Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-31, 20:57   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Hur hårt tränar ni / pressar ni er?

Jag har förvisso alltid hög musik i öronen när jag tränar, men min uppfattning av att titta på folk i gymmet är att nästan ingen, om ens någon, tränar lika hårt som jag gör och då finns det ändå ett par krampiga killar och en mängd som är helt okej tränade.

Nu är det så klart en fråga på hur man definierar hårt, men det jag syftar på är hur folk beter sig under setet (grimaser, stön) och även efter själva setet. Nu kanske det rentav är jag som är en kärring, men det är inte ovanligt att jag under ett pass får sådan kramp i muskeln när jag kör att jag grimaserar rejält både på de allra sista repsen i setet (som jag i övrigt kör väldigt nära till fail) och precis efter själva setet.

Vid knäböj (som jag kör i någon form av maskin som jag föredrar och för att jag är lite lat...) har jag väldigt hög puls och kan knappt stå upp på benen utan måste nästan alltid sätta mig för att varva ner. Idag efter att ha avslutat passet med knäböj -> biceps -> bencurl -> rygglyft rörde jag mig som en snigel framåt och var tvungen att sätta mig ner i 10-20 minuter för att hela kroppen var så pass död och jag kände illamående. Nu var jag i och för sig tidspressad idag och mina set på rygglyft fick jag köra intensivare än vanligt, men det är inte första gången detta händer.

Jag har nog aldrig sett någon bete sig så här och se så slutkörd ut. Är det vanligt att ni känner så här, är jag en kärring eller dum i huvudet som pressar mig för hårt? Jag kör helkroppspass på 4-6 set, 10 övningar och fyra set intervaller på cykel innan jag påbörjar träningen.

Senast redigerad av sumialic den 2018-03-31 klockan 20:58.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-31, 21:07   #2
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Växer du något?

Jag tränar hårt så det blir grimaser då och då men oftast håller jag mig ifrån det. Lyckas ändå sakta men säkert få upp tyngre vikter. Känner inte riktigt behovet att ta ut mig fullständigt då jag är nöjd med det jag får ut ändå.

Sen ändå så stönar jag aldrig i gymsammanhang.

Senast redigerad av chadd den 2018-03-31 klockan 21:08.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-31, 21:09   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag kör oftast så att jag bedömer att nästa repetition kommer bli failure. Det innebär att jag alltid grimaserar, och ofta stönar eller skriker. Efter ett set av en basövning innebär det att jag är väldigt andfådd precis efteråt. Mår ganska ofta illa, men tror det beror mest på att jag dricker för mycket vatten.

Däremot får jag aldrig kramp i någon muskel. Det har väl att göra med att jag nästan aldrig får muskelkontakt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-31, 21:09   #4
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Man kan pressa sig på olika sätt. Bara för att du är så trött att du skakar betyder det inte att du kommer få najs gains.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-31, 21:12   #5
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Växer du något?

Jag tränar hårt så det blir grimaser då och då men oftast håller jag mig ifrån det. Lyckas ändå sakta men säkert få upp tyngre vikter. Känner inte riktigt behovet att ta ut mig fullständigt då jag är nöjd med det jag får ut ändå.
Svårt att säga, tar inte foton och mäter inte mina muskler, men jag har tränat i 13 år och efter så lång tid är ju växa inte det lättaste. Sedan ger jag mig själv ganska dåliga förutsättningar. För hälsans skull överdriver jag inte proteinintaget, jag fastar minst 16 timmar om dagen och jag ligger alltid på kaloribalans. Sedan byter jag av lathet heller aldrig övningar utan kör i princip alltid samma.

Med det sagt finns det väl någon som sagt att jag blivit större och fått kommentarer om mina bröst, men har nog bara blivit lite mer rippad. Jag tycker mig ha betydligt mer synliga blodådror på armarna än tidigare iaf.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-31, 21:12   #6
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Man kan pressa sig på olika sätt. Bara för att du är så trött att du skakar betyder det inte att du kommer få najs gains.
Lite därav tråden med. Tränar jag möjligtvis fel och vad gör jag då för fel tro?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-31, 21:22   #7
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Brukar pressa mig ganska hårt. Vet inte om det syns eller om jag typ grimaserar och har mig. Vet dock att jag inte brukar grymta/stöna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-31, 21:32   #8
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Jag tror det finns många som pressar sig riktigt jävla hårt. En skriker, en stönar, en frustar, nån blir röd och nästa svettas floder. Själv skriker jag bara vid nära på maxtunga ettor eller tvåor i knäböj. Svettas som en gris gör jag bara av att komma in på gymmet så det är en dålig indikator för mig. Jag tycker det verkar som att många har viljan som krävs. Överträning är väl ett vanligt exempel på det? Fail måste annars få anses vara en god indikator på att man pressar sig. Du får helt enkelt inte upp fler repetitioner.

Jag har gjort tunga set åttor, nior och tior i knäböj till fail men har aldrig problem att vara upprätt efteråt utan brukar rent av börja plocka med viktskivor ibland nästan innan jag börjar andas ut. Här skulle jag förstås kunna fortsätta böja på allt lägre vikter tills jag helt enkelt ramlar ihop och inte kan stå på benen men så hårt känns det inte givande att pressa sig om det inte är en extremt viktig tävling.

