. Frågan är om skon kommer kännas stabil efter detta bara? Känns ju som att hälen kommer hamna för högt upp i skon för att skon ska kunna sitta på plats ordentligt...
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 11:39   #7
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Nejdå skon sitter perfekt. Så ser sulan ut. Nu är ju detta en gammal sula, så den är ju jäkligt slitt. 20180519_123631.jpeg

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 11:48   #8
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Jo, men det slutar alltid med att jag inte orkar engagera mig i stretching. Tvivlar för mycket på att det ska ge något.
Frekvens och målinriktad mobilitet ger fantastiska resultat. Även om du nu skaffar klackskor kommer dina problem och svagheter bestå, vilket utsätter dig för framtida risk.

Kom igen nu. Var inte lat.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 12:10   #9
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Har använt sådana hälinlägg som Ramboline länkar. De fungerar bra. Går på 70 spänn inklusive frakt (kommer i kuvert i brevlådan).

Kanske har du bra fotledsrörlighet men dålig höftrörlighet? Med stången lågt blir det mer rörlighetskrävande på höfter/ljumskar och mindre för fotleder. "Tvärtom" (inte direkt) med stången högt. För knäna trackar längre fram (därav hälarna vill lätta från golvet)?
Jag har mycket lättare att böja barfota med låg stångplacering än hög. Min fotledsrörlighet är skräp.

Här är en intressant video om höftrörlighet! De talar om något i stil med att det inte bara handlar om utveckla rörligheten, utan man behöver också utveckla stabilitet (styrka och aktivering?) av rörligheten:

1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 12:16   #10
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
För övrigt kan man hitta såna korkhälar i de flesta skobutiker.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 16:20   #11
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboline Visa inlägg
Nejdå skon sitter perfekt. Så ser sulan ut. Nu är ju detta en gammal sula, så den är ju jäkligt slitt. Bifogad fil 116163

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Snyggt, jag kommer nog att testa en sån. Skulle behöva höja mitt drop med 1 cm åtminstone.

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Frekvens och målinriktad mobilitet ger fantastiska resultat. Även om du nu skaffar klackskor kommer dina problem och svagheter bestå, vilket utsätter dig för framtida risk.

Kom igen nu. Var inte lat.
Det kanske går att kombinera ett tag. Just nu har jag lust att böja med högre klack, men det hindrar mig förstås inte från att ta itu med det riktiga problemet med rörligheten. Om nu kineser som inte gjort annat än att lyfta i sina liv använder skor med högre drop än de jag har så är jag inte alltför orolig för effekterna av att prova liknande skor.


Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Har använt sådana hälinlägg som Ramboline länkar. De fungerar bra. Går på 70 spänn inklusive frakt (kommer i kuvert i brevlådan).

Kanske har du bra fotledsrörlighet men dålig höftrörlighet? Med stången lågt blir det mer rörlighetskrävande på höfter/ljumskar och mindre för fotleder. "Tvärtom" (inte direkt) med stången högt. För knäna trackar längre fram (därav hälarna vill lätta från golvet)?
Jag har mycket lättare att böja barfota med låg stångplacering än hög. Min fotledsrörlighet är skräp.

Här är en intressant video om höftrörlighet! De talar om något i stil med att det inte bara handlar om utveckla rörligheten, utan man behöver också utveckla stabilitet (styrka och aktivering?) av rörligheten:

Jag tror som du säger att ankelrörligheten är fullgod men att svanken/höften är ovanligt dålig. När jag svankar har jag märkt att jag böjer på ryggen nästan ett par dm ovanför själva länden. Det är som att jag saknar svankförmåga överhuvudtaget. Ska nog kolla upp detta med sjukgymnast (i samband med att jag kollar upp min vingscapula).

Jag undersökte faktiskt alldeles nyss på gymmet hur pass mycket högre drop jag skulle behöva för att kunna komma riktigt djupt med fin teknik. Jag böjde med 40-60 kg och testade olika tjocka viktplattor under hälarna. Mellan 1,25-, 2,5- och 5-kilosplattorna var skillnaden nästan obefintlig i hur det kändes. De gav ungefär lika mycket extra fallhöjd, från 10 till 13 mm. Det roliga är att det bara blev sämre, alltså ännu svårare att komma ner djupt, när jag sedan ökade droppet ytterligare med 10- resp. 15-kilosplattorna som gav mellan 18 till 21 mm extra fallhöjd.

Det var rätt upplysande att jag testade detta. Absolut bäst kändes det med den minsta förändringen 10 mm (1,25 kg under hälarna). Då kunde jag sätta mig perfekt i botten. Den där extra centimetern gjorde all skillnad. Jag inser att när jag knäböjer på tårna kan droppet vara 50 mm i toppläget men det bevaras förstås inte hela vägen. När jag sitter ner i botten är droppet bara drygt hälften så stort. Rimligtvis beror det på hur tyngdpunkten förändras. Med ett för kraftigt drop i botten (10 och 15 kg under hälarna) blev jag också för framåtlutad, kanske för att underbenen (vaderna?) inte ger något stöd alls förrän en bit upp från hålet?

Med denna insikt skulle jag behöva en sko med ungefär 32 mm drop istället för 22 mm som jag har nu. Och dessa finns ju faktiskt på marknaden i form av Do-Win-variantens 31 mm. Så jag är väldigt sugen på att prova den skon nu och se hur det känns. Dock lär det vara bra mycket billigare med en halvsula så jag testar nog det först.


Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
För övrigt kan man hitta såna korkhälar i de flesta skobutiker.
Var inne och kikade i min lokala skoaffär och det verkade hänga något sånt där bakom disken. Drar nog dit och frågar imorgon.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2018-05-19 klockan 16:24.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 14:01   #12
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Nu har jag precis köpt ett par korkinlägg som det står ska vara 10 mm tjocka i hälen men jag antar att de kommer tryckas ihop 2-3 mm när man har 100 plus kg på stången. Fanns inga högre än 10 mm i skoaffären men nu vet jag vad tillverkaren heter och hoppas kunna beställa tjockare om dessa blir för låga. Ska prova nästa gång jag böjer.

Heter Pedaq Cork Heel och kostade 39 kr paret.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)