Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du kristen?
Ja. Jesus är min herre och frälsare. 29 17.26%
Nej. Jag är för lat för att läsa bibeln och avfärdar den i ignorans. 26 15.48%
Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja. 53 31.55%
Nej. Jag är agnostiker/jude/muslim/buddist/hindu/scientolog/asatroende 60 35.71%
Antal röster: 168. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-06, 22:49   #886
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jag identifierar mig inte som kristen men mina värderingar är kristna värderingar. Det jag inte gillar med Kristendomen är att de flesta "kristna" man stöter på är druckna på en bild av Gud och Jesus som inte stöds av bibeln. Men om man faktiskt läser bibeln så har den mycket att ge och är lika relevant idag som när den skrevs. Och allvarligt talat vad är alternativet? Larpa som asatroende med könlös spelledare, grisblod i ansiktet och vilda sexorgier vid högtidliga tillfällen?
Det finns inga bra alternativ. Men jag är så pass gammal att jag känner inte ett behov av att ha en idol/gud eller någon att se upp till. Jag har inte behov av något definitivt att forma min livsåskådning efter. Jag gillar och ogillar mest en massa grejer, och sådant som gillar och ogillar ungefär samma saker är saker jag kan tänka mig propagera för.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 22:55   #887
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det finns inga bra alternativ. Men jag är så pass gammal att jag känner inte ett behov av att ha en idol/gud eller någon att se upp till. Jag har inte behov av något definitivt att forma min livsåskådning efter. Jag gillar och ogillar mest en massa grejer, och sådant som gillar och ogillar ungefär samma saker är saker jag kan tänka mig propagera för.
Man behöver ju bara läsa kommentarerna till godtycklig youtube-video för att inse att vi behöver kristendomen för att bete oss civiliserat.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 23:19   #888
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Man behöver ju bara läsa kommentarerna till godtycklig youtube-video för att inse att vi behöver kristendomen för att bete oss civiliserat.
Vi behöver sluta bete oss civiliserat är min bestämda åsikt. Tiden för mogen, konstruktiv debatt är förbi. Så är även tiden för sarkasm, ironi, humor och memes. Dags för att skrika, hetsa, trotsa och vara destruktiv.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 23:22   #889
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Vi behöver sluta bete oss civiliserat är min bestämda åsikt. Tiden för mogen, konstruktiv debatt är förbi. Så är även tiden för sarkasm, ironi, humor och memes. Dags för att skrika, hetsa, trotsa och vara destruktiv.
Varför inleder inte du den revolutionen?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 23:34   #890
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Vi behöver sluta bete oss civiliserat är min bestämda åsikt. Tiden för mogen, konstruktiv debatt är förbi. Så är även tiden för sarkasm, ironi, humor och memes. Dags för att skrika, hetsa, trotsa och vara destruktiv.
Du är en så kallad accelerationist?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-07, 00:24   #891
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det som talar starkast för Kristendomen är att globalisterna hatar och fruktar den. Den är som en scroll of identify i Diablo 2. Den lyfter fram saker i ljuset och ger dem deras rätta namn. Den lämnar ingenstans att gömma sig.
Gör de? Är inte neocons rätt religiösa? Är inte kristendomen i sig rätt missionerande?

Om du nu inte menar en viss specifik grupp när du pratar globalister men det känns som det som drivit på ökad globalism har varit t.ex. kristna länder medan de som slutit sig (Kina, Japan) har haft annan tro.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-07, 07:46   #892
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Gör de? Är inte neocons rätt religiösa? Är inte kristendomen i sig rätt missionerande?

Om du nu inte menar en viss specifik grupp när du pratar globalister men det känns som det som drivit på ökad globalism har varit t.ex. kristna länder medan de som slutit sig (Kina, Japan) har haft annan tro.
Neocons är inte amerikaner och de tror inte på Jesus uppståndelse ifrån de döda.

Det står tydligt och klart i bibeln att folk skall hålla sig inom sina egna områden för att bättre finna Gud vars rike inte är av denna världen. Exakt tre gånger i bibeln reser sig människan emot Gud och varje gång är det i ett globalistiskt projekt. Globalism är när jordens alla folk kommer samman som ett folk under ett ledarskap. Det har ingenting med missionerande att göra då guds rike INTE är av denna världen.

Visst kan man hävda att kolonialmakterna lade grunden för dagens globalism genom att etablera nyare och mer vidsträckta handelsrutter men syftet var knappast att skapa ett folk under ett ledarskap utan att berika fäderneslandet och resultatet har väl på sikt mest varit det motsatta: att andra länder har stärkts i sin nationalism.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-07, 08:49   #893
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Du är en så kallad accelerationist?
Jag har inte hört det uttrycket innan. Så kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Varför inleder inte du den revolutionen?
För att ingen är speciellt intresserad av vad jag har att säga, och ingen utom mig själv vill se mig som diktator.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-07, 15:18   #894
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag har inte hört det uttrycket innan. Så kanske?
Det är alltså någon som vill skynda på förfallet istället för att lappa och laga så att man kan börja om på en clean slate snabbare.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-07, 15:52   #895
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Varför finns vi?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-07, 18:47   #896
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det står tydligt och klart i bibeln att folk skall hålla sig inom sina egna områden för att bättre finna Gud vars rike inte är av denna världen. Exakt tre gånger i bibeln reser sig människan emot Gud och varje gång är det i ett globalistiskt projekt. Globalism är när jordens alla folk kommer samman som ett folk under ett ledarskap. Det har ingenting med missionerande att göra då guds rike INTE är av denna världen.

Visst kan man hävda att kolonialmakterna lade grunden för dagens globalism genom att etablera nyare och mer vidsträckta handelsrutter men syftet var knappast att skapa ett folk under ett ledarskap utan att berika fäderneslandet och resultatet har väl på sikt mest varit det motsatta: att andra länder har stärkts i sin nationalism.
Vilka gånger i bibeln syftar du på?
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-07, 23:22   #897
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Varför finns vi?
Om vi är skapade av Gud så tror jag att Gud hade tråkigt. Om man en dag står framför honom och får fråga så kanske han bara rycker på axlarna och svarar "Därför".

Jag föreställer mig en skapande Gud ungefär som en kreativ tolvåring med stor fantasi, fast utan vänner, utlämnad till att försöka roa sig själv.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 10:18   #898
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Varför finns vi?
Varför måste det finnas ett varför?
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 10:25   #899
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Om vi är skapade av Gud så tror jag att Gud hade tråkigt. Om man en dag står framför honom och får fråga så kanske han bara rycker på axlarna och svarar "Därför".

Jag föreställer mig en skapande Gud ungefär som en kreativ tolvåring med stor fantasi, fast utan vänner, utlämnad till att försöka roa sig själv.
Michael Scott?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 19:13   #900
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Varför måste det finnas ett varför?
Någon som läst sin Hitch.

Nä, det kanske inte behövs något varför. Vi kanske bara är en slump. Men ju mer jag tänker på det, desto sjukare blir det. Vår 1 kg tunga hjärna består av lite atomer, precis samma atomer som du hittar i random sten. Men vår hjärna har förmågan att klyva atomer, resa till månen, och utveckla artificiell intelligens och stenen...är bara en sten. Vår hjärna är självmetveten och känner, upplever och uppfattar. Hur kan atomer göra det?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)