Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-15, 20:50   #1
Snorkelfarsan
Registered User
 
Snorkelfarsans avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 732
Släppa stången vid marklyft

På gymmet har jag sett några enstaka grabbar som, när dom kör "marklyft", drar upp stången till stående position för att sedan släppa den rakt ner varpå dom böjer sig ner och upprepar. Detta utförande kan ju knappast räknas som riktiga marklyft? I stort sett halva övningen (den excentriska delen då man håller emot på vägen ned) struntar dom i genom att släppa ner stången.

Jag blev fruktansvärt irriterad av att höra dom dra upp och släppa stången varje rep. Tänkte gå fram och fråga vad fan det är dom håller på med, för det är ju knappast marklyft. Men höll mina ord för mig själv eftersom jag plötsligt blev lite osäker på om det faktiskt finns något syfte att med att släppa stången? Dock låter det mest som att dessa grabbar försöker visa hur starka dom är genom att släppa stången så att det låter riktigt högt.

Visserligen är ju ett halft marklyft också en övning i sig, men det är antagligen inte vad de flesta utövare är ute efter, varför jag anser att det är ett felaktigt, eller iaf ett onödigt utförande av övningen.
__________________
- "Milk is for babies, when you grow up you have to drink beer."
Snorkelfarsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 20:58   #2
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Ja, inte håller då jag emot hela vägen ner. Längs med låren, sen mer eller mindre släpper jag.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 21:20   #3
tworks
Registered User
 
tworkss avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Gymmet
Inlägg: 82
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkelfarsan Visa inlägg
Detta utförande kan ju knappast räknas som riktiga marklyft?
Jaså? Så brukar jag göra när jag kör...I alla fall om jag vill se hur mycket jag kan lyfta. Släpper väl kanske inte helt utan kontroll men...
tworks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 21:20   #4
limenka
OLare
 
limenkas avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 6 291
Du vet inte hur marklyft utförs uppenbarligen. Man lyfter stången med X antal kilo och sen släpper ner den utan att släppa taget med händerna. Ganska onödigt att hålla emot.
__________________
Reality Hits You Hard Bro
limenka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 21:23   #5
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av limenka Visa inlägg
Du vet inte hur marklyft utförs uppenbarligen. Man lyfter stången med X antal kilo och sen släpper ner den utan att släppa taget med händerna. Ganska onödigt att hålla emot.
Där kom svaret jag tänkte skriva! Järnspikar!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 21:31   #6
Spartansk
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 3 468
Citat:
Ursprungligen postat av limenka Visa inlägg
Du vet inte hur marklyft utförs uppenbarligen. Man lyfter stången med X antal kilo och sen släpper ner den utan att släppa taget med händerna. Ganska onödigt att hålla emot.
Jag fick känslan av att TS menade att de släpper den utan att hålla i med händerna?
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 21:36   #7
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Jag håller emot stången hela vägen ned, lättar greppet, stärker det igen, och lyfter!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 21:39   #8
Silencer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Örebro
Inlägg: 2 127
Du höll på att göra bort dig. Lägg dig inte i andras övningsutförande. Kör man tunga marklyft hör det inte till vanligheterna att hålla emot på vägen ner.
Silencer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 21:41   #9
limenka
OLare
 
limenkas avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 6 291
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Jag fick känslan av att TS menade att de släpper den utan att hålla i med händerna?
Korrekt. Jag svarade på detta dock:

Citat:
Visserligen är ju ett halft marklyft också en övning i sig, men det är antagligen inte vad de flesta utövare är ute efter, varför jag anser att det är ett felaktigt, eller iaf ett onödigt utförande av övningen.
__________________
Reality Hits You Hard Bro

Senast redigerad av limenka den 2011-11-15 klockan 21:43.
limenka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 21:50   #10
Pjotor
Vill bli starkare
 
Pjotors avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 779
I tävling måste man ha händerna i kontakt med stången även på vägen ner. Hur man gör utanför tävling får man välja själv.

