Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-03, 16:39   #331
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Det har ingen betydelse. Vi har olika åsikter.
Det har jag 100 % respekt för. Jag blir bara provocerad när jag läser att det jag sysslar med saknar mening och är idioti(även om jag kanske inte ordagrant "grindar upp vansinneslyft"). Hade det varit det för mig så hade jag inte sysslat med det.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 16:48   #332
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det har jag 100 % respekt för. Jag blir bara provocerad när jag läser att det jag sysslar med saknar mening och är idioti(även om jag kanske inte ordagrant "grindar upp vansinneslyft"). Hade det varit det för mig så hade jag inte sysslat med det.
Jag vet inte hur du tränar.

Jag syftade mest på extremfall där vikten ska upp till varje pris. T.ex. ett kattryggsmarklyft som tar 15-20 sekunder. Det kan väl vara en sak om man tävlar i världseliten i strongman och drar 450 kg, men om man tävlar mot sig själv på ett lokalt gym och drar 200 kg verkar det ganska vansinnigt.

Eller att i stort sett invalidisera sig periodvis för att bänka 150 kg. Det känns i mitt tyckte futtigt och rent av idiotiskt.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 17:25   #333
poppen11
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Jag vet inte hur du tränar.

Jag syftade mest på extremfall där vikten ska upp till varje pris. T.ex. ett kattryggsmarklyft som tar 15-20 sekunder. Det kan väl vara en sak om man tävlar i världseliten i strongman och drar 450 kg, men om man tävlar mot sig själv på ett lokalt gym och drar 200 kg verkar det ganska vansinnigt.

Eller att i stort sett invalidisera sig periodvis för att bänka 150 kg. Det känns i mitt tyckte futtigt och rent av idiotiskt.
Absolut, men det går naturligtvis att träna progressivt med korrekt teknik som gynnar både prestation, kroppssammansättning och förebygger skador.

https://www.youtube.com/user/MartinAxonLowgren/videos
poppen11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 18:48   #334
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 622
Dio:

Inte för att vara sån, men jag tror det du menar strikt är "inte slarvigt".

Idag tränade jag biceps tex. Första setet stångcurl var 30kg x 8 och det var till fail.
För ett par år sedan körde jag GVTish 10x10 med just 30 kg, samma stång samma vikter tom. Jag är starkare i biceps nu och har inte varit onormalt slarvig i utförandet förr.

Det är inte meningen att det ska bli en kjukmätning i hur LÅGA vikter man kan ha utan bara att man ska använda den vikten man har optimalt.
Är.man ute efter något mer än ren effekt så är det ingen vidare metod. Egot kan också få sig en riktig åktur i början.

Men nått jag kan kolla på är tex sidolyft. Om jag kör strikt med fem kilo och valfri biffperson kör med tex 20, vilket man ser då och då, och vi gör lika många reps.
Är han då fyra gånger så stark som jag? Det vore märkligt då absoluta styrketoppen i världen ligger på kanske 3x -om ens det- vad jag kan göra, i andra övningar, och då är jag verkligen inte stark.
Så vad som skiljer så ohemult i vikt kan man ta sig en funderare på.

Det är inte heller ett sätt att träna som per automatik kommer ger mer muskler eller styrka totalt, det är ett effektivare, säkrare och framförallt skonsammare sätt att nå samma mål på.
Öppnar också för möjligheter att både variera sig själv och belastningen under själva setet utan att avbryta det.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 18:50   #335
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Länkade du precis Axon?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 18:57   #336
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Dio:

Inte för att vara sån, men jag tror det du menar strikt är "inte slarvigt".

Idag tränade jag biceps tex. Första setet stångcurl var 30kg x 8 och det var till fail.
För ett par år sedan körde jag GVTish 10x10 med just 30 kg, samma stång samma vikter tom. Jag är starkare i biceps nu och har inte varit onormalt slarvig i utförandet förr.

Det är inte meningen att det ska bli en kjukmätning i hur LÅGA vikter man kan ha utan bara att man ska använda den vikten man har optimalt.
Är.man ute efter något mer än ren effekt så är det ingen vidare metod. Egot kan också få sig en riktig åktur i början.

Men nått jag kan kolla på är tex sidolyft. Om jag kör strikt med fem kilo och valfri biffperson kör med tex 20, vilket man ser då och då, och vi gör lika många reps.
Är han då fyra gånger så stark som jag? Det vore märkligt då absoluta styrketoppen i världen ligger på kanske 3x -om ens det- vad jag kan göra, i andra övningar, och då är jag verkligen inte stark.
Så vad som skiljer så ohemult i vikt kan man ta sig en funderare på.

