Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-17, 14:30   #1
SirreASDF
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Luleå
Inlägg: 204
Övningar för bålstabilitet

Hej,

Jag har typ enbart tränat strykelyftinspirerat, övertygad om att mark och bänk har varit tillräcklig stimulans för bål/core, så som många förespråkar.

Jag börjar tveka i min uppfattning nu dock, efter att min sjukgymnast skyllde den konstanta smärta jag haft i ländryggen de senaste två månaderna, på överansträngda muskler i ländryggen.

Något i stil med att min ländrygg är så mycket starkare än motsvarande på framsidan, att de konstant är aktiverade, för att upprätthålla min hållning osv.

Jag har sen dess lagt in specifik bålträning, främst maghjulet och hängande benlyft.

Min sjukgymnast rekommenderade även någon form av "balansövning", för att ytterligare utmana min corestabilitet. Förslaget jag fick var "valfri hantelövning på balansplatta" vilket jag känner mig väldigt tveksam till..

Söker alltså övningar som täcker upp detta, utan att jag behöver se ut som en clown på gymmet.

Min första tanke gick till utfallssteg med en hantel/kettlebell på en rak arm ovanför huvudet, en sida i taget alltså, men det tyckte inte min sjukgymnast om då jag har förslitningsskador i nacken på grund av kontorsarbete.

Har ni några förslag?

Also: Får inga kolozzeumträffar på Google nå mer? Helt omöjligt att hitta trådar nu?

Tack på förhand!
SirreASDF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 14:34   #2
RolloRocketcock
Registered User
 
RolloRocketcocks avatar
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Plankan kanske?
RolloRocketcock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 14:39   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Som jag fått höra av min sjukgymnast så är det bollövningar som gäller (för mig och mina besvär). Boll som i pilatesboll då.

Mer specifikt så har jag fått (dvs återigen anpassat för mig och mina besvär) att göra långsamma viktförflyttningar med armar och ben utan att ryggraden ska röra sig. Så att "de små musklerna" som man brukar säga, blir bättre på att parera. Kan vara typ att sitta på bollen och höja ena knäet, köra en långsamt variant av "hitlers hund" med bröstet vilandes på bollen osv.

Jag kör dock fegvarianten, köpte en billig boll som jag använder hemma. Skulle nog inte få för mig att göra sånt på gymmet, antar att det innebär att jag är osäker i min manlighet eller något men så får det vara

Vill man ha lite roligare former så skulle jag säga typ kampsport, klättring, simning eller kanske gymnastikinspirerade rörelser säkert kan erbjuda bra träning för ändamålet om man gör det i förebyggande syfte. Har man redan problem som man måste träna runt eller vara försiktig med så är det nog säkrare och mer kontrollerat med typ bollar och dylikt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-04-17 klockan 14:41.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 14:45   #4
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
En variant av plankan där du antingen lägger upp fötterna eller armbågarna på en boll. Sen balanserar du runt genom att aktivt röra dig åt olika håll.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 14:49   #5
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
En variant av plankan där du antingen lägger upp fötterna eller armbågarna på en boll. Sen balanserar du runt genom att aktivt röra dig åt olika håll.
Ja och har man dålig fantasi på hur man ska röra sig åt olika håll så kan man typ "skriva alfabetet" med armbågarna Typ börja med att "rita" ett A osv till Ö.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)