Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-07-23, 11:53   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
BCAA stimulerar inte proteinsyntesen

och minskningen av muskelnedbrytning som åstadkommes beror bara på insulinfrisättningen som aminosyrorna ger.

Lika effektivt som socker, med andra ord.

Citat:

PURPOSE:

Insulin and branched-chain amino acids (BCAA) are two potent stimuli among plasma circulating factors in enhancing muscle protein anabolism. However, little is known whether either BCAA alone or BCAA+insulin enhance muscle protein metabolism in humans.

METHODS:

Seven healthy young subjects (gender, 4M/3F; age, 19±1 years; BMI, 23±1) were infused with BCAA (5 umol/kg/min) for six hours (BCAA) and insulin [either 40 mu/m2/min (n=3) or 80 mu/m2/min (n=4)] during the last three hours of the BCAA infusion. Another seven (gender, 6M/1F; age, 23±2 years; BMI, 23±1) underwent the same protocol but with saline instead of BCAA infusion (Saline). The effects of BCAA on muscle protein synthesis and whole-body protein breakdown, an indirect estimate of muscle protein breakdown, were studied between BCAA and Saline groups, while those of insulin within each group, and in conjunction with continuous infusion of L-[ring-2H5]phenylalanine and muscle biopsies at selected time points.

RESULTS:

There were no differences between BCAA and Saline groups in the fractional synthesis rate (FSR; %/h) of muscle proteins before the insulin infusion (0.06±0.02 vs 0.05±0.01; P>0.05). Insulin infusion did not increase the FSR within either BCAA (0.06±0.02 vs 0.05±0.01; P>0.05) or Saline (0.05±0.01vs 0.06±0.01; P>0.05) groups. However, whole-body protein breakdown (umol/kg/min) tended to be lower in the BCAA vs Saline group (0.97±0.07 vs 1.10±0.05; P=0.09), and decreased following the insulin infusion within both BCAA (0.97±0.07 vs .67±0.3; P<0.01) and Saline (1.10±0.05 vs 0.83±0.03; P<0.01) groups, with a significantly greater effect between groups during insulin (P<0.01). Insulin infusion decreased the concentration of plasma total as well as non-BCAA essential amino acid concentrations in both BCAA and Saline (P<0.05) with no differences between groups (P>0.05).

CONCLUSIONS:

These findings show that the effects of BCAA are augmented by insulin, resulting in suppressed muscle protein breakdown with no changes in muscle protein synthesis.
Effects of Increased Plasma Branched-chain Amino Acids and Insulin on Muscle Protein Metabolism. Medicine & Science in Sports & Exercise: May 2016 - Volume 48 - Issue 5S - p 52.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-23, 12:56   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Och så skrattade någon när jag påstod att byggarna hade gjort bättre i att dricka blandsaft än den där neonfärgade smörjan....
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2016-07-23 klockan 13:05.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-23, 13:51   #3
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Om jag tränar så att jag blir hypoglykemisk så innebär det alltså att jag är antikatabol?
Jay!
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-27, 18:18   #4
conundrum
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 199
Undersökte alltså inte effekten hos tränande individer.
conundrum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-27, 18:26   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Mekanismerna hur aminosyror aktiverar och stimulerar proteinsyntesen skiljer sig inte beroende på om man tränar eller inte. Den är identisk hos alla människor. Om man inte har någon metabol störning som påverkar.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-27, 19:03   #6
conundrum
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 199
"BCAA stimulerar proteinsyntesen kraftfullt" http://www.kolozzeum.com/forum/showp...68&postcount=7

"there is a paucity of evidence supporting a beneficial effect for BCAA supplementation in promoting increases in muscle protein synthesis or lean mass, and in fact there might be a detrimental impact given that the AAs appear to antagonize each other in terms of transport both into circulation and likely into the muscle."

Du menar att det som gäller i dagsläget är att BCAA inte stimulerar proteinsyntesen med stöd av studien du hänvisar till?
conundrum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-27, 19:42   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Mätning av S6K1-aktivitet vs FSR via aminosyretracer.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-27, 19:54   #8
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Men om jag dricker en liter mjölk under mitt pass då? Får jag hög proteinsyntes eller låg proteinnedbrytning eller båda då?
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-27, 21:50   #9
conundrum
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 199
Varför skulle den här studien eller metoderna i den stöda slutsatsen att BCAA inte stimulerar proteinsyntesen när andra studier har kommit fram till att BCAA stimulerar proteinsyntesen? Är studien på något sätt bättre än andra som gör att dom är förkastliga?
conundrum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-28, 06:58   #10
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Men om jag dricker en liter mjölk under mitt pass då? Får jag hög proteinsyntes eller låg proteinnedbrytning eller båda då?
Du stimulerar inte proteinsyntesen under passet nämnvärt iaf. Så spara intaget till efter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-28, 13:00   #11
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Du stimulerar inte proteinsyntesen under passet nämnvärt iaf. Så spara intaget till efter.
Du tror inte att viss del av det kaseinet kommer ut i blodet och musklerna efter passet såvida inte passet är 10 timmar långt?
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-28, 14:53   #12
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av conundrum Visa inlägg
"BCAA stimulerar proteinsyntesen kraftfullt" http://www.kolozzeum.com/forum/showp...68&postcount=7

"there is a paucity of evidence supporting a beneficial effect for BCAA supplementation in promoting increases in muscle protein synthesis or lean mass, and in fact there might be a detrimental impact given that the AAs appear to antagonize each other in terms of transport both into circulation and likely into the muscle."

Du menar att det som gäller i dagsläget är att BCAA inte stimulerar proteinsyntesen med stöd av studien du hänvisar till?
Acute post-exercise myofibrillar protein synethesis is not correlated with resistance training-induced muscle hypertrophy in young men
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-28, 17:46   #13
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Lätt förvirrad. Tråden börjar "BCAA stimulerar inte proteinsyntesen". Studien presenteras. Längre ner en studie som visar att BCAA stimulerar den kraftigt BCAA. Sedan säger Grub att det handlar om att BCAA stimulerar kraftfullt, men inte att det blir nybildning av protein. Förmodligen jag som inte greppat något??

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...68&postcount=7
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-28, 17:48   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...98&postcount=7

Och stimulans av proteinsyntesen betyder inte automatiskt nybildning av muskelprotein. Det är att signalerna för detta triggas, men inte att det faktiskt kommer att hända.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-28, 18:00   #15
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Den förstod jag nog; att det är skillnad på stimulans och nybildning. Det är väl själva rubriken i första inlägget som förvirrade "BCAA stimulerar inte proteinsyntesen. Det gör den mao, men poängen om jag förstår det handlar om att den i princip är meningslös om den inte leder till faktiskt nybildning.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)