Det är inte heller ett sätt att träna som per automatik kommer ger mer muskler eller styrka totalt, det är ett effektivare, säkrare och framförallt skonsammare sätt att nå samma mål på.
Öppnar också för möjligheter att både variera sig själv och belastningen under själva setet utan att avbryta det.
Det var precis så jag tolkade det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 23:06   #337
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av poppen11 Visa inlägg
Absolut, men det går naturligtvis att träna progressivt med korrekt teknik som gynnar både prestation, kroppssammansättning och förebygger skador.

https://www.youtube.com/user/MartinAxonLowgren/videos
Må så vara, men vet du vem du länkade till?
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 00:00   #338
poppen11
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Länkade du precis Axon?
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Må så vara, men vet du vem du länkade till?
Absolut!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7867981
poppen11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 02:26   #339
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av poppen11 Visa inlägg
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 12:34   #340
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Citat:
Ursprungligen postat av poppen11 Visa inlägg
dat ironi
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-06, 21:33   #341
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Länkade du precis Axon?
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Må så vara, men vet du vem du länkade till?
Relevans gällande skaderisk? Har han någonsin haft fel angående skador?

Att fela är mänskligt, men det måste vara fel rakt igenom för att det han lägger upp ska sakna relevans per automatik.


Citat:
Ursprungligen postat av Scorpionida Visa inlägg
Det var väldigt fint sagt faktiskt, stämmer 100%.
Vad är 100 %? Knappast att styrkelyft är "motsatsen" till styrketräning. Oavsett hur man lyfter vikter så är styrkelyft nära besläktat, och långt, långt ifrån motsatsen.

Citat:
Efter att ha läst tråden så funderar jag på om de inte för många vore mer givande att fokusera på estetiken, än att jaga vikter i böj, bänk o mark? Att ha en snygg fysik är inte fy skam för det egna självförtroendet, det andra könet och välmåendet i allmänhet. Det kräver nämligen sin man/kvinna att orka hålla sig fokuserad för alla tricepssset osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Få snygg kropp leder iallafall till snygghetens sociala fördelar.
Det gör styrka också: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=233895

Och:

Citat:
Indeed, evolutionary psychologists have shown that women's mate choice mechanisms track many cues of men's genetic quality and ability to invest resources in the woman and her offspring. One variable that predicted both a man's genetic quality and his ability to invest is the man's formidability (i.e. fighting ability or resource holding power/potential). Modern women, therefore, should have mate choice mechanisms that respond to ancestral cues of a man's fighting ability.
Hehe. Kvinnohatande, nazistiska foliehattar har korrumperat King Grub. Eller hur förklarar vi detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Om man flyttar sina gränser år ut och år in är skaderisken ändå gigantisk även om man lyfter med korrekt teknik.
Inte större risk än andra sporter.




Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Precis så. Fast din muskulära styrka är troligen större nu, men som du säger blir viktvanan dålig. Explosiviteten kan man hålla levande men det blir inte samma aktiveringsprofil så vikterna kommer ändå att bli lägre..
Varför skulle den muskulära styrkan ha ökat när han lyfter mycket mindre och själv säger sig vara svagare?

Samma princip som: "Min muskelmassa har krympt, men jag lyfter mer vikt nu så den muskulära massan är troligen större nu".
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-06, 21:44   #342
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Carlsson Visa inlägg
Inte större risk än andra sporter.
Kanske till och med lägre skaderisk:
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=230713
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-06, 23:45   #343
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Carlsson Visa inlägg
Relevans gällande skaderisk? Har han någonsin haft fel angående skador?

Att fela är mänskligt, men det måste vara fel rakt igenom för att det han lägger upp ska sakna relevans per automatik.
Det stämmer att han antagligen oftast har rätt i det han skriver (och kopierar), men hans beteende har ju gjort så att allt som har med honom att göra är ett skämt.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 20:48   #344
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 622
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Carlsson Visa inlägg
Relevans gällande skaderisk? Har han någonsin haft fel angående skador?

Att fela är mänskligt, men det måste vara fel rakt igenom för att det han lägger upp ska sakna relevans per automatik.


Vad är 100 %? Knappast att styrkelyft är "motsatsen" till styrketräning. Oavsett hur man lyfter vikter så är styrkelyft nära besläktat, och långt, långt ifrån motsatsen.




Det gör styrka också: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=233895

Och:



Hehe. Kvinnohatande, nazistiska foliehattar har korrumperat King Grub. Eller hur förklarar vi detta?

Inte större risk än andra sporter.




Varför skulle den muskulära styrkan ha ökat när han lyfter mycket mindre och själv säger sig vara svagare?

Samma princip som: "Min muskelmassa har krympt, men jag lyfter mer vikt nu så den muskulära massan är troligen större nu".
Han hade fått mer muskler eller hur? Det lär inte hänt om det var styrkan som sjunkit så mycket. Han belastar trolligen musklerna mer nu men det visar sig inte lika markant vad det gäller vikter på stången.
Han är helt enkelt inte lika van att flytta höga vikter, det krävs teknik för det. Ingen stöter 200+ på ren styrka, det krävs teknik och timing också. tränar man på att göra motsatsen så tappar man den biten snabbt.
kan även ha psykologiska skäl där man har tex skaderisk i bakhuvudet och inte riktigt vågar ta i lika mycket.

Öh, nej?
det där är inte samma princip alls. Kan inte komma på något relevant som det är samma princip som öht.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)