Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-25, 17:33   #1606
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Hur hög intensitet tycker du att man ska köra med de flesta av seten? Jag misstänker att min utveckling hålls tillbaka för jag kör för nära failure.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 09:12   #1607
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Hej, bara undrade om du har något råd ang. träningsprogram. Jag kör just nu en 3-split runt Bänk+militärpress, mark, böj sex dagar i veckan. Men har lite svårt att veta hur jag ska lägga upp det för att få ut bättre styrkeökningar i dessa övningar. Tycker det börjat stå lite still i styrkeökningarna. Problemet jag har är att jag gärna håller mig till den split som jag har nu och har inte riktigt hittat något program/metod/träningssätt som verkar bra med samma split och uppdelning. Jag vill då gärna öka lite mer i styrka. Är 3-split mer för byggning eller hur ska man tänka tycker du?
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 12:38   #1608
Rabi
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 648
Anders, vad rekommenderar du för schema till en nybörjartjej i 23-24årsåldern?

Hade tänkt köra med henne 3~ dagar i veckan. Halvkroppspass?
Rabi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 12:55   #1609
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hur hög intensitet tycker du att man ska köra med de flesta av seten? Jag misstänker att min utveckling hålls tillbaka för jag kör för nära failure.
Israetel, Helms, schoenfeld et al rekommenderar RPE8 på dom allra flesta set, med nåt enstaka RPE9-10 emellanåt.

Jag kör också för nära failure. Lättare att hålla igen med straight sets iaf.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 13:19   #1610
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Israetel, Helms, schoenfeld et al rekommenderar RPE8 på dom allra flesta set, med nåt enstaka RPE9-10 emellanåt.

Jag kör också för nära failure. Lättare att hålla igen med straight sets iaf.
Beror på hur lätt och strikt du kör, jag kör till failure på alla set. Men då är ju merparten lätta och väldigt strikta reps. 20, 15, 12, 8, 5 reps kan en serie se ut för en övning. När jag körde tyngre (4-10 reps endast) stannade jag nog vid RPE8 och RPE9. Bättre muskelutveckling nu och slet BETYDLIGT mer förut.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 13:35   #1611
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Om du ville fokusera på hypertrofi men bara hade två dagar i veckan att spela på, och dessutom skulle inte träningen slita för mycket för att gå ut över annan högre prioriterad träning som utförs de andra dagarna - hur skulle du då lägga upp det?

Jag kör gärna helkroppspass, men är öppen för förslag.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 13:57   #1612
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Beror på hur lätt och strikt du kör, jag kör till failure på alla set. Men då är ju merparten lätta och väldigt strikta reps. 20, 15, 12, 8, 5 reps kan en serie se ut för en övning. När jag körde tyngre (4-10 reps endast) stannade jag nog vid RPE8 och RPE9. Bättre muskelutveckling nu och slet BETYDLIGT mer förut.
Jag har börjat köra såhär också, blir väldigt lätta vikter men går extremt fort och det är jobbigt. Lutande bänk t.ex. kan se ut såhär för mig:
40kg x 25
60kg x 15
70kg x 8
80kg x 4
60kg x 10

Jag går aldrig TILL fail men jag har aldrig mer än 1 rep kvar i tanken.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-05, 19:39   #1613
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Söker råd kring ett helkroppsupplägg för hypertrofi. 3-dagarsprogram där varje muskelgrupp tränas 2-3 gånger per vecka. Det bästa jag har kommit på hittills är:

Pass 1:
Chins 5 x 8-12
Marklyft 3 x 2-6
Militärpress 6 x 5-10
Hantelflys 3 x 8-12

Pass 2:
Knäböj (fram/bak) 5 x 5-10
Bröstpress 5 x 8-12
Stångrodd 5 x 5-10
Hantellyft 3 x 8-12

Pass 3:
Splitböj 4 x 6-10
Lutande hantelpress 3 x 8-12
Raka marklyft 3 x 5-8
Enarms axelpress 2 x 8-12

- Vad tycker Anders och andra hypertrofigurus?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-05, 21:13   #1614
DavidN
Ocensurerad chimpans
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Falkenberg
Inlägg: 651
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Söker råd kring ett helkroppsupplägg för hypertrofi. 3-dagarsprogram där varje muskelgrupp tränas 2-3 gånger per vecka. Det bästa jag har kommit på hittills är:

Pass 1:
Chins 5 x 8-12
Marklyft 3 x 2-6
Militärpress 6 x 5-10
Hantelflys 3 x 8-12

