Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-10, 22:31   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Kroppen kan klockan, och klockan styr allt

Vi har klockor i varenda cell, och alla kroppsliga funktioner regleras av klockor och dygnsrytmen. Sjukdom, sjukdomsförlopp och sjukdomsutgång påverkas av cirkadiska klockor. Stör man klockorna och sätter dom ur rytm blir man hälsomässigt negativt påverkad.

Citat:
The Earth turns on its axis every 24 h; almost all life on the planet has a mechanism - circadian rhythmicity - to anticipate the daily changes caused by this rotation. The molecular clocks that control circadian rhythms are being revealed as important regulators of physiology and disease. In humans, circadian rhythms have been studied extensively in the cardiovascular system. Many cardiovascular functions, such as endothelial function, thrombus formation, blood pressure and heart rate, are now known to be regulated by the circadian clock. Additionally, the onset of acute myocardial infarction, stroke, arrhythmias and other adverse cardiovascular events show circadian rhythmicity. In this Review, we summarize the role of the circadian clock in all major cardiovascular cell types and organs. Second, we discuss the role of circadian rhythms in cardiovascular physiology and disease. Finally, we postulate how circadian rhythms can serve as a therapeutic target by exploiting or altering molecular time to improve existing therapies and develop novel ones.
Nat Rev Cardiol. 2019 Feb 22. Circadian rhythms and the molecular clock in cardiovascular biology and disease.

https://docdro.id/QIf8WVc
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 21:18   #2
Glen
Registered User
 
Glens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Bortom dimhöljet
Inlägg: 793
Sick!
Glen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 08:00   #3
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Är dygnsrytmen något man kan "manipulera" eller vad styrs den av?

Har vi alla olika dygnsrytmer beroende på våra yrken/rutiner t.ex?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 08:20   #4
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Heja skiftarbete..
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 09:06   #5
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Är dygnsrytmen något man kan "manipulera" eller vad styrs den av?

Har vi alla olika dygnsrytmer beroende på våra yrken/rutiner t.ex?
Nej
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 10:07   #6
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Är dygnsrytmen något man kan "manipulera" eller vad styrs den av?

Har vi alla olika dygnsrytmer beroende på våra yrken/rutiner t.ex?
Enligt sömnforskaren Christian Benedict så kan man ändra sig från en "kvällsmänniska" till att bli en "morgonmänniska" genom att införa eller ändra på vissa rutiner under dagen. Om det nu var det du menade.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 10:26   #7
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Enligt sömnforskaren Christian Benedict så kan man ändra sig från en "kvällsmänniska" till att bli en "morgonmänniska" genom att införa eller ändra på vissa rutiner under dagen. Om det nu var det du menade.
Matthew Walker sade i sin bok att man är antingen eller "genetiskt". Jag har ej kollat vidare efter det. Själv ändrade jag mig från att gå att lägga mig sent hela mitt liv till att bli morgonmänniska och gå upp 4.30 varje morgon för ca 5 år sedan och trivs som fisken i vattnet. Om det nu var för att jag egentligen var morgonmänniska från början eller inte vettefan.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 11:16   #8
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Matthew Walker sade i sin bok att man är antingen eller "genetiskt". Jag har ej kollat vidare efter det. Själv ändrade jag mig från att gå att lägga mig sent hela mitt liv till att bli morgonmänniska och gå upp 4.30 varje morgon för ca 5 år sedan och trivs som fisken i vattnet. Om det nu var för att jag egentligen var morgonmänniska från början eller inte vettefan.
Även jag har gjort liknande ändring. Riktigt nöjd!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 11:17   #9
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Enligt sömnforskaren Christian Benedict så kan man ändra sig från en "kvällsmänniska" till att bli en "morgonmänniska" genom att införa eller ändra på vissa rutiner under dagen. Om det nu var det du menade.
Ja men inte bara "mentalt", Jag är jätte trött på morgonen t.ex men min "dyngsrytm" är ju definitvt efter "standarden" endå upp och jobba på morgonen och lägga sig kl 22:00 ungefär. Tänkte om jag skulle börja byta mina rutiner och göra helt tvärtemot, Att min dygnsrytm och allting skulle ändra sig efter en stund då med
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 11:27   #10
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Är dygnsrytmen något man kan "manipulera" eller vad styrs den av?

Har vi alla olika dygnsrytmer beroende på våra yrken/rutiner t.ex?
Dygnsrytmen kan du styra med väckarklockan.

Men det betyder ju inte att det är till det bättre för kroppen. Men du stiger ju upp när du vill.

Kroppen ökar och minskar två proteiner (TIM/PER) under dygnet. Minskar när det blir kväll, ökar på morgonen igen.

Den kommer att göra så oavsett när du väljer att stiga upp eller gå och lägga dig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2019-03-15 klockan 11:30.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 13:46   #11
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Dygnsrytmen kan du styra med väckarklockan.

Men det betyder ju inte att det är till det bättre för kroppen. Men du stiger ju upp när du vill.

Kroppen ökar och minskar två proteiner (TIM/PER) under dygnet. Minskar när det blir kväll, ökar på morgonen igen.

Den kommer att göra så oavsett när du väljer att stiga upp eller gå och lägga dig.

Okej, Vad gör dessa proteinet för kroppen? Påverkas de negativt om man jobbar skift/är uppe länge på nätterna eller liknande
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 14:05   #12
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Matthew Walker sade i sin bok att man är antingen eller "genetiskt". Jag har ej kollat vidare efter det. Själv ändrade jag mig från att gå att lägga mig sent hela mitt liv till att bli morgonmänniska och gå upp 4.30 varje morgon för ca 5 år sedan och trivs som fisken i vattnet. Om det nu var för att jag egentligen var morgonmänniska från början eller inte vettefan.
04.30? När går du och lägger dig då? Tränar du innan jobbet eller vad är anledningen till att gå upp så tidigt?
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 16:08   #13
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Samma här 04.30-ish 7 dagar/veckan. Lägger mig vid 20.00. Bästa jag gjort. Älskar mina tidiga mornar, kaffe, gör lite kostscheman, går iväg o tränar. Som piggast i pallet vid den tiden och tänker som klarast. Efter jobbet är jag mosig och trött och vill helst bara netflixa... kan iof bero på att jag gått upp i ottan. Men jämförelsevis med tidigare leverne föredrar jag det här på alla punkter. Funkar iaf när jag är singel. Kan ev. bli komplicerat vid relation... men håller mig undan den biten. Been there done that.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 17:15   #14
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Samma här 04.30-ish 7 dagar/veckan. Lägger mig vid 20.00. Bästa jag gjort. Älskar mina tidiga mornar, kaffe, gör lite kostscheman, går iväg o tränar. Som piggast i pallet vid den tiden och tänker som klarast. Efter jobbet är jag mosig och trött och vill helst bara netflixa... kan iof bero på att jag gått upp i ottan. Men jämförelsevis med tidigare leverne föredrar jag det här på alla punkter. Funkar iaf när jag är singel. Kan ev. bli komplicerat vid relation... men håller mig undan den biten. Been there done that.
Ser exakt ut som mitt liv typ
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 17:19   #15
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Optimalt är då att lägga sig när solen går ned, oavsett vad klockan är? Under denna årstid blir det väl ca kl 20 och sedan vakna 5.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)