Sen finns det övningar som ger mig så hög puls och blodsmak i munnen att jag bara måste hämta andan ett par minuter innan jag ens kan fokusera på något annat, men det är sällan en basövning utan kan snarare vara ett högintensivt maxintervall på crosstrainern eller att springa i backe. Konditionskrävande övningar helt enkelt.

Man skulle också kunna tänka sig att man pressar sig i timtal utan någon enorm intensitet, men kanske kör en femma på 60 % av 1RM varannan minut i 2-4 timmar eller vad som krävs för att feberfrossan ska komma och krafterna helt ge upp, men det känns inte heller givande om inte tävlingen går ut på just det.

Eller är det bara där man verkligen har pressat kroppen? När man helt enkelt är så utmattad av en aktivitet att återhämtningen initialt kommer att kräva sjukvård. Kanske snarare dumdristighet.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2018-03-31 klockan 21:35.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-31, 22:10   #9
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Har tränat med många olika personer och förstår dig till fullo. Känner att många verkar vara lite feg för att verkligen "ta i" så att säga. Sen har jag hört att många blir förvirrade när dom spottar mig för jag tar verkligen i, sen när det inte går längre tar jag i mer. Så kan se ut som jag pausar ibland mitt i reps osv.
__________________
#Trasigmengårändå
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 00:01   #10
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag tränar inte speciellt hårt längre, jag vet att jag inte kommer bli något vidare framgångsrik inom byggning/lyftning/strongman så alla ansträngningar för att bli något jag inte kommer lyckas bli är ju "meningslösa".

Skulle säga att jag tar i precis så mycket jag behöver, gör lite ökningar men inte speciellt mycket.

Senast redigerad av Bärsärk den 2018-04-01 klockan 00:03.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 00:55   #11
Klagarn
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 198
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Jag tror det finns många som pressar sig riktigt jävla hårt. En skriker, en stönar, en frustar, nån blir röd och nästa svettas floder. Själv skriker jag bara vid nära på maxtunga ettor eller tvåor i knäböj. Svettas som en gris gör jag bara av att komma in på gymmet så det är en dålig indikator för mig. Jag tycker det verkar som att många har viljan som krävs. Överträning är väl ett vanligt exempel på det? Fail måste annars få anses vara en god indikator på att man pressar sig. Du får helt enkelt inte upp fler repetitioner.

Jag har gjort tunga set åttor, nior och tior i knäböj till fail men har aldrig problem att vara upprätt efteråt utan brukar rent av börja plocka med viktskivor ibland nästan innan jag börjar andas ut. Här skulle jag förstås kunna fortsätta böja på allt lägre vikter tills jag helt enkelt ramlar ihop och inte kan stå på benen men så hårt känns det inte givande att pressa sig om det inte är en extremt viktig tävling.

Sen finns det övningar som ger mig så hög puls och blodsmak i munnen att jag bara måste hämta andan ett par minuter innan jag ens kan fokusera på något annat, men det är sällan en basövning utan kan snarare vara ett högintensivt maxintervall på crosstrainern eller att springa i backe. Konditionskrävande övningar helt enkelt.

Man skulle också kunna tänka sig att man pressar sig i timtal utan någon enorm intensitet, men kanske kör en femma på 60 % av 1RM varannan minut i 2-4 timmar eller vad som krävs för att feberfrossan ska komma och krafterna helt ge upp, men det känns inte heller givande om inte tävlingen går ut på just det.

Eller är det bara där man verkligen har pressat kroppen? När man helt enkelt är så utmattad av en aktivitet att återhämtningen initialt kommer att kräva sjukvård. Kanske snarare dumdristighet.
Jag har följt flera av dina inlägg. Inte för att jag är intresserad utan för att de sticker i ögonen på mig. Det kommer bara goja ur munnen på dig och några större resultat av din träning lär aldrig komma.
Klagarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 00:56   #12
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Klagarn Visa inlägg
Jag har följt flera av dina inlägg. Inte för att jag är intresserad utan för att de sticker i ögonen på mig. Det kommer bara goja ur munnen på dig och några större resultat av din träning lär aldrig komma.
Du är ditt användarnamn troget
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 06:48   #13
Minikubik
Kramgo tjockis
 
Minikubiks avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Under din säng
Inlägg: 821
Jag pressar mig så hårt jag behöver får att nå mina mål. Detta innebär stundtals stönade, säkerligen grimaser, ibland får jag sitta och vila även om jag oftast går runt mellan seten. Har både svimmat, spytt, fått näsblod och spräckta blodkärl tidigare men känner inte att jag växte mer på det
__________________
"Morituri te salutant"
Minikubik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 07:00   #14
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Var något år sedan man tränade "hårt".

Men frågeställningen med tesen bakom känns väldigt "meh" that's not how it works.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 07:28   #15
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Går i perioder för mig. Oftast blir det aningen lättare när jag följer nåt program medan när jag kör mera på måfå så blir de flesta set till fail. Inte för att jag tror det är bättre men blir bara så.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)