Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-10, 13:28   #211
Knatcharn
Registered User
 
Knatcharns avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 531
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
Jo, men efter att ha kollat lite verkar ju SL-lyftare/tränare köra en del armar utanför böj/bänk/mark.

Men det är fortfarande ingenting en nybörjare borde träna om syftet är en komplett fysik som ser bra ut. Då behöver man knappast träna upp styrka först utan kan direkt ge sig på huvudmålet, hypertrofi!
Hur menar du att styrka och hypertrofi inte går hand i hand?
Knatcharn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-10, 13:34   #212
justblaze
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 604
Citat:
Ursprungligen postat av Knatcharn Visa inlägg
Hur menar du att styrka och hypertrofi inte går hand i hand?
Precis, för maximal tillväxt och muskelvolym är det mycket viktigare att få en lätt vikt tung, lätta vikter är vad som fungerar här. Inte att truga upp tunga vikter och jobba med siffror i en anteckningsbok.

Det gör man om man vill hålla på med SL och inte lägger någon större vikt i hur fysiken ser ut.

Är man nybörjare och vill få en sjyst standkropp bör man ta den andra vägen

Senast redigerad av justblaze den 2014-07-10 klockan 13:37.
justblaze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-10, 13:46   #213
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
Får faktiskt hålla med, verkar som dom flesta faktiskt tränar armarna också separat.
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
Jo, men efter att ha kollat lite verkar ju SL-lyftare/tränare köra en del armar utanför böj/bänk/mark tänket/huvudmålet
Men skärp dig nu. DU har ingen aning om vad du snackar om! Och nej, man har ingen aning om hur styrkelyftare i allmänhet tränar "efter att ha kollat lite", man har en aning efter att spenderat flera år på en atletklubb och tävlat och träffat massor med lyftare!
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-10, 13:55   #214
Knatcharn
Registered User
 
Knatcharns avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 531
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
Precis, för maximal tillväxt och muskelvolym är det mycket viktigare att få en lätt vikt tung, lätta vikter är vad som fungerar här. Inte att truga upp tunga vikter och jobba med siffror i en anteckningsbok.

Det gör man om man vill hålla på med SL och inte lägger någon större vikt i hur fysiken ser ut.

Är man nybörjare och vill få en sjyst standkropp bör man ta den andra vägen
Vilken tur att du har facit för hur man bygger muskler bäst. Kan du gå igenom det här så att jag också kan lära mig?

Enligt mig ska man snarare satsa på att bli stark som nybörjare så att man i alla fall kommer någonvart. Ja, musklerna blir större av att bli starkare. Risken är ganska stor att man aldrig utvecklas om man bara "går på känsla" när man tränar, det är ganska vanligt att nybörjare glömmer att öka belastningen och därför inte får någon ökning i muskelmassa.
Knatcharn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-10, 14:08   #215
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
Precis, för maximal tillväxt och muskelvolym är det mycket viktigare att få en lätt vikt tung, lätta vikter är vad som fungerar här. Inte att truga upp tunga vikter och jobba med siffror i en anteckningsbok.

Det gör man om man vill hålla på med SL och inte lägger någon större vikt i hur fysiken ser ut.

Är man nybörjare och vill få en sjyst standkropp bör man ta den andra vägen
Får vi se ditt bygge nu? Jag har stor förväntningar.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-10, 14:09   #216
MikaelB
\m/(>.<)\m/
 
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 616
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
Precis, för maximal tillväxt och muskelvolym är det mycket viktigare att få en lätt vikt tung, lätta vikter är vad som fungerar här. Inte att truga upp tunga vikter och jobba med siffror i en anteckningsbok.
Så, för att få en tung vikt lätt ska man inte köra tunga set och inte anteckna?
__________________
Instalifting
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-10, 14:22   #217
lillmesen
Registered User
 
lillmesens avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 2 224
Citat:
Ursprungligen postat av Knatcharn Visa inlägg
text

Enligt mig ska man snarare satsa på att bli stark som nybörjare så att man i alla fall kommer någonvart. Ja, musklerna blir större av att bli starkare. Risken är ganska stor att man aldrig utvecklas om man bara "går på känsla" när man tränar, det är ganska vanligt att nybörjare glömmer att öka belastningen och därför inte får någon ökning i muskelmassa.
THIS, jag vet en jeppe på mitt gym som körde bänkpress 2-3ggr i veckan, på 60kg, 3x10reps, i nästan ett halvår. Det började bli tydligt att han var lite lost, så jag och några andra frågade honom vid ett par tillfällen varför han inte lastar på mer vikt. Svar: "Vadå, varför måste man göra det?"
__________________
lillmesens journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211878
Citat:
Hårdrockare skäms ju inte för att vara hårdrockare. Det finns väl få hårdrockare som skulle säga "Jag är inte alls hårdrockare jag gillar helt enkelt bara långt hår, billig öl och hårdrock, men jag är inte hårdrockare".
lillmesen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-10, 14:48   #218
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Att ni fortsätter att mata honom. Det känns väldigt mycket som ett troll med tanke på vad han skrev i Body-tråden och den envishet och arrogans han uppvisar i den här tråden. Han är antingen det eller så sysslar han ständigt med vad hans kolo-nick antyder.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-10, 14:51   #219
justblaze
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 604
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Får vi se ditt bygge nu? Jag har stor förväntningar.
Känns inte direkt som någon mening, inte i denna tråden när ni redan sitter med taggarna utåt. Sedan har jag inte hunnit bygga någon nämnvärd massa, men jag är på gång, och vet exakt hur jag ska komma dit. Jag lägger min energi på det nu.

