Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-11-27, 23:20   #16
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av JonasF Visa inlägg
Ingen som gör Jeffersons?
Den ser sjukt konstig ut. Testar gärna. Hur många reps och vilken procent av ditt vanliga marklyft kör du i den?

Tänkte jag kunde super/compound-setta den med rumänska marklyft och/eller stångrodd om vikten passar.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 10:00   #17
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Bumpar detta.
Finns det någon konkret fördel med att träna sumo när man har som mål att öka sin smalmark?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 10:59   #18
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Bumpar detta.
Finns det någon konkret fördel med att träna sumo när man har som mål att öka sin smalmark?
Jag tycker det sliter mindre på ländryggen -> mer kräm kvar till att köra böj och bänk om jag har kört smalmark + sumo jämfört med om jag bara kört smalmark. Kanske är bättre för en ökad total och inte specifikt ökad smalmark men kan även få in en högre volym smalt+sumo än bara smalt. Sen kan det hjälpa till att stärka vissa delar som man förmodligen är svag i om man aldrig kört sumo vilket säkert kan vara positivt i långa loppet, men det är nog väldigt individuellt.
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 12:17   #19
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Bumpar detta.
Finns det någon konkret fördel med att träna sumo när man har som mål att öka sin smalmark?
Det verkar vara vanligare att lyftare som kör sumo som tävlingsstil även tränar smalmark än tvärtom. Förklaringar jag har läst och hört är att smalmark bygger ryggen bättre än sumo och därför tjänar sumomarkarna på att träna smalmark men inte nödvändigtvis vice versa för smalmarkarna.

Potentiella fördelar för en smalmarkare att köra sumo tror jag kan vara att det möjliggör en högre totalvolym eller att träna upp styrkan i höften. Det senare kan kanske hjälpa om dina knän har en tendens att falla inåt i knäböj.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)