Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-01-29, 22:46   #16
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bigggie Visa inlägg
Om man skulle räkna på det. Går det då att kanske komma fram till en brytpunkt för de olika baslyften där det inte längre lönar sig att bli starkare om målet med träningen är hypertrofi.

Det är så klart individuellt. Vissa har perfekta lemmar/proportioner som gör de vannsinigt mycket starkare än andra. T.ex han den långa killen som markar 335kg, han har för länge sen passerat den brytpunkten. Han har lagt på kakor på stången i flera års tid utan att det lett till mer muskelmassa.

Men om man bortser från detta?

Säg för en medellång man (180 cm) och i övrigt helt 'normal'. Definitionen på grov är rippad på längden - 100. Alltså ungefär så långt man kan ta sig ren.

Jag gissar nu bara:
Bänkpress 200kg
Marklyft 250kg
Knäböj 230kg
Jag tror inte att det fungerar så. Jag tror att han den där långa killen du pratar om, vem det nu är, sakta blir större fortfarande, men det sker så långsamt så man inte längre märker det. Om han markade 400 tror jag har skulle vara synbart större.

Detta baserar jag mest på vad jag tycker verkar logiskt, har ingen studie eller erfarenhet som backar upp det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-29, 23:03   #17
Bigggie
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tror inte att det fungerar så. Jag tror att han den där långa killen du pratar om, vem det nu är, sakta blir större fortfarande, men det sker så långsamt så man inte längre märker det. Om han markade 400 tror jag har skulle vara synbart större.

Detta baserar jag mest på vad jag tycker verkar logiskt, har ingen studie eller erfarenhet som backar upp det.
Ja, får väl hoppas det för det vore väldigt surt att knappt se tränad ut och maxa 400kg i marklyft
Bigggie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-30, 06:32   #18
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Det är förövrigt inte lätt att se muskulös ut för någon som är väldigt lång. Det krävs väldigt stor muskelmassa för att ge samma visuella effekt som betydligt mindre muskelmassa har på en kort person.

Ett par halvfeta 40cms överarmar kan se jäkligt bitiga ut på någon som är 160cm, samma mått på någon som är 175cm krymper till "nåja", på 190 blir det helt normalgrova armar och på 205cm ser det bara tanigt ut.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-30, 08:59   #19
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Bigggie Visa inlägg
Ja, får väl hoppas det för det vore väldigt surt att knappt se tränad ut och maxa 400kg i marklyft
Fast det är ju ändå bara du som i inlägg efter inlägg piper om att Ceejay ser otränad ut. Märkligt att folk ger dig seriösa svar i den här tråden och inte inser att det bara var en hattråd riktad emot din nemesis.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-30, 09:50   #20
Bigggie
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Fast det är ju ändå bara du som i inlägg efter inlägg piper om att Ceejay ser otränad ut. Märkligt att folk ger dig seriösa svar i den här tråden och inte inser att det bara var en hattråd riktad emot din nemesis.
Förstår inte alls vad du pratar om. Håll er till topic.
Bigggie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-30, 13:24   #21
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av Bigggie Visa inlägg
Förstår inte alls vad du pratar om. Håll er till topic.
Topic? Det är ju du själv som börjar prata om "den långe killen" redan i trådstarten.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-30, 14:02   #22
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Fast det är ju ändå bara du som i inlägg efter inlägg piper om att Ceejay ser otränad ut. Märkligt att folk ger dig seriösa svar i den här tråden och inte inser att det bara var en hattråd riktad emot din nemesis.
Det är fortfarande ett lite intressant ämne. Så det finns ert värde i att låtsas som att trådskaparen inte är allvarligt psykiskt sjuk och bara diskutera frågan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-30, 15:07   #23
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är fortfarande ett lite intressant ämne. Så det finns ert värde i att låtsas som att trådskaparen inte är allvarligt psykiskt sjuk och bara diskutera frågan.
Visst, jag kan hålla med dig på alla punkter där. Frågan vore legit om den inte ställdes för att försöka ge cj en oförtjänt pik igen.

__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-30, 15:18   #24
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
(Hade i förra inlägget egentligen tänkt säga det börjar bli dags för own pics or stfu men ville inte riskera ban)
Har svårt att se att du skulle få ban för det, men vågar sätta mitt splitt nya paraply på att trådstartaren aldrig någonsin skulle få för sig att lägga upp bilder på sig själv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-30, 16:13   #25
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Har svårt att se att du skulle få ban för det, men vågar sätta mitt splitt nya paraply på att trådstartaren aldrig någonsin skulle få för sig att lägga upp bilder på sig själv.
Nej det är klart. Har man anonymt retat en bjässe en längre tid vill man knappast riskera träffas efteråt.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-30, 16:39   #26
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
ceejay är säkert skitliten irl; två meter lång och 125 kilo

En ganska stark och lång styrkelyftare, som ser otränad ut, är han Brandon Campbell Diamond. In på hans youtubekanal och hata, Klagarn. :P
Orkar inte kolla upp nu, men tror han är 192 cm lång, ~95 kg kroppsvikt och rå-styrketotalen: 260 kg - 150 kg - 280 kg
__

Mer på-ämnet så tror jag på periodiseringstänket att flytta mycket vikter (sets, reps, hög tonnage) på låg intensitet, framkalla hypertrofi. Sedan volymsänkning medan höjer vikterna (intensiteten) för att utveckla styrka av den nya muskelmassan (från volymblocket). Sen använder du nya styrkan igen under volymnötarblocket och framkallar ny hypertrofi för du blivit starkare, därav lyfter mer vikt.
(Flummigt, men är något i denna stilen som de på juggernaut training systems (Chad Wesley Smith och Max Aita) förespråkar.)

Men visst - kanske finns en gräns där det inte lönar sig att bli starkare för framkalla ny muskelmassa.
Plus att detta är mer styrkelyftartänk och inte enbart i bodybuildingsyfte.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-30, 17:22   #27
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Jag tror på att bli starkare för att bli större, men det är inte ett krav att bli stark. Jag kör typ 10-reppare, försöker lägga till reps alternativt lite mer vikt. Då jag blir starkare blir jag sannolikt större, men tror inte på att hålla på och toppa för att kunna lyfta gristunga singlar, om målet endast är hypertrofi.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)