Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-10, 15:13   #1
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Armhäv i smithmaskin/stångrodd

Kan man jämföra dessa med brett roddrag?

Klarar bara 4-5 rep i armhäv o lite för osäker på tekniken i stångrodd, så därför fråga om brett drag i roddmaskinen ger liknande effekt?

Tänkte köra denna och chins i maskin( får hjälp med vikten av maskinen)
Sen ryggresningar så borde ryggen vara ok?
Jag lär ju märka efteråt var rodden tar men skadar ej att fråga.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 15:15   #2
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Absolut, det är en fullgod övning att börja med. När det sedan blir för enkelt så kan du gå vidare till t.ex stångrodd om du vill.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 15:23   #3
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Tack
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 16:41   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
Kan man jämföra dessa med brett roddrag?

Klarar bara 4-5 rep i armhäv o lite för osäker på tekniken i stångrodd, så därför fråga om brett drag i roddmaskinen ger liknande effekt?

Tänkte köra denna och chins i maskin( får hjälp med vikten av maskinen)
Sen ryggresningar så borde ryggen vara ok?
Jag lär ju märka efteråt var rodden tar men skadar ej att fråga.
Du kan ju köra dels brett grepp med armbågarna utåt och låta stången träffa bröstet rätt högt upp (strax under halshöjd) och dels lite smalare grepp då du håller armbågarna närmare kroppen och låter stången träffa bröstet i nederdelen av bröstkorgen istället. Den första varianten tar då mer på baksida axlar och musklerna mellan skulderbladen och den andra varianten tar mer på lats typ som en vanlig stångrodd.

Jag brukar köra liggande under köksbordet och dra mig upp, funkar skitbra. Var stången (borskanten) ska träffa bröstet styrs främst av var jag placerar fötterna i förhållande till var jag greppar bordsskivan.

Senast redigerad av svenbanan den 2018-01-10 klockan 16:43.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 10:46   #5
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du kan ju köra dels brett grepp med armbågarna utåt och låta stången träffa bröstet rätt högt upp (strax under halshöjd) och dels lite smalare grepp då du håller armbågarna närmare kroppen och låter stången träffa bröstet i nederdelen av bröstkorgen istället. Den första varianten tar då mer på baksida axlar och musklerna mellan skulderbladen och den andra varianten tar mer på lats typ som en vanlig stångrodd.

Jag brukar köra liggande under köksbordet och dra mig upp, funkar skitbra. Var stången (borskanten) ska träffa bröstet styrs främst av var jag placerar fötterna i förhållande till var jag greppar bordsskivan.
Tackar, då jag kör baksida axlar i bakvänd pecdec maskin så är det väl version 2 för mig då.
smalt grepp, är det smalt som att sätta lillfingret på markeringen på stången eller ännu smalare?

greppet, kan man köra omvänt grepp, vinklat grepp eller ändras villkoren då?

testar ikväll!
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 12:27   #6
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Hur långt ska man egentligen dra?
Tycker oftast det tar stopp en bit före bröstet med brett grepp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 13:11   #7
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
Tackar, då jag kör baksida axlar i bakvänd pecdec maskin så är det väl version 2 för mig då.
smalt grepp, är det smalt som att sätta lillfingret på markeringen på stången eller ännu smalare?

greppet, kan man köra omvänt grepp, vinklat grepp eller ändras villkoren då?

testar ikväll!
Tror det spelar marginell roll om du flyttar händerna inåt-utåt inom en decimeter eller så. Håll där det känns bekvämt. Det som spelar mer roll är nog vilken vinkel du har på överarmen (dvs om armbågen pekar utåt, snett utåt eller om du håller armbågen tätt intill kroppen. Dvs det som gör greppvidden intressant är egentligen bara att den påverkar vilken vinkel du kan ha på överarmen.


Jag tror inte det spelar nån direkt roll ifall du håller neutralt, pronerat eller supinerat. Däremot så påverkar ju detta i kombination med vilken greppvidd och vilken vinkel man har på överarmen (åt vilket håll armbågen pekar) hurpass stort rörelseomfång man kan få. Håller man på nåt knepigt sätt så kanske det tar stopp nånstans innan man får stången mot bröstet. Ändrar man greppvidd och byter från supinerat till neutralt så kanske man helt plötsligt kan dra längre utan att axlarna säger stopp.

Jag kanske yrar helt i nattmössan. Men det är i alla fall så jag resonerar. Hitta ett bekvämt grepp i förhållande till var du vill stången ska träffa bröstet och skit i om det ser exakt ut som i manualen eller inte. Eventuellt kanske arbetet flyttas delvis från lats till nån annan muskel. Men den muskeln lär ju säkerligen behöva bli starkare den också, så det kan kvitta.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 20:23   #8
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Hur långt ska man egentligen dra?
Tycker oftast det tar stopp en bit före bröstet med brett grepp.
Beror på vad, eller kanske mer hur, du tänkt träna.
Är det lats eller baksida så gör man enklast att se till att underarmarna är rakt mot stången och dra till det tar naturligt stopp, det brukar vara straxt före bröstet, därefter måste man dra vidare med skuldrorna.
Brukar ses tydligt på stångrodd och hantelrodd när man gör det lilla "knycket" för att komma så långt upp som möjligt.
Inte en vidare produktiv del av rörelsen för lats tex.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 21:33   #9
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Jag körde 5 set med 48kg med stång i roddmaskinen.
jag tycker man drar lite för långt ner och träffar nedanför bröstet.

kanske finns roddmaskiner som det går att höja trissan där linan går.

får se vart jag har ont i morgon

hur långt ifrån denna övning är marklyft?

men härligt att vara igång igen även om orken tar slut alldeles för fort!
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)