Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-04-26, 09:09   #16
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Garming Forerunner 235. Ägt den i några månader nu och är väldigt nöjd. Den är väldigt vanlig bland löpare och har aldrig hört någon som är missnöjd med den.

GPS:en startar väldigt tätt efter att man har gått till löparläget på klockan. Den kostar ca 2000 kr.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 12:37   #17
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Har ni tips på någon billig klocka ?
Enda jag vill kunna göra är att ta tid och se hur långt jag sprungit.
Något som är enkelt att använda.
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 15:22   #18
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Mobilen fixar väl det om du har en?
Eller måste det vara klocka?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 18:05   #19
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Har ni tips på någon billig klocka ?

Enda jag vill kunna göra är att ta tid och se hur långt jag sprungit.

Något som är enkelt att använda.
Min kompis hade äldre upplaga av en Fitbit-klocka som var enkel och gjorde exakt detta. Köpte sin på Blocket för typ 200 kr.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 21:44   #20
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Tack för tipsen.
Runkeeper funkar bra för mig men vill springa utan mobilen nu.
Så tänkte nåt som funkar lika enkelt fast klocka.
Hur funkar det med gps uppkopplingen? Hört att det tar lång tid.
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 22:11   #21
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Tack för tipsen.
Runkeeper funkar bra för mig men vill springa utan mobilen nu.
Så tänkte nåt som funkar lika enkelt fast klocka.
Hur funkar det med gps uppkopplingen? Hört att det tar lång tid.
Det är olika snabbt för olika klockor (gps-chip). Kanske tar det lite längre tid för allra billigaste varianten att hitta tillräckligt många satelliter. Men det är inget som går att säga säkert tror jag. Det bästa är nog att läsa recesioner och liknande om den klocka du funderar på att köpa.

Nedanstående är en sajt med en meganörd vad gäller löparklockor och liknande. Där finns väldigt detaljerade recensioner av en massa olika klockor. Det är bara att sätta sig ner och läsa in sig. Det finns diverse tabeller där man jämföra olika klockor mot varandra och se vad som passar bäst.

https://www.dcrainmaker.com

Han har en speciell lista där han rekommenderar bästa köp för olika kategorier av användningsområde/prisklasser. Detta är vad han skrev i vintras om "bästa budgetlöparklocka":
Citat:
Running – Best Sub-$100 Watch: It’s tricky


For years I was able to basically point folks towards the TomTom series of watches for this price point. But that’s no longer the case (see note in a second on that). There are some cheap no-name watches in this price bucket, but honestly you get what you pay for – mainly in terms of software platforms and such. Sometimes you’ll see Garmin’s Forerunner 10/15/25/30 lower end watches below $100 on sale, in which case – go forth! They all measure GPS distance quite well, and some also have optical HR sensors. Ideally you’d get a model that can connect to your phone via Bluetooth Smart (some of the older ones can’t). I’ve also seen the Polar M400 flirt below $100 (or mainly 100EUR in Europe), so that’s a steal if you can grab that – easily besting the other options.

Just a warning on TomTom: The company has ceased US sales of their wearables, and I think still technically sells/clearances units in Europe. Either way, those divisions are gutted these days, and the company hasn’t made any fitness related announcements in the last year since they announced they were spinning down those divisions. While you can no doubt find TomTom watches for under $100, I’d be very hesitant to treat it as anything other than a short-term buy. TomTom’s watches absolutely require TomTom’s servers remain functional to even setup the watch. So long-term it wouldn’t be a good plan.
https://www.dcrainmaker.com/2018/11/...endations.html

