Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-06-02, 09:09   #1
8x8
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Götheborg
Inlägg: 30
Löparklocka

Nån som vet nån billig och bra klocka som går att ställa in till att pipa med olika tidsintervaller, tex först efter 2 minuter och sen 1 minut, om och om igen? Alternativt nån iphoneapp som kan samma sak? Skall börja med intervall-löpträning och har aldrig gjort detta innan, antar att det klockan blir ett bra hjälpmedel.
8x8 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 09:27   #2
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
En klocka som undertecknad och många andra gillar.. = Garmin Forerunner 305

Den kanske är för dyr för dig dock? http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=g...rerunner%20305
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 09:31   #3
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Om man bara ska ha klockan för intervaller kanske GymBoss går lika bra, bättre kostnadsmässigt i alla fall. Jag brukar använda den för Tabata.

Jag vet dock inte hur långa intervaller man kan köra med den, men jag antar att det inte är något problem. Någon annan får bekräfta dock..
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 09:53   #4
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Fast en GF 305 kan man ju ha till så mycket mer.
Det är imho en investering som betalar sig snabbt, i löpglädje
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 10:01   #5
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Fast en GF 305 kan man ju ha till så mycket mer.
Det är imho en investering som betalar sig snabbt, i löpglädje
Instämmer till 100%!
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 10:09   #6
RobinSilver
Registered User
 
RobinSilvers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skåne
Inlägg: 152
Själv köpte jag en Suunto M4.

Bekvämt pulsband.
Enkel meny på svenska (vilket var det jag sökte efter).

Pris ca 1400 kr
__________________
Jag HATAR vilodagar
RobinSilver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 10:46   #7
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Jag använde en äldre Polar för en massa år sen men blev aldrig riktigt kompis med den. Den hade förmodligen inte i närheten av så många funktioner som det finns nu i tex en GF 305 så det kanske är läge att fundera på en uppdatering... Hur använder ni era? Till vad? Finns det någon riktigt vass iphone-APP?

Jag använder RunKeeper idag och funderar på att uppdatera den till betalversion. Det var bara det där med pulsmätning...
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 11:02   #8
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Jag använder min GF för att styra intervallerna, det finns avancerade program (man kan göra egna också) för det. Om jag vill köra ett pass pulsstyrt är det mycket lättare att lyssna till klockans pip för att avgöra om jag ska öka eller sakna ner än att ideligen titta på en klocka.

Jag kan ge mig ut på vilken väg jag vill, springa lite hur jag vill och ändå få en hyfsad uppskattning av hur långt jag sprungit och med SportTracks kan jag se i Google earth vart jag har varit om jag vill det.

Än har jag inte använt Virtual partner, men jag vet löpare som har skitkul med den funktionen och tävlar med sig själva på rundor. Jag ska testa, en dag

Eftersom jag har skaffat footpod till klockan kan jag använda den inomhus till löpbandet, så jag kan köra pulsstyrt inomhus också om jag vill. Poden är ett extratillbehör som inte ingår.

Jag tycker det är sjukt roligt att ladda in gamla pass och jämföra med nyare för att se hur mycket bättre jag blivit
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 11:45   #9
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Jag använder min GF för att styra intervallerna, det finns avancerade program (man kan göra egna också) för det. Om jag vill köra ett pass pulsstyrt är det mycket lättare att lyssna till klockans pip för att avgöra om jag ska öka eller sakna ner än att ideligen titta på en klocka.

Jag kan ge mig ut på vilken väg jag vill, springa lite hur jag vill och ändå få en hyfsad uppskattning av hur långt jag sprungit och med SportTracks kan jag se i Google earth vart jag har varit om jag vill det.

Än har jag inte använt Virtual partner, men jag vet löpare som har skitkul med den funktionen och tävlar med sig själva på rundor. Jag ska testa, en dag

Eftersom jag har skaffat footpod till klockan kan jag använda den inomhus till löpbandet, så jag kan köra pulsstyrt inomhus också om jag vill. Poden är ett extratillbehör som inte ingår.

Edit: finns tydligen appar som mäter pulsen mha mikrofonen... låter märkligt. Baserat på flåsljud?

Jag tycker det är sjukt roligt att ladda in gamla pass och jämföra med nyare för att se hur mycket bättre jag blivit
Låter trevligt. Undrar om iPhone kan ta emot signaler från ett pulsband, med största sannolikhet inte... Annars hade det onekligen funnits trevliga utvecklingsmöjligheter, jag vill ändå ha den med ut för musik och i dagsläget har jag inget bättre alternativ även om den är lite för stor.

