Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-07-01, 20:16   #586
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
vad har du för mål med deffen? Osäker på vad du väger nu? Kom ihåg att du låg på 87-88 men det var typ 2 månader sen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 23:03   #587
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
vad har du för mål med deffen? Osäker på vad du väger nu? Kom ihåg att du låg på 87-88 men det var typ 2 månader sen
Gick upp 3 kg från 88 till 91 på 3-4 mån under deffuppehållet. Målet nu är att tugga ner till 83 hade jag tänkt och sen kanske göra ett nytt uppehåll. Imorse stod vågen på 89,5.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 20:00   #588
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Cardio (lågintensivt)

Sinnes träningsvärk i rumpan.


Crosstrainer - 50 min

Motstånd 10 av 25. Snittpuls 120-125.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 21:44   #589
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Underkropp och drag

Kunde även kallats ryggdag. Planen var att inleda med marklyft men hade inte riktigt bestämt mig för vilken variant jag var sugen på. Valet föll på smalmark som lockade mest idag. Följde upp med lättare böjar och ryckmark, testade lite ryckdrag och rundade av med ett par dragövningar. Tog inte i så jag sprack men kände mig stark överlag och pigg i länden. Marken gick bra. Ett skönt pass!


Smalmark

20, 40, 60, 80 kg värmning (med extra shrugs)
90 kg 3
100 kg 2
110 kg 3x2
90 kg 2x5

Första smalmarken över 100 kg sen ländskadan för typ 6 veckor sen. Tekniken satt riktigt bra faktiskt. Tror det beror på att jag kände mig fräsch efter en vilodag. Valde att inte höja mer men siktar äntligen på att kunna öka lite igen snart.
Petade in lite shrugs i förbifarten under värmningen.


Zombieböj

40, 50 kg anpassning
60 kg 2x3 (kort paus i botten)

Kan alltjämt inte köra frontböj. Rätt säker på att båtbenet strular. Pallar dock inte gå med gips och uppsöker ingen mottagning i första taget. Har enbart ont vid frontböj, ej i vardagen.


Ryckmark + ryckdrag

60 kg anpassning
70 kg 2x(1+8)
70 kg 2x(4+0) (explosivt)


Stångrodd

40, 50 kg anpassning
55 kg 2x8

Maximalt strikt i djupaste böjposition.


Facepulls

30, 50, 65 kg anpassning
80 kg 2x8 (PB! +10 kg)
60 kg 10

Stark avslutning!
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2017-07-04 klockan 21:45.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 22:45   #590
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
var tvungen att googla vad ett båtben var, Blev inte klokare för jag fick bilder på något i mitten av foten samt i handleden.

När fick du det problemet?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 10:31   #591
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
@ frys

Såhär gick skadan till (i spoiler). Det var den 2 maj ser jag nu. Fan, över två månader sen. Jag ger det ett halvår men sen får jag nog gå till doktorn.

Jo, båtbenet som jag känner till är ett av flera småben i handloven och det överlägset vanligaste benet av dessa att skada. Det sitter innerst på handloven i gropen mellan tummen och underarmen. Jag fick en fraktur på samma båtben (högern) när jag föll under fotbollsspel som 15-åring. Fick gipsa två gånger då men tyckte aldrig det läkte hundraprocentigt. Kunde flera år efteråt känna av skadan om jag belastade tungt. Har dock kunnat styrketräna utan problem tills detta hände och nu smärtar det för mycket när jag frontgreppar, på samma punkt som när jag hade frakturen. Svårläkt område då blodförsörjningen inte är den bästa där tyvärr.




Vad gäller domningarna i tummen och pekfingret som jag skrev om i samma inlägg så har dessa helt försvunnit nu. Det tog 6-8 veckor men nu har jag full känsel igen. Yippie!
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2017-07-05 klockan 10:34.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 11:00   #592
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
Vet inte hur du greppar i fronten nu. men byggargrepp eller med remmar kanske inte gör lika ont?

Efter ha läst lite mer så verkar det vara det svåraste benet att läka i kroppen pga det du säger.

Kan tycka själv att det är jobbigt att gå till läkaren för minsta lilla. har ju ont i handleden men ifall jag kan träna runt det så orkar man inte gå genom alla väntetider och lägga massa pengar på något dom kanske inte ens kan göra något åt.

Skulle du träna medans du har gips isåfall? Kommer ihåg en kille som på kolo som fick problem med bicepsen i mark och han var en SL:are så det enda han kunde göra var typ att köra frontböj med byggargrepp. sen byggde han någon form av dräkt så han kunde marka utan att använda armarna. Tappade typ ingenting i ben.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 11:48   #593
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Kan tycka själv att det är jobbigt att gå till läkaren för minsta lilla. har ju ont i handleden men ifall jag kan träna runt det så orkar man inte gå genom alla väntetider och lägga massa pengar på något dom kanske inte ens kan göra något åt.
Samma här. Hade väl behövt ränna 2-3 gånger per månad. Hade gått på högkostnadsskyddet och jag fått frikort dock - kanske värt att skaffa. Ränna till sjukgymnast varje vecka med skadegnäll!

Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Kommer ihåg en kille som på kolo som fick problem med bicepsen i mark och han var en SL:are så det enda han kunde göra var typ att köra frontböj med byggargrepp. sen byggde han någon form av dräkt så han kunde marka utan att använda armarna. Tappade typ ingenting i ben.
Haha vad fan! Skrattade till högt, låter sjukt roligt och random!