Jag har själv en Polar m400 (som han nämner), den kan betydligt mer än enbart mäta distans och tid. Så ifall det är det enda du är intresserad av så kanske du betalar för en del grejer i onödan (speciellt pulsmätningsfunktionerna då). Men det är i alla fall en väldigt bra klocka, och jag har aldrig behövt vänta särskilt länge på att den ska hitta satelliter (kanske att det tar c:a 30s). Minns inte exakt vad jag betalade för den för c:a 4 år sedan, men tror det var strax under 2000kr då (inklusive pulsband) så definitivt dyrare än de $100 han pratar om.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-25, 11:36   #22
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Tackar för detta bananen!!
Den här m400 verkar bra, är den enkel att använda ?
Jag gillar inte att mecka med tekniska prylar.
Är det generellt något märke som är känt för att vara enkelt att använda ?
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-25, 11:45   #23
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Tackar för detta bananen!!
Den här m400 verkar bra, är den enkel att använda ?
Jag gillar inte att mecka med tekniska prylar.
Är det generellt något märke som är känt för att vara enkelt att använda ?
Jag har hört om folk som kört med m400 och är nöjda. Om man känner att musik via klockan, karta med GPS, och dylika extrafunktioner är onödiga, då är m400 ett stabilt köp.

Alla pulsklockor har en uppstartsperiod där man åtminstone behöver lära sig grundläggande funktioner. Vilket inte alls är svårt om man har vana och måttligt intresse.

Suunto har fått kritik för sin mjukvara, så jag skulle skippa det märket; Polar är jag osäker på, medan Garmin är den största aktören i denna nischade marknad.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-25, 11:59   #24
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag har som sagt en Polar m400, och jag tycker då den är lätt att använda.

För att starta ett träningspass trycker jag först på "lås upp knappen" eftersom jag har knapplås på.

Sedan trycker jag på "mittenknappen" (som kanske heter nåt). Detta gör att klockan börjar leta satelliter och börjar visa puls (ifall man har pulsbandet på sig).

När den har hittat satelliterna så står det GPS 100%, så då trycker jag på "startknappen" och tidtagningen startar.

Det finns en variant på denna klocka som har optisk pulsmätare (dvs man behöver inget pulsband), men jag ville inte ha det.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-25, 12:43   #25
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har som sagt en Polar m400, och jag tycker då den är lätt att använda.

För att starta ett träningspass trycker jag först på "lås upp knappen" eftersom jag har knapplås på.

Sedan trycker jag på "mittenknappen" (som kanske heter nåt). Detta gör att klockan börjar leta satelliter och börjar visa puls (ifall man har pulsbandet på sig).

När den har hittat satelliterna så står det GPS 100%, så då trycker jag på "startknappen" och tidtagningen startar.

Det finns en variant på denna klocka som har optisk pulsmätare (dvs man behöver inget pulsband), men jag ville inte ha det.
Låter simpelt!
Det som syns på displayen då är totaltid, km hastighet och distans ?
Det är typ det jag vill kunna kolla
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-25, 12:55   #26
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Låter simpelt!
Det som syns på displayen då är totaltid, km hastighet och distans ?
Det är typ det jag vill kunna kolla
Under träningspasset kan man trycka på "uppknappen" och "nedknappen" för att välja vad som visas på skärmen. Man kan typ stega fram och tillbaka mellan sex olika skärmar beroende på vad man vill se. De saker du listar finns såklart bland den info man kan välja att se.

Klockan kopplar upp sig mot datorn då man laddar den (via en USB-mini kabel) och träningspasset synkas då upp mot programvaran och man kan sedan titta på det via polars websida. På denna websida kan man också designa exakt hur de sex olika skärmarna ska se ut, ifall man inte är nöjd med vad defaultskärmarna visar för data.

Men den klockan m400 är som sagt förmodligen rätt mycket overkill om man har så enkla behov som du verkar ha. Huruvida den är enkel nog att använda kan jag inte svara på. Det är rimligen individuellt, men jag tycker den är enkel i alla fall. Men den kan nästan säkert göra allt det du vill att den ska kunna göra om de enda kraven du har är det du har skrivit här.

Jag rekommenderar att du läser manualen eller kanske nån recension på dcrainmaker eller dylikt ifall du vill ha en bättre förståelse om den passar just dig.

Jag tror att jag skulle köpt en lite billigare klocka om jag var i dina skor.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)