Edit: finns tydligen appar som mäter pulsen mha mikrofonen. Undrar just hur tillförlitigt det blir. Baserat på flåsljud?
__________________
No homo IMHO.

Senast redigerad av bear.flowertwig den 2011-06-02 klockan 11:49.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 11:58   #10
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av 8x8 Visa inlägg
Nån som vet nån billig och bra klocka som går att ställa in till att pipa med olika tidsintervaller, tex först efter 2 minuter och sen 1 minut, om och om igen? Alternativt nån iphoneapp som kan samma sak? Skall börja med intervall-löpträning och har aldrig gjort detta innan, antar att det klockan blir ett bra hjälpmedel.
Gör en eller flera MP3:or med de intervall du vill ha. Enkelt, billigt och så ser du om du gillar träningsformen.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 13:41   #11
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Gör en eller flera MP3:or med de intervall du vill ha. Enkelt, billigt och så ser du om du gillar träningsformen.
Eller köp App:en Runmeter. Verkar rusktigt kompetent. Bla guideröst för intervall baserat på tid/sträcka/höjdmeter osv. Möjlighet till "race" mot sig själv och andra baserat på tidigare lopp och dess hålltider där guiderösten (ett helt gäng olika att ladda ner och välja bland) ger hålltider om man ligger efter eller inte osv. Har googlat runt på appar under dagen och här blir det ett köp för min del.

En klar fördel gentemot Nike+ och Runkeeper är att användaren äger sina egna data, där de förstnämnda behåller dem på sina plattformar utan möjlighet att exportera. RM har ett förhållningssätt som uttalat är mer "open souce" vilket jag verkligen gillar. Just appar känns som att de lätt blir dagssländor eftersom det är så lätt att utveckla nya och vips så finns en ny aktör man vill gå in i, alternativt så slutar utvecklarna satsa i den man använder och så sitter man fast i något daterat.

Coola små features är bla att den pausar när man står still (eller om någon skulle ringa). Småsaker men det visar att man tänkt till och förstår användarbehoven. Huruvida man gillar sociala plugins som twitter och FB är väl en smaksak men även här har man kommit långt. Logga in på FB så uppdateras löpningen i realtid där och vänner kan kommentera i realtid under tiden man springer. Bra eller dåligt beror väl på vad man har för vänner

Recension:
http://www.macworld.com/appguide/art...article=146928

Videodemo, 1 år gammal så en del del har förbättras ytterligare:


Säljpitchen:
Citat:
Top Reasons to Choose Runmeter
* Automatic stop detection removes stopped time from your statistics.
* Remote control using your earphone remote keeps you from fumbling with your iPhone at the start and finish.
* All of your workouts may be viewed by route or on a calendar, and summarized by day, week, month, year, and overall.
* Import allows you to preload routes, or import other people's workouts to compete against.
* Export allows you to save detail and summary information in CSV, GPX, and KML formats.
* Ghost racing lets you compete against your best, median, and worst workouts, or against imported competitors.
* Twitter, Facebook, dailymile, and email updates enable your friends to view your progress.
* Google Maps are updated every few minutes to keep your friends and family informed of your location.
* Spoken comments from your friends on Twitter, Facebook, and dailymile encourage you during workouts. (Requires In App Purchase.)
* With 5 major updates in the past year, we're working continuously to improve the application.
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 14:07   #12
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
GF 305 FTW! Men, eftersom jag orienterar är det GPS-funktionen jag använder mest (för analys efter loppen). Och när jag springer på "upptäcksfärd" och vill veta var jag var och hur långt jag sprungit. Och pulsfunktione för att inte springa för fort/för långsamt på löptävlingar faktiskt. Samt vid intervaller för att se hur nära döden jag egentligen är...

Kostar 1200-1300 på netonnet/elggianten.
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 16:54   #13
8x8
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Götheborg
Inlägg: 30
Tack för alla bra svar, uppskattas verkligen!
8x8 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 16:50   #14
ådal
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Återupplivar tråden!

Har en tomtom klocka som ständigt behöver uppdateringar, måste koppla in den i datorn precis hela tiden känns det som. Men när man väl får igång den fungerar den helt ok, men nu verkar den inte vilja kommunicera med datorn igen.

Har någon nån rekommendation kring en bra gps-klocka? Gärna så underhållsfri som det bara går. Är så trött på att sitta i 30 minuter med att försöka få igång allt innan det är dags att dra ut på rundan.
ådal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 17:45   #15
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Garmin Forerunner f235.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)