Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-20, 20:37   #1
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Marklyft och hålfoten

Har upptäckt att mitt vänstra knä har en tendens att falla in vid marklyft. Har alltid marklyft med marklyftstofflor. Provade att marklyfta i mina modifierade lyftarskor (powerlift 3 med förstärkt sula och minskad klack) som har lite stöd för hålfoten. Kändes stabilare och knäna föll inte in. Dock har skorna runt 15 mm sula, vilket inte känns optimalt för marklyft. Kände ändå inte att det blev direkt tyngre. Funderar om det går att träna upp hålfoten eller liknande. Eller är det bättre att skaffa platta skor med tunn sula och lägga in något inlägg för hålfoten? Eller ska jag köra på med mina lyftarskor med runt 15 mm sula med en viss dropp/klack? Lyftarskorna borde ju vara stabilast?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit

Senast redigerad av exevision den 2017-03-20 klockan 20:44.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 20:44   #2
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Kolla kampsportsaffärer för skor tror du kan hitta något där.
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 21:28   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Jag hade också problem med att ett knä gick in lite när jag markade ett tag (tror det var höger). Mitt skoval var inte problemet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 21:50   #4
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag hade också problem med att ett knä gick in lite när jag markade ett tag (tror det var höger). Mitt skoval var inte problemet.
Vad var problemet?
Din position?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 22:10   #5
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Vad var problemet?
Din position?
Kan inte sätta fingret på det, men jag sänkte vikten lite och fokuserade på att jobba bort det i någon vecka och sen försvann det.

Kan ha varit någon liten muskulär obalans eller låsning i höften, men jag tror det var mestadels något teknikfel som hade smugit sig in.

Minns att jag laborerade lite med hur brett jag stod och höll stången samt försöka hitta bättre spänning i ryggen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-03-20 klockan 22:12.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 22:14   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Tibialis posterior är en av musklerna du kanske vill träna upp isåfall. Den går på insidan av underbenet (under vadmusklerna) och går sedan ned bakom fotknölen på insidan av foten och in under foten.

När hålfoten faller in och knät faller in så stretchas den muskeln ut. Dvs för att träna den så ska man göra precis motsatt rörelse.

En grej man kan göra är att sitta på en stol och lägga upp foten/vristen på andra benets knä och sedan tilta foten så att fotsulan inte pekar ut åt sidan utan istället pekar uppåt. Dvs att man kan se fotsulan. Om man håller emot lite lätt med handen så får man ett motstånd som man kan jobba emot. Man kan även rigga upp ett gummiband att jobba mot om man föredrar det.

En annan variant är att göra tåhävningar med en tennisboll mellan hälarna och att man aktivt klämmer ihop hälarna medans man gör sina tåhävningar.

Den tredje varianten är att göra hovnigningsutfall. Dvs utfall där man kliver i kors med benen, och aktivt ser till att inte låta knät falla in.

Men sen kan det ju vara så att knät vill falla in av andra orsaker också. Mitt ena knä vill gärna falla in i vissa rörelser. Men jag har dålig rörlighet i den fotleden. Så att falla in blir där ett sätt att ta ut rörligheten som inte finns i fotleden någon annanstans.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-21, 06:20   #7
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Stort tack för de svar ni gett hittills!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 11:25   #8
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Har blivit betydligt bättre på att inte få knäet att åka in!
Men, är det klokt öva på att spänna foten så här:
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)