Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-25, 08:36   #18541
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Känns lite bättre i foten idag, kan nästan stödja mig på den helt - men det är inte bra som i att "kan nog springa imorgon". Misstänker att jag åker på en hög med vilodagar för att låta foten vila. Nu är jag riktigt nyfiken på om det var nya skorna som slog ut fötterna helt eller något annat. Tack och lov har jag inte bokat någon resa till Spanien för att tävla till helgen och detta är spiken i kistan för det oavsett. Apropå spik i kistan så satt jag i helgen med rejäl budgetgenomgång och gjorde ackumuleringskörning av min privatekonomi. Det var lite dyster åskådning, efterdyningarna av Everest slår riktigt hårt mot hela 2018, så jag får tänka om lite. Det är bara att glömma tävlingar i Europa som kostar 10 papp med flyg osv.

Däremot funderar jag på att köra upp till Norge och köra Hornindal Rundt igen. Arrangören säger att det är mycket torrare nu. Kombinerar jag den tävlingen med lite vandring/tältning i Norge, så slår jag två flugor i en smäll och det motiverar reskostnaden lite mer.

Däremot så börjar jag mer och mer att vackla i frågan kring ultralöpning eller ej. Jag har inte den superlätta kropp och fysik som bergsultralöpning egentligen kräver och rent krasst så skulle jag behöva köra två långpass/v för att bygga den träningsvolym som boostar just ultralöpning. När det är över 4000 höjdmeter på ett pass så ÄR det extremt jobbigt och något man verkligen måste träna inför. Det är ingen slump att de vassa bergsultralöparna bor i berg och springer i berg - varje dag. Dessutom har det kommit en del studier som visar på att rent hälsomässigt är inte ultralöpning det bästa man kan göra. Det verkar vara en hel del negativa faktorer kring det på lång sikt.

Jag har mer och mer börjat svänga tillbaka till att jag ska nog vara en sådan som tränar inför distanser på 15-20 km, men som ibland roar mig med att springa 42 km, för det är ändå en distans där man kan bita ihop och bara pressa sig igenom även om man inte är tränad för det. Kombinationen styrketräning/kroppsbyggning rimmar också lite sämre med ultralöpning. Däremot kan jag vara en tyngre musklig kortdistanslöpare som ibland bränner av en mara.

Så åker jag till Norge för ett nytt försök med Hornindal Rundt så känns det som att jag hellre siktar på en väl genomförd 38 km än att gå för 76an med sina 5600 höjdmeter.

Det jag skulle sakna är dock det extrema som det ändå medför att springa en ultra som varar i runt 20 timmar osv, men som sagt, det går inte att göra allt här i livet. Det är svårt nog som det är att kombinera vettig styrketräning och löpning.

För övrigt drömde jag en mardröm i natt. Drömde att jag åkte längdskidor och att jag var bra på det.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 09:50   #18542
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Låter som vettiga tankar kring hälsa.
Svår övergång från tävling o h prestation till med hälso- och njutarfokus, haft svårt med det själv.

Norge lät som en underbar kombination! Njut

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Journal | Blogg
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 10:09   #18543
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag tycker att det låter som en klok tankegång. Se det som ett skifte av fokus mer än en total uteslutning av något. Bara för att du tränar för mer greppbara distanser så behöver det ju inte innebära att du aldrig mer får springa ultralopp. En gång per år kan man ju tillåta sig själv att "spåra lite".
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 11:36   #18544
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Du får banta lite om du är för tung.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 19:06   #18545
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Låter som vettiga tankar kring hälsa.
Svår övergång från tävling o h prestation till med hälso- och njutarfokus, haft svårt med det själv.

Norge lät som en underbar kombination! Njut

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Norge that is! Fagra damer där också

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag tycker att det låter som en klok tankegång. Se det som ett skifte av fokus mer än en total uteslutning av något. Bara för att du tränar för mer greppbara distanser så behöver det ju inte innebära att du aldrig mer får springa ultralopp. En gång per år kan man ju tillåta sig själv att "spåra lite".
Bara det att en ultra på 7 mil med +4000 höjdmeter fullständigt ÄTER folk som inte är tränade inför det. Har man tur haltar man därifrån med kramp. Det är som din syn på vätternrundan, "hur svårt kan det vara att trampa lite cykel". Det ÄR svårt! Om man inte tränat för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Du får banta lite om du är för tung.
Tur att muskler inte väger då? Ju mer muskler desto tyngre. Men har man Ronaldo som förebild så fungerar såklart 55 kg på 180
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 19:14   #18546
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg



Tur att muskler inte väger då? Ju mer muskler desto tyngre. Men har man Ronaldo som förebild så fungerar såklart 55 kg på 180
Ronaldo är 80kg på 185cm, fettprocent visste tyvärr inte Google men han brukar väl se rätt rippad ut.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 19:21   #18547
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Bara det att en ultra på 7 mil med +4000 höjdmeter fullständigt ÄTER folk som inte är tränade inför det. Har man tur haltar man därifrån med kramp. Det är som din syn på vätternrundan, "hur svårt kan det vara att trampa lite cykel". Det ÄR svårt! Om man inte tränat för det.
Haha jo för "hur svårt kan det vara" har jag ju någonsin benämnt i samma andemening som Vätternrundan. Däremot så chokade jag på den, något som inte bör ses som ett facit på vad en nybörjare kan prestera i.o.m. att de tre vännerna som hade tränat lika mycket(lite) inför loppet var 2-4 h snabbare än mig.

Men okej, då får du väl skita i det Min poäng var mer att bara för att man skiftar fokus mot något rimligare så behöver ju inte det betyda att det mer orimliga aldrig någonsin blir av igen. Speciellt inte om man tycker att det är kul. Helt plötsligt frigörs lite tid och vips...

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 20:03   #18548
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Vad väger en skugga nuförtiden? Själv så väger jag 10 kilo mer än när jag sprang som snabbast. Vikt betyder ju en hel del i både löpning och styrka.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 22:08   #18549
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Ronaldo är 80kg på 185cm, fettprocent visste tyvärr inte Google men han brukar väl se rätt rippad ut.
Haha väger Ronaldo 80! han ser inte ut att vara ett kilo mer än 70, i relation till just kroppsammansättning. Han är ju rätt tunn och har inte så mycket till muskler, mer som en vanlig fotbollsspelare.

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Haha jo för "hur svårt kan det vara" har jag ju någonsin benämnt i samma andemening som Vätternrundan. Däremot så chokade jag på den, något som inte bör ses som ett facit på vad en nybörjare kan prestera i.o.m. att de tre vännerna som hade tränat lika mycket(lite) inför loppet var 2-4 h snabbare än mig.

Men okej, då får du väl skita i det Min poäng var mer att bara för att man skiftar fokus mot något rimligare så behöver ju inte det betyda att det mer orimliga aldrig någonsin blir av igen. Speciellt inte om man tycker att det är kul. Helt plötsligt frigörs lite tid och vips...

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
hehe att läsa din racerapport eller de första kommentarerna från cyklingen säger det mesta

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Vad väger en skugga nuförtiden? Själv så väger jag 10 kilo mer än när jag sprang som snabbast. Vikt betyder ju en hel del i både löpning och styrka.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
82, har pendlat mellan 79-83 senaste 5 åren. Var dock som bitigast på 77-78 men med synliga muskler.
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2018-06-25 klockan 22:13.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 22:43   #18550
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Ronaldo är nog betydligt större än du tror om du skulle träffa honom i verkligheten, sen ligger nog mycket av vikten i benen Tkr du gör rätt i att försvara dina träningsambitioner men att göra det genom att börja prata om en av världens absoluta toppatleter som om han vore en räka blir bara konstigt

Tkr det är tråkigt att du vill lägga ner ultralöpningen, i mina ögon är det värt kroppsligt slitage, krig med det egna pannbenet och tanig kropp att få ta del av de där extrema, unika upplevelserna som vissa sporter bjuder på. Men det är väl det som är grejen, att man som utövare själv måste känna att det är värt det för att det ska vara det. Så valet blir ju självklart egentligen, men tråkigt för oss som följer dig på insta jag har tur att jag hittat klättringen som extremsport - den kräver iaf att man har lite väl fördelad muskelmassa även om man inte får väga ett onödigt extra gram i fett. Inte så mkt slitage på kroppen heller, så länge man lyckas undvika markfall
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 09:51   #18551
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Ronaldo är nog betydligt större än du tror om du skulle träffa honom i verkligheten, sen ligger nog mycket av vikten i benen Tkr du gör rätt i att försvara dina träningsambitioner men att göra det genom att börja prata om en av världens absoluta toppatleter som om han vore en räka blir bara konstigt

