Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-06, 10:07   #1
dahl1
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 16
Vill känna mig piggare i kroppen! Tips?

Tjena! Jag är ute efter spontana tips på hur jag lämpligast kan ändra om mina träningsrutiner och/eller min vardag för att kunna känna mig fräschare och piggare i kroppen, gärna mjukare.
Jag är 20 år gammal, har tränat tung styrketräning sen jag var 15, oftast 4-6 dagar i veckan med relativt hög volym och går ofta till fail i övningar.

Saken är den att jag börjar tröttna på att gå runt och känna mig som en zombie och bara bita ihop dag ut och dag in, jag är konstant trött i både kropp och huvud, har ingen energi i kroppen men fortsätter ändå köra mina pass.
Jobbar som byggarbetare så jag upplever att jag blir sliten fort i perioder med mycket jobb och träning, ont i leder och stel som en pinne. Känns onormalt att vara så ung och i så "dålig" form. Jag sover bra, har deffat i ungefär 3 månader så givetvis kommer en del energi tillbaka när jag börjar äta mer igen, men de allmänna problemen kvarstår.

Vill under sommaren nu känna mig fräschare och piggare, så jag har mer ork till att vara aktiv. Några förslag på hur jag kan gå till väga? Har tänkt ändra om mitt träningsupplägg så jag fokuserar mer på att kunna återhämta mig tills nästa pass, gärna stretcha mer och kanske minska benpassen från 2 ggr/v till ett benpass och slänga in något joggingpass istället.
Har även tankar på att skaffa inlägg till mina arbetsskor, eller köpa ett nytt par och se om det hjälper.
Jag får småskador relativt ofta som tar för lång tid på sig att läka, så jag försöker mest träna runt problemen, just nu är det en handled och ett knä som bråkar, motivationen börjar tryta och träningen känns inte särskilt rolig när man bara har ont hela dagarna.

Lever ett lugnt liv i övrigt, brukar mycket nikotin och koffein, ingen alkohol alls.
Mån om min egen kropp men samtidigt ett jävlar anamma som säger att jag inte tänker låta mig begränsas av signalerna min kropp skickar ut.
Har haft en vilodag var 5e dag, kör rullande 4-split där varje pass tar ca 90 min. Har alltid undvikit viloveckor och liknande och helt enkelt vilat när jag blivit sjuk.

Bomba gärna med förslag och tips, även kritik.
Tack på förhand!
dahl1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 10:12   #2
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Vila en vecka, sluta träna till fail hela tiden och dra ner på koffeinet ett tag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 10:53   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Jag blir extra sliten om jag kör till fail hela tiden, så du kan ju också prova att spara en rep eller två i tanken ett tag. Men annars tycker jag 2-3 dagars vila gör underverk. Typ när jag skulle springa Tough Viking, kände mig rätt seg från gym, vilade 2 dagar innan loppet och kände mig pigg som en mört!

Fast vilodagar tycker jag är en kortsiktig lösning. Kanske bör se över kosten och träningsupplägget?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 11:40   #4
dahl1
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag blir extra sliten om jag kör till fail hela tiden, så du kan ju också prova att spara en rep eller två i tanken ett tag. Men annars tycker jag 2-3 dagars vila gör underverk. Typ när jag skulle springa Tough Viking, kände mig rätt seg från gym, vilade 2 dagar innan loppet och kände mig pigg som en mört!

Fast vilodagar tycker jag är en kortsiktig lösning. Kanske bör se över kosten och träningsupplägget?
Jag håller med om att vilodagar bara är en kortsiktig lösning, det är nog enkelt att räkna ut att jag tränar hårdare än jag klarar av att återhämta mig från. Jag tror att ett nytt träningsupplägg är en potentiell lösning, jag har ändå bara stått och stampat på samma vikter det senaste året. Att jag kör på in i kaklet fastän jag egentligen känner att jag inte orkar tror jag är ångestrelaterat, jag vill inte gå miste om ökningar för att jag inte tränar tillräckligt hårt och kör då istället "hellre för mycket".
Försöker ta tag i problemen nu, därav trådstarten!
dahl1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 11:46   #5
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Kompressionsstrumpor, för ökad återhämtning, energinivåer, osv. (på tal om tidigare tråd förra veckan om ämnet)
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 11:47   #6
Minikubik
Kramgo tjockis
 
Minikubiks avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Under din säng
Inlägg: 821
Sitter i ungefär samma sits, även fast jag är många år äldre än dig. Det jag har gjort vad gäller träningen är att jag skalade av alla vikter. Kör nu helkroppspass, 3 set x 15 reps per muskelgrupp. Extremt lätta vikter och jobbar med så mycket ROM jag kan, samt verkligen anstränger mig för att bara just rätt muskel ska jobba. Jag började med att köra tre dagar i veckan, la sen till lite kvällspromenader. Har ökat mitt fettintag något och gör vad jag kan för att sova lite mer än tidigare. Har gått från kaffe till te, och minskat mängden samt tagit bort all energidryck osv. Har på en månad gått upp 3 kg och minskat 4cm runt midjan. Samt känns kroppen lite piggare och lite friskare. Detta är för mig ett långsiktigt arbete då jag misshandlat kroppen i många år
__________________
"Morituri te salutant"
Minikubik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 11:49   #7
Minikubik
Kramgo tjockis
 
Minikubiks avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Under din säng
Inlägg: 821
Vad gäller jobbet skulle jag absolut rekommendera att kolla över skor och eventuella inlägg, är du på en större firma brukar det gå plätt lätt att ordna. Börja gärna med uppvärmning på morgonen och efter rasterna, gör mer än vad man tror
__________________
"Morituri te salutant"
Minikubik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 12:58   #8
paropirat
Registered User
 
paropirats avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Halmstad
Inlägg: 388
Järntillskott? D-vitamintillskott?
paropirat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 12:59   #9
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Sänk träningsvolymen.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 13:02   #10
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Träna mindre, lägg in mer kondition, prova gå ner lite i vikt och se över din kost.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 13:34   #11
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Deloadvecka där du fokuserar på välmående.

Rörlighetsträning, minskat koffein/nikotinintag, mycket sömn, mindre stress, konditionsträning, annan form av träning osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 14:29   #12
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Försök med deloadvecka. Om det inte funkar så måste du nog sänka träningsvolymen, eller byta till ett kontorsjobb...
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 14:41   #13
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ Visa inlägg
Försök med deloadvecka. Om det inte funkar så måste du nog sänka träningsvolymen, eller byta till ett kontorsjobb...
Kontorsjobb vore nog negativt i längden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 15:10   #14
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Gå ner i vikt om du är en fläskis. Ät, träna och sov regelbundet.
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 15:23   #15
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 709
Tatt 1-2 viloeckor om du tränat hårt oavbrutet under ett långt tag.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)