Pass 2:
Knäböj (fram/bak) 5 x 5-10
Bröstpress 5 x 8-12
Stångrodd 5 x 5-10
Hantellyft 3 x 8-12

Pass 3:
Splitböj 4 x 6-10
Lutande hantelpress 3 x 8-12
Raka marklyft 3 x 5-8
Enarms axelpress 2 x 8-12

- Vad tycker Anders och andra hypertrofigurus?
Såhär kör jag länk
DavidN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-23, 21:11   #1615
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Man kan om man vill köra enligt nedan:
Pass 1: Överkropp
Pass 2: Vila
Pass 3: Underkropp
Pass 4: Vila
Pass 5: Helkropp
Pass 6: Vila
Pass 7: Vila
Börja om

Alternativt
Pass 1: Överkropp
Pass 2: HIIT
Pass 3: Underkropp
Pass 4: Vila
Pass 5: Helkropp
Pass 6: HIIT
Börja om

2-3 övningar 2-4 *8-15 per muskelgrupp
Är väldigt sugen på att testa något av dessa. Men hur skulle det kunna jämföras med:

Pass 1: Helkropp
Pass 2: Överkropp
Pass 3 Helkropp

Min övriga konditionsträning ger inte utrymme för 3 helkroppspass i veckan. Blir för tungt för benen. Kan två helkroppspass och 1 överkroppspass vara vettigt?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-23, 21:39   #1616
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Är väldigt sugen på att testa något av dessa. Men hur skulle det kunna jämföras med:

Pass 1: Helkropp
Pass 2: Överkropp
Pass 3 Helkropp

Min övriga konditionsträning ger inte utrymme för 3 helkroppspass i veckan. Blir för tungt för benen. Kan två helkroppspass och 1 överkroppspass vara vettigt?
Låter som en prioritering av vissa delar.
Jag antar att du tänker on,off,on,off,on löpande och då kan du klämma in konditionspass men du får parera det med att ha lite olika fokus på helkroppspassen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-23, 21:41   #1617
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Låter som en prioritering av vissa delar.
Jag antar att du tänker on,off,on,off,on löpande och då kan du klämma in konditionspass men du får parera det med att ha lite olika fokus på helkroppspassen.
Ja, jag prioriterar väl överkroppen mer. Hur många set per vecka per muskelgrupp bör jag köra isåfall? Tänker något i stil med:

Bröst 12 set
Axlar 12 set
Rygg 14 set
Ben 10-12 set

Verkar det bra tycker du?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-23, 22:52   #1618
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Ja, jag prioriterar väl överkroppen mer. Hur många set per vecka per muskelgrupp bör jag köra isåfall? Tänker något i stil med:

Bröst 12 set
Axlar 12 set
Rygg 14 set
Ben 10-12 set

Verkar det bra tycker du?
Det är individuellt och bör avpassas till respektive pass och det oftast bättre att att ha kraft kvar i musklerna efter varje pass om frekvensen är hög. Annars är det lätt att hamna i en nedbrytande spiral istället för i en utvecklingsspiral. Därför tror jag att det är viktigt att du tar det försiktigt i början och känner efter om du är på rätt väg.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 21:29   #1619
Grimner
Registered User
 
Grimners avatar
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 19
Om man skulle vilja lägga lite extra krut på sina armar under en period, hur skulle du lägga upp det med övningar, set och reps o.s.v.?
Tänkte i sådana fall att jag skulle försöka få in det i mitt nuvarande halvkroppsupplägg.
Grimner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-11, 17:45   #1620
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Grimner Visa inlägg
Om man skulle vilja lägga lite extra krut på sina armar under en period, hur skulle du lägga upp det med övningar, set och reps o.s.v.?
Tänkte i sådana fall att jag skulle försöka få in det i mitt nuvarande halvkroppsupplägg.
Ofta men kanske inte alltid fokuserar de flesta på tunga övningar för armarna vilket oftast är fel då armarna är relativt små muskler arbetar bäst med relativt lätta vikter och svarar oftast bäst när de få jobba koncentrerat med mycket fokus. T ex. biceps/armens framsida räcker det gott att arbeta med vanlig bicepscurl, omvänd curl och hantelcurl 3-4 set per övning 10-20 reps. Triceps är en stark pressmuskel och stimuleras gärna av pressövningar. En pressövning som är bra är smalbänkpress där man jobbar med relativt hög intensitet, men med hög fokus för att träffa rätt muskel, kanske 4-5 set 15 reps, 12 reps, 8 reps och två avslutande 6 reppare och kompletteras med triceps extension runt huvudet gärna på en decline bänk 4*10-15 reps.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)