Tkr det är tråkigt att du vill lägga ner ultralöpningen, i mina ögon är det värt kroppsligt slitage, krig med det egna pannbenet och tanig kropp att få ta del av de där extrema, unika upplevelserna som vissa sporter bjuder på. Men det är väl det som är grejen, att man som utövare själv måste känna att det är värt det för att det ska vara det. Så valet blir ju självklart egentligen, men tråkigt för oss som följer dig på insta jag har tur att jag hittat klättringen som extremsport - den kräver iaf att man har lite väl fördelad muskelmassa även om man inte får väga ett onödigt extra gram i fett. Inte så mkt slitage på kroppen heller, så länge man lyckas undvika markfall
Zlatan är ju också en räka! . Fotbollsspelare överlag har ju "pojkkropp" med lite fett, rutmage osv, men inte speciellt grova armar, inte direkt bitig rygg mm. Däremot benmuskler, absolut, skulle man kolla lårsvep så ligger de nog bra til. Finns såklart undantag, men jag ser inte fotbollspojkar som grova.

För mig är det fortfarande extremsport att springa 4 mil i och över 2000 höjdmeter. Hornindal Rundt är tre stora berg som man ska upp på - på halva distansen. Det är det som är hela grejjen med skyrunning, det är så äckligt jobbigt med alla höjdmeter, så folk förstår inte vilken enorm skillnad det är mot för asfaltslöpning, typ ett stadsmarathon.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 10:28   #18552
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
För den som vill förkovra sig så gjordes det en studie på ultralöpare för inte så länge sedan där man kom fram till att fettprocenten allena inte påverkade resultatet, däremot "However, higher body mass and having a larger upper arm circumference were both associated with slower finish times"

"More weight to carry around will slow you down, especially in your upper body, where strong, powerful muscles don’t “carry their own weight” like strong legs do.

Notably, calf or thigh circumference were not associated with slower race times.

The findings concerning upper-arm circumference were in agreement with an earlier study by several of the same researchers. In that study, the researchers used a similar protocol, measuring nineteen male finishers of a 750-mile, 17-day race across Germany.2"

Så helst så lite massa som möjligt över armar, rygg, bröst, låg fettprocent och sedan bra ben. Nejtack, jag får vara en kass löpare istället.



edit: här är referenserna om man vill plöja studier;
Knechtle, B.; Duff, B.; Welzel, U.; Kohler, G., Body Mass and Circumference of Upper Arm Are Associated With Race Performance in Ultraendurance Runners in a Multistage Race—The Isarrun 2006. Research Quarterly for Exercise and Sport 2009, 80 (2), 262-268.
Knechtle, B.; Knechtle, P.; Kohler, G., Upper arm circumference is associated with race performance in ultra-endurance runners. British Journal of Sports Medicine 2008, 42, 295-299.
Knechtle, B.; Wirth, A.; Knechtle, P.; Zimmermann, K.; Kohler, G., Personal best marathon performance is associated with performance in a 24-h run and not anthropometry or training volume. British Journal of Sports Medicine 2009, 43, 836-839.
Knechtle, B.; Knechtle, B.; Rosemann, T.; Lepers, R., Predictor variables for a 100-km race time in male ultra-marathoners. Perceptual and Motor Skills 2010, 111 (3), 681-693.
Knechtle, B.; Knechtle, P.; Rosemann, T.; Senn, O., What is associated with race performance in male 100-km ultra-marathoners – anthropometry, training or marathon best time? Journal of Sports Sciences 2011, 29 (6), 571-577.
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2018-06-26 klockan 10:30.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 12:33   #18553
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Tur att man inte siktar på någon framskjuten placering i loppen då jag inte riktigt verkar ha den optimala kroppen för ultralopp heller. Den duger mest till motvikt i motorbåten verkar det som
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 16:42   #18554
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Kajakmaraton i skitdåligt väder kanske kan vara något som är både extremsport och där det bör löna sig att vara grofv i härlig kombination ihop med viss fara för liv och förstånd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 18:08   #18555
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Tror Skuggan har en liten hemlig dröm om Vasaloppet...
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)