För egen del är jag rädd om mitt golv och min utrustning (tränar hemma) så jag sänker kontrollerat. Kanske försvinner en del kraft där, men jag är inte ute efter att maxa eller maxreppa.
__________________
Fruktsalladsträning

Citat:
Ursprungligen postat av fiskebulle Visa inlägg
Jag tycker du ska lyssna på Pjotor, han har oftast alltid rätt.
Pjotor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 21:52   #11
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotor Visa inlägg
I tävling måste man ha händerna i kontakt med stången även på vägen ner. Hur man gör utanför tävling får man välja själv.

För egen del är jag rädd om mitt golv och min utrustning (tränar hemma) så jag sänker kontrollerat. Kanske försvinner en del kraft där, men jag är inte ute efter att maxa eller maxreppa.
Samma här! Lever om nog utav helvete bara när jag släpper ner stången sakta.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 21:59   #12
Snorkelfarsan
Registered User
 
Snorkelfarsans avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 732
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Jag fick känslan av att TS menade att de släpper den utan att hålla i med händerna?
Ja det stämmer, dom lyfter alltså upp stången och släpper sedan taget helt och hållet, följer inte ned med kroppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Silencer Visa inlägg
Du höll på att göra bort dig. Lägg dig inte i andras övningsutförande. Kör man tunga marklyft hör det inte till vanligheterna att hålla emot på vägen ner.
Kan hålla med om att man inte ska lägga sig i, och det gör jag aldrig heller.
Jag kanske behöver förtydliga lite, jag menar inte nödvändigtvis att man måste hålla emot 100% hela vägen ned, utan att man följer med stången ner tills den touchar marken och där sker det ju ofta en liten studs, framförallt med tunga vikter.

Citat:
Ursprungligen postat av limenka Visa inlägg
Du vet inte hur marklyft utförs uppenbarligen. Man lyfter stången med X antal kilo och sen släpper ner den utan att släppa taget med händerna. Ganska onödigt att hålla emot.
Håller man inte emot alls gör man det väl lite enklare för sig, det är ju viktigt att det är en kontrollerad och strikt rörelse både uppåt och nedat, kanske framförallt nedåt.

I exemplet jag beskrev ovan släppte som sagt killen/killarna stången från stående läge rakt ner i marken så att det lät som fan. Jag hade vart mer förstående om dom kört 3x150-200kg eller med rejält tunga vikter (då är det dessutom mycket svårare att föra ner stången sakta). Men halva övningen lyfte dom 60-80kgx20, och då känns det ju ärligt talat rätt omotiverat att släppa stången som om för att visa hur jävla tungt det är.
__________________
- "Milk is for babies, when you grow up you have to drink beer."

Senast redigerad av Snorkelfarsan den 2011-11-15 klockan 22:01.
Snorkelfarsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 22:05   #13
limenka
OLare
 
limenkas avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 6 291
Bara för du anser en sak betyder inte att alla andra gör det. Jag ALLTID stången, oavsett vikt. Dem kanske också gör det - fast helt då.
__________________
Reality Hits You Hard Bro

Senast redigerad av limenka den 2011-11-15 klockan 22:07.
limenka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 22:18   #14
MtotheM
Vilar på gymmet
 
MtotheMs avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 200
Stången ska inte studsa mellan lyften. Det heter deadlift av en anledning. Att släppa stången helt ser jag inget fel på när det gäller utförande så vitt man inte tävlar. Själv så har jag kvar greppet runt stången men tar inte emot något alls på ner vägen.

Att släppa mellan varje rep vid högrep däremot kan jag förstå att det kan störa, men man får leva med sådant.
MtotheM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 22:26   #15
Snorkelfarsan
Registered User
 
Snorkelfarsans avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 732
Citat:
Ursprungligen postat av MtotheM Visa inlägg
Stången ska inte studsa mellan lyften. Det heter deadlift av en anledning. Att släppa stången helt ser jag inget fel på när det gäller utförande så vitt man inte tävlar. Själv så har jag kvar greppet runt stången men tar inte emot något alls på ner vägen.

Att släppa mellan varje rep vid högrep däremot kan jag förstå att det kan störa, men man får leva med sådant.
Ok, men förklara gärna för mig vad ett korrekt utförande går ut på? Är det inte viktigt att föra ner stången med en kontrollerad rörelse? Går man inte miste om en del av utförandet om man inte alls håller emot?
__________________
- "Milk is for babies, when you grow up you have to drink beer."
Snorkelfarsan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)