Jag hade kört bältesböj (rätt ord?), hip belt squat, denna:

1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 12:23   #594
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851


Hittade klippet. användare mtothem
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 12:30   #595
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Hahaha fan vad coolt!
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 19:32   #596
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Vet inte hur du greppar i fronten nu. men byggargrepp eller med remmar kanske inte gör lika ont?

Efter ha läst lite mer så verkar det vara det svåraste benet att läka i kroppen pga det du säger.

Kan tycka själv att det är jobbigt att gå till läkaren för minsta lilla. har ju ont i handleden men ifall jag kan träna runt det så orkar man inte gå genom alla väntetider och lägga massa pengar på något dom kanske inte ens kan göra något åt.

Skulle du träna medans du har gips isåfall? Kommer ihåg en kille som på kolo som fick problem med bicepsen i mark och han var en SL:are så det enda han kunde göra var typ att köra frontböj med byggargrepp. sen byggde han någon form av dräkt så han kunde marka utan att använda armarna. Tappade typ ingenting i ben.
Har testat byggargrepp (kryssgrepp) men gillar inte asymmetrin mellan armarna med ena ovanför andra. Blir inte starkare så heller än om jag kör zombie. Så zombie funkar lika bra.

Jag kommer nog inte att gipsa även om de föreslår det. Har enbart ont vid frontgrepp och bänkpress och får helt enkelt fimpa dessa övningar tills handen känns bättre. Får se hur det känns om fyra månader och besluta mig sen. Då har det gått ett halvår.

Sinnessjukt imponerande marklyft utan att använda armarna! Sånt blir man glad av att se. Någon som älskar sin träning helt enkelt och ser möjligheter istället för hinder. Förhoppningsvis slipper man hamna i den situationen själv.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 19:52   #597
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Cardio (medel- till högintensivt)

Så ja. Nu har jag gjort en egen "hinderbana" eller komponerat egna HIIT-stationer som jag testade idag. Roligt med lite annorlunda cardio än crosstrainern men kommer nog att köra såhär max en gång i veckan. Styrkeövningar blir snabbt pulsmaxande som cardioträning och det är väl roligt men inte önskvärt att genomföra så ofta.


Hinderbana

Totalt 5 vändor av följande, med två min vila mellan varje vända.
  1. Bära viktkakor / Farmers walk - 25 kg fram och tillbaka i rummet.
  2. Viktkaka från golvet upp över huvudet - 15 kg x 5
  3. Ryckmark x5 + Ryckdrag x5 med 20 kg skivstång
  4. Zercher squat x5 + Stångrodd x10 med 20 kg skivstång
  5. Viktkaka från ena sidan av kroppen till andra över huvudet - 15 kg x5 per sida
  6. Enbensplanka - upp på händer och ner på armbågar - x5 per ben
  7. Fällkniven x10
  8. Hängryck x5 + Utfall med OH-grepp x5 per ben - 20 kg skivstång
  9. Step-up på step-up-bräda på högsta nivån - x10

Tanken bakom schemat är att det ska vara cardio före styrka och därav måttliga vikter. Jag ville inte heller köra utfallen direkt efter zercher-böjen för att trötta ut benen för mycket i mitten så jag spridde ut stångövningarna lite. Insåg dock att det förmodligen inte hade spelat någon roll så jag kanske kör alla stångövningar som ett komplex innan jag hoppar till viktkaksövningarna o.s.v. för att det ska bli lättare att hålla reda på ordningen. Nu tog det kanske 3-4 vändor innan ordningen någorlunda satt i ryggmärgen. Tidsmässigt tog det ungefär 2 min 45 sek om jag gjorde det snabbt men utan att stressa så tiden känns rimlig. Nöjd med övningsvalen. De kräver inte att man ska kunna springa eller hoppa.


Crosstrainer - 25 min

5 min anpassning. Sen 5 medelintensiva intervaller på vardera 2 min på motstånd 14 av 25 med två min vila emellan.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2017-07-05 klockan 19:53.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 20:04   #598
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
"Hinderbana"

Det är såhär det börjar. Man lämnar Hobby-SL och närmar sig crossfitdöden ett steg i taget

inspirerad av FilipB?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 20:10   #599
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
"Hinderbana"

Det är såhär det börjar. Man lämnar Hobby-SL och närmar sig crossfitdöden ett steg i taget

inspirerad av FilipB?
Hahaha! "Crossfitdöden". Yes, skrev häromdagen att jag blev inspirerad av Filips prylar. Dock skippade jag ett par av hans övningar som verkade tråkiga så som "Höga kliv".

Nä, ingen fara tror jag. Styrka är målet men cirkelträning såhär kan vara roligare som omväxling till crosstrainern ibland nu under deff. Helst hade jag haft slädar att släpa fram och tillbaka men den lyxen har jag inte tyvärr.

Sugen på att testa mitt övningskomplex?

Kom för övrigt på att övningen med viktkaka från golvet upp över huvudet ska kallas för "Atlaskakor".
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 21:05   #600
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
"Hinderbana"

Det är såhär det börjar. Man lämnar Hobby-SL och närmar sig crossfitdöden ett steg i taget
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Hahaha! "Crossfitdöden".
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärmklipp.JPG (39.7 KB, 20 visningar)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)