Kan väl säga att jag mest är ute efter en strandkropp, en smal midja med bra "V" form.

Tanken var hela tiden att se ut som en fitness-modell om du förstår vad jag menar.
Har många år kvar, men det är en rolig resa!

Vi avslutar där
Bifogade bilder
Filtyp: jpg n3XGXJn.jpg (28.0 KB, 81 visningar)

Senast redigerad av justblaze den 2014-07-10 klockan 15:00.
justblaze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-10, 15:20   #220
Knatcharn
Registered User
 
Knatcharns avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 531
Är du wcanka?
Knatcharn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-10, 16:12   #221
Gnistan
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 076
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
Precis, för maximal tillväxt och muskelvolym är det mycket viktigare att få en lätt vikt tung, lätta vikter är vad som fungerar här. Inte att truga upp tunga vikter och jobba med siffror i en anteckningsbok.

Det gör man om man vill hålla på med SL och inte lägger någon större vikt i hur fysiken ser ut.

Är man nybörjare och vill få en sjyst standkropp bör man ta den andra vägen
Ett tips:
För att få ett tungt lyft att se mindre tungt ut så rekomenderar jag (förutom mycket komplement) att köra mycket strikta bänkar med 3 sekunders stopp. Jobba mycket på tekniken. Aldrig tänka på vad man har på stången utan bara ta i för kung och fosterland (psykiska biten). Och jo då: Styrkelyftare tränar givetvis armar. Speciellt på handikappsidan så lever man mycket på just armstyrka (bröst) då de flesta inte kan utnyttja så kallad leggdrift.
Gnistan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-10, 16:29   #222
Gnistan
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 076
Citat:
Ursprungligen postat av Gnistan Visa inlägg
Ett tips:
För att få ett tungt lyft att se mindre tungt ut så rekomenderar jag (förutom mycket komplement) att köra mycket strikta bänkar med 3 sekunders stopp. Jobba mycket på tekniken. Aldrig tänka på vad man har på stången utan bara ta i för kung och fosterland (psykiska biten). Och jo då: Styrkelyftare tränar givetvis armar. Speciellt på handikappsidan så lever man mycket på just armstyrka (bröst) då de flesta inte kan utnyttja så kallad leggdrift.
Sedan är det ju så att för att få något att se lätt ut (vad det än är) så brukar det krävas rätt lång tids träning.
Gnistan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-10, 16:38   #223
justblaze
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 604
Citat:
Ursprungligen postat av Gnistan Visa inlägg
Ett tips:
För att få ett tungt lyft att se mindre tungt ut så rekomenderar jag (förutom mycket komplement) att köra mycket strikta bänkar med 3 sekunders stopp. Jobba mycket på tekniken. Aldrig tänka på vad man har på stången utan bara ta i för kung och fosterland (psykiska biten). Och jo då: Styrkelyftare tränar givetvis armar. Speciellt på handikappsidan så lever man mycket på just armstyrka (bröst) då de flesta inte kan utnyttja så kallad leggdrift.
Tack för tipsen! Kul att du vill vara med och leverera lite sjyst feedback. Just nu tränar jag med stopp, men det handlar kanske mer om någon sekund. Ska köra bröst/triceps ikväll, ska testa då.

Är också helt emot att truga upp vikten samt studs på bröstet, man fuskar sig förbi det läget bröstet arbetar som mest.

Jag tror både byggare/lyftare har nytta av stopp i bänken, även på träning (vet att det förekommer tävlingar med stopp i styrkelyft)
justblaze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-10, 17:27   #224
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Att ni fortsätter att mata honom. Det känns väldigt mycket som ett troll med tanke på vad han skrev i Body-tråden och den envishet och arrogans han uppvisar i den här tråden. Han är antingen det eller så sysslar han ständigt med vad hans kolo-nick antyder.
OP är nog inget troll, det kliar bara så jävligt.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-10, 20:30   #225
XXXL
Banned User
 
XXXLs avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 977
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag har nog bara träffat en enda lyftare som inte kör direkt armträning som en del i sin träning så jag undrar lite vilka lyftare du syftar på som inte skulle gjort det?
För 10 år sedan?
XXXL är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)