Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-04, 17:40   #1
fred00
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 20
Bänkpress med omvänt grepp

Som jag skrivit i en tidigare tråd så har jag problem med tennisarmbåge. Efter att ha fått tillökning under förra året så är jag åter tillbaka och tränar. Tyvärr är även tennisarmbågen tillbaka (efter cirka två månaders träning). Problemet ligger precis som tidigare i bröst- och tricepsövningar och målet är att hitta en övning som inte ger problem. Jag tänkte nu börja testa bänkpress med omvänt grepp då det känns som att det borde kunna fungera. Har någon här på forumet med tennisarmbåge testat denna övning? Fungerade den bra vid tennisarmbåge? Jag är inte så insatt i hur kroppens fysik fungerar eller om problemområdet vid tennisarmbåge faktiskt avlastas när man vänder på greppet (dock upplever jag att det är så). Någon som är insatt i fysiken får gärna bekräfta.
fred00 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 18:02   #2
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Jag vet ingenting om tennisarmbåge men väljer att kommentera själva övningsvalet istället.

Jag har aldrig testat den övningen. Kommer nog inte göra det heller.
En liten darrning i ena underarmen, handsvett eller slarv med greppet räcker för att stången ska krossa ansiktet på mig.
Det känns spontant inte särskilt lockande om jag ska vara helt ärlig. Det måste finnas något annat alternativ.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 18:48   #3
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Nej men har erfarenhet av tillökning och då var jag som mest skadedrabbad ,under den perioden, varför, vet inte. Annars så med tennisarmbåge så det enda som funkat för mig, problemfri numera, att träna upp greppet mer så att "knutarna" på utsidan sidan inte behöver ta över, vilket ofta verkar vara problemet. Om nu problemet sitter där...
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 20:54   #4
fred00
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 20
Har aldrig ens funderat på omvänt grepp innan, men denna åkomma kräver lite kreativitet. Är medveten om riskerna, men tänkte köra med hantlar, och inte jättetungt. Får nog bara testa och se om övningen fungerar (om jag inte kan komma på någon bättre).
fred00 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 21:09   #5
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Prova tycker jag. Prova sig fram (gärna lite försiktigt i början) tycker jag hjälper mycket i träningen,
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 21:10   #6
jojhan
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 2
Mindre belastning på armbåge om du använder ocklusionsträning då du kör med lägre vikter. Kanske något värt att prova? Inte provat själv... än


http://www.styrkelabbet.se/ocklusion...-brostmuskler/
jojhan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 22:08   #7
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Peronligen skulle jag då hellre välja bort bänkpress helt.
Jag tycker flyes i cabel cross är en övning där man lätt kan hitta positioner som känns bra.
Var ifs noga med att hålla viren längs med underarmen under hela rörelsen så slipper du en del onödiga krafter på armbågen.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 03:35   #8
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Jag har inte problem med just tennisarmbåge (tror jag) men har diverse ledvärk. Bänkpress med omvänt grepp är en helt underbar övning i mitt tycke, finns inget som ger mig lika bra pump i bröstet som det. Dock ser jag det även som en nackdel, då jag får oerhört mycket pump vad jag än gör och samtidigt lider av sendrag därefter. Men bra övning, kör den dock bara på max 100kg pga riskerna.
__________________
#Trasigmengårändå
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 17:01   #9
fred00
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 20
Dags för en uppdatering (kanske framförallt intressant för andra som lider av tennisarmbåge):

Körde första passet med denna övning igår. Körde endast denna övning med totalt 3+3 set för att kunna avgöra om den fungerar (utan att andra variabler påverkar). Jag har ingen som helst känning av tennisarmbågen i dag, något som jag enligt erfarenhet definitivt borde haft om jag kört vanlig bänkpress. En reservation dock för att jag blivit tvungen att sänka vikten med 20%, men förmodligen hade jag haft känning ändå även på denna vikt om jag kört på vanligt sätt. Det känns lite ovant, men inte värre än att det blir bra med lite inkörning. Kör även med hantlar för att minska riskerna samt ge ett mått av rörlighet då jag upplever att en rak skivstång tvingar händerna till en lite för onaturlig position.

Så första intrycket är att detta verkar fungera och själva mekaniken och handpositioneringen bör kunna överföras till andra tricepsövningar för att hitta fler övningar som fungerar.
fred00 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)