Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-01, 17:26   #1
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Det här med att trycka carbs efter viss tids diet

Jag brukar köpa 200 gram godis, eller äta upp ett halvt paket special k med mjölk, eller liknande, när jag dietat i tio dagar och innan jag fortsätter dieten.

Dels är jag fasansfullt sugen vid det här laget men jag tillåter mig själv det för att det skulle vara bra för den fortsatta viktnedgången, träningsenergin och ”hormonnivåerna”. Vad jag egentligen menar med det sistnämnda vet jag inte själv exakt.

Finns det faktiska fördelar med detta eller ljuger jag för mig själv för att få käka carbs? Är 1 dag för lite för att påverka hormoner och upplevd energi och egentligen borde jag fortsätta nöta dieten och bli klar en dag tidigare?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-01, 18:33   #2
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Är godiset baserat på sackaros så går det väl an om du har en tömd lever, men glukos är bättre än fruktos för s k "refeeds", och om du vill få ut så mycket som möjligt av dina 200 gram så väljer godis baserat på glukossirap och med icke-signifikant mängd ren fruktos. Då bör det ej innehålla mer än 25 gram fruktos per 100 gram och om du är någorlunda tömd på kolhydrat borde du kunna dra i dig 400(-500) gram utan att riskera fettinlagring. Fungerar - teoretiskt - bara om äter godiset på tom mage efter kanske ett dygns fasta, om du helt vill utesluta risken för fettinlagring kring levern.

Tränar du innan sjunker risken för fettlever ännu mer.

Ja, glukos/stärkelse ger en leptinboost vilket är exakt vad man behöver under en diet, och om du dessutom är tom på kolhydrat bör du kunna sätta i dig energibalans x 1,5 om du undviker fett och fruktos, utan att lägga på dig ett gram fett, och musklerna superkompenserar och fylls upp med mer glykogen än vad de vanligen lagrar.


Dessutom är det en skaplig mental boost att ha något att se fram emot och sedan kunna äta med gott samvete. Är det enda man ser framför sig kycklingbröstfilé med broccoli, så blir man ofta - enligt egna erfarenheter och andras anekdoter - i praktiken kliniskt deprimerad.

Senast redigerad av Benny Carlsson den 2018-01-01 klockan 18:39.
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 14:24   #3
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Carlsson Visa inlägg
Är godiset baserat på sackaros så går det väl an om du har en tömd lever, men glukos är bättre än fruktos för s k "refeeds", och om du vill få ut så mycket som möjligt av dina 200 gram så väljer godis baserat på glukossirap och med icke-signifikant mängd ren fruktos. Då bör det ej innehålla mer än 25 gram fruktos per 100 gram och om du är någorlunda tömd på kolhydrat borde du kunna dra i dig 400(-500) gram utan att riskera fettinlagring. Fungerar - teoretiskt - bara om äter godiset på tom mage efter kanske ett dygns fasta, om du helt vill utesluta risken för fettinlagring kring levern.

Tränar du innan sjunker risken för fettlever ännu mer.

Ja, glukos/stärkelse ger en leptinboost vilket är exakt vad man behöver under en diet, och om du dessutom är tom på kolhydrat bör du kunna sätta i dig energibalans x 1,5 om du undviker fett och fruktos, utan att lägga på dig ett gram fett, och musklerna superkompenserar och fylls upp med mer glykogen än vad de vanligen lagrar.


Dessutom är det en skaplig mental boost att ha något att se fram emot och sedan kunna äta med gott samvete. Är det enda man ser framför sig kycklingbröstfilé med broccoli, så blir man ofta - enligt egna erfarenheter och andras anekdoter - i praktiken kliniskt deprimerad.
Haha härligt svar! Tack!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 15:16   #4
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
200g godis eller lite flingor och mjölk är för lite för att skapa någon slags kolhydratsladdning, om det är vad du är ute efter. Om det gör det lättare att följa dieten en längre tid så fortsätt med det. En enstaka överätning under diet kommer resultera i ingen eller väldigt liten fettinlagring, men räkna med att fettförbränningen just den dagen avstannar.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 22:02   #5
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Carlsson Visa inlägg
Ja, glukos/stärkelse ger en leptinboost vilket är exakt vad man behöver under en diet, och om du dessutom är tom på kolhydrat bör du kunna sätta i dig energibalans x 1,5 om du undviker fett och fruktos, utan att lägga på dig ett gram fett, och musklerna superkompenserar och fylls upp med mer glykogen än vad de vanligen lagrar.
Det är fan att choklad har så mycket fett. Jag älskar choklad och det är gärna vad jag trycker i mig när jag har en liten ätarkväll på soffan, men massor av fett där tyvärr.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 22:26   #6
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Har rött tömda glykogenlager as of now- fungerar det lika bra med potatis/pasta/ris/bröd?

Ska ta en enorm orientalisk middag inom snar tid har jag planerat med en massa vitt bröd, vitt ris, potatis, kyckling och kött ( men utan flottiga såser och liknande ). Jag kan ju lika gärna äta godis visst men blir typ deprimerad och riktig letargisk när jag vet att jag överätit uppenbart onyttigt skit.

Samt vill få den där känslan när man sitter i fåtöljen, stirrar rakt in i väggen och känner hur magsäcken expanderar trefaldigt och man kan knappt röra sig pga väldigt stor volym mat.
__________________
JOURNAL

Senast redigerad av DerImperator den 2018-01-03 klockan 22:33.
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 11:33   #7
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Har rött tömda glykogenlager as of now- fungerar det lika bra med potatis/pasta/ris/bröd?
Det fungerar bättre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 13:00   #8
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
200g godis eller lite flingor och mjölk är för lite för att skapa någon slags kolhydratsladdning, om det är vad du är ute efter. Om det gör det lättare att följa dieten en längre tid så fortsätt med det. En enstaka överätning under diet kommer resultera i ingen eller väldigt liten fettinlagring, men räkna med att fettförbränningen just den dagen avstannar.
Jag försökte vara blygsam när jag sa lite flingor och mjölk. Ett paket corn flakes med jordgubbssylt och 1 liter lättmjölk är överhuvudtaget inga problem
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 07:02   #9
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
200g godis eller lite flingor och mjölk är för lite för att skapa någon slags kolhydratsladdning, om det är vad du är ute efter. Om det gör det lättare att följa dieten en längre tid så fortsätt med det. En enstaka överätning under diet kommer resultera i ingen eller väldigt liten fettinlagring, men räkna med att fettförbränningen just den dagen avstannar.
Den avtar väl en aning dagen efter också iom påfyllda glykogenlager?

Sent from my MI 5 using Tapatalk
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)