Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-01, 14:37   #1
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Olika blodtryck i armarna vanligt hos tränande?

Jag var hos läkaren som tog blodtrycket och upptäckte att jag hade olika blodtryck i armarna. Visserligen liten skillnad 110 vs. 113. Han kunde inte förklara detta men skickade en remiss för vidare undersökning om detta. Eventuellt kan musklerna stasa lite på ena sidan gissade han. Är det här vanligt bland tränande med lite större muskler?
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-01, 14:40   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
En så liten skillnad är rätt normalt. Handlar det om 10-15 (eller mer) i skillnad finns det däremot en identifierad koppling till kärlsjukdom.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-01, 15:57   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Kan som kuriosa flika in att jag fick genomgå en undersökning där blodtrycket togs bilateralt från biceps ner till handled och ner till fingertoppar och från lår ner till fotled och ner till tå. Det fanns små skillnader lite här och där men läkaren sa att det var försumbart/normalt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-01, 19:06   #4
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Jag var hos läkaren som tog blodtrycket och upptäckte att jag hade olika blodtryck i armarna. Visserligen liten skillnad 110 vs. 113. Han kunde inte förklara detta men skickade en remiss för vidare undersökning om detta. Eventuellt kan musklerna stasa lite på ena sidan gissade han. Är det här vanligt bland tränande med lite större muskler?
Låter klokt att hen tog blodtrycket i båda armarna men att utreda den betydelselösa skillnaden låter mindre klokt. Skulle tro att få ens skulle kunna upptäcka den med vanlig teknik för blodtrycksmätning.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-01, 19:28   #5
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Jag har fått lära mig att blodtrycket är högre i vänster arm.
Orsaken är att hjärtat med aorta går ut till vänster och blodflödet når vänster arm före höger.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-01, 19:37   #6
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Men herregud vad är det för läkare som skriver en remiss på de grunderna?? Jag hoppas vid min gud jag inte tror på att du missförstått något. Hade det varit mer än sådär 10-15 uppmätt vid ett par tillfällen så ja, kanske.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-01, 20:07   #7
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Ser framför mig fnisset hos den som bedömmer den remissen!
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 14:22   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Men herregud vad är det för läkare som skriver en remiss på de grunderna?? Jag hoppas vid min gud jag inte tror på att du missförstått något. Hade det varit mer än sådär 10-15 uppmätt vid ett par tillfällen så ja, kanske.
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Ser framför mig fnisset hos den som bedömmer den remissen!
Denna "frågeställning"/remiss fick jag av min läkare, nu har jag iof lite mer symptom än att blodtrycket skiljer lite, men ändå. Husläkare är experter på att "inte" överdriva eller skrämma upp patienter i onödan :p

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-02-02 klockan 14:24.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 14:29   #9
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Denna "frågeställning"/remiss fick jag av min läkare, nu har jag iof lite mer symptom än att blodtrycket skiljer lite, men ändå. Husläkare är experter på att "inte" överdriva eller skrämma upp patienter i onödan :p

Där har vi förhoppningsvis svaret eftersom blodtrycket lätt kan skilja sig med 10-20 mmHg bara för att man stressar upp sig över föregående mätning eller rent av lugnar sig för att man fick ett ganska skapligt värde första gången.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 15:13   #10
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Där har vi förhoppningsvis svaret eftersom blodtrycket lätt kan skilja sig med 10-20 mmHg bara för att man stressar upp sig över föregående mätning eller rent av lugnar sig för att man fick ett ganska skapligt värde första gången.
Mja alltså jag uttryckte mig nog oklart.

Mitt blodtryck har aldrig varit något misstänksamt, utan något som läkaren ville utreda för att kolla om blodcirkulationen fungerar som den ska. Den här remissen kom några månader senare efter blodtrycksmätningen, mer än hälften av undersökningarna jag gjort har jag gått dit bara för att få det gjort. Jag har inte i förhand trott att det skulle visa något onormalt.

Jag ville med bilden bara visa att läkare ibland kan överdriva diagnoser (på gott och ont, det är väl bra att man är seriös/tar det på allvar och inte bara viftar bort patienter utan undersökning).

Eller du kanske misstar mig för TS?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 15:49   #11
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Haha jag var lite snabb där. Skyller på för lite kaffe eller för mycket kaffe! Men du får vara tydligare när du trådkapar, för säkerhets skull!
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 16:54   #12
utor
Registered User
 
utors avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 68
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Mja alltså jag uttryckte mig nog oklart.

Mitt blodtryck har aldrig varit något misstänksamt, utan något som läkaren ville utreda för att kolla om blodcirkulationen fungerar som den ska. Den här remissen kom några månader senare efter blodtrycksmätningen, mer än hälften av undersökningarna jag gjort har jag gått dit bara för att få det gjort. Jag har inte i förhand trott att det skulle visa något onormalt.

Jag ville med bilden bara visa att läkare ibland kan överdriva diagnoser (på gott och ont, det är väl bra att man är seriös/tar det på allvar och inte bara viftar bort patienter utan undersökning).

Eller du kanske misstar mig för TS?
Just röntgenremisser kan vara lite speciella också, vissa radiologer som tolkar bilder är av den bestämda uppfattningen att bara svara ut det som frågas efter, varför det kan bli både hängslen och livrem för att få ett heltäckande svar.


Men gällande TS originalfråga så måste någon ha missuppfattat något, de resultat du skriver är helt normala.
utor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 18:16   #13
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av utor Visa inlägg
Just röntgenremisser kan vara lite speciella också, vissa radiologer som tolkar bilder är av den bestämda uppfattningen att bara svara ut det som frågas efter, varför det kan bli både hängslen och livrem för att få ett heltäckande svar.
Låter som en dum strategi då de är ansvariga och det är lätt att eftergranska.
Citat:
Men gällande TS originalfråga så måste någon ha missuppfattat något, de resultat du skriver är helt normala.
Jag tror att du överskattar vissa läkares förmågor
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 20:32   #14
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Haha jag var lite snabb där. Skyller på för lite kaffe eller för mycket kaffe! Men du får vara tydligare när du trådkapar, för säkerhets skull!
Jag försökte inte ens trådkapa
Ville inte få svar på något, ville bara understryka mitt argument :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-03, 11:20   #15
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Mätte han manuellt eller automatiskt? Sån liten skillnad är ju bara en normal felkälla på både hörsel och automat.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)