Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du kristen?
Ja. Jesus är min herre och frälsare. 29 17.26%
Nej. Jag är för lat för att läsa bibeln och avfärdar den i ignorans. 26 15.48%
Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja. 53 31.55%
Nej. Jag är agnostiker/jude/muslim/buddist/hindu/scientolog/asatroende 60 35.71%
Antal röster: 168. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-03, 21:22   #871
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Annars för något mera lättsmält så:
Om jag skall fortsätta vara kritisk så känns det som han drar på väldigt stora växlar. Dels blir det lite "allt gott som hände i kristna länder är kristendomens förtjänst" samt han han verkar blåsa upp hur barbariska vissa länder var utan kristendomen men ignorera hur barbariska vissa länder var med kristendomen.

Han säger att det är tack vare kristendomen som barn har ett värde och skall skyddas eller kärlek mellan människor som vi ser på den idag inte fanns innan. Tror du verkligen att man levde så i Sverige innan kristendomen kom hit? Eller att våldtäkt inte fanns som begrepp på samma sätt innan.

Nu är jag verkligen ingen expert på vikingatiden men det verkar helt uppåt väggarna. Har inte du läst på mer om den tiden, håller du med honom?
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 21:37   #872
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det här är för övrigt ett mycket intressant papper där man belyser att ateism korrelerar med hög mutationsbelastning på genomen:

https://link.springer.com/article/10...806-017-0133-5

Det är sedan länge väl känt att ateister har lägre fertilitet än religiösa. Det är således bara en tidsfråga innan ateismen avlas bort. Att draget överhuvudtaget existerar i vårt samhälle beror på att det naturliga urvalet är tillfälligt satt ur spel på grund av moderna jordbruksmetoder och medicin så att nästan alla barn överlever till vuxen ålder och lyckas, om än med nöd och näppe, reproducera sig.
Men om man redan är ateist så blir man ju inte av med mutationen av att börja tro på gud.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 21:45   #873
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Men om man redan är ateist så blir man ju inte av med mutationen av att börja tro på gud.
Större mirakel har inträffat när någon har gjort valet att erkänna Jesus Kristus som sin herre och frälsare. Det är inte för sent.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 23:24   #874
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Större mirakel har inträffat när någon har gjort valet att erkänna Jesus Kristus som sin herre och frälsare. Det är inte för sent.
Och?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 23:49   #875
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Och?
Alltså kan din mutation försvinna om du gör det.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 11:03   #876
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Men om man redan är ateist så blir man ju inte av med mutationen av att börja tro på gud.
Det är inte svart och vitt. Alla ateister bär inte på "mutationen" och bland dem som gör det så finns det förmodligen möjlighet till sinnesupplevelser som kan ändra på uppfattningen.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 11:19   #877
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Den studien blev väldigt kritiserad och den känns väldigt skakig

http://www.skeptophilia.com/2017/12/...s-mutants.html

https://www.psychologytoday.com/us/b...ts-are-mutants

och författaren:

>Edward Croft Dutton (born 1980 in London, England[1]) is an English anthropologist. Dutton has a degree in Theology from Durham University and a PhD in Religious Studies from the University of Aberdeen.[2] He has been editor of Mankind Quarterly since 2019.[3]

https://en.wikipedia.org/wiki/Edward...anthropologist)

Han kan självklart ha rätt men när han i sin vetenskapliga studie citerar dessa (från en av de kritiska länkarna jag länkade till innan):
Konceptet att vara icke-religiös existerade i princip inte innan upplysningstiden. Iaf inte i de historiska källorna. Så något är det ju som förändrats. Dutton är vidare inte den enda författaren och papperet har över 120 referenser så det är inte särskilt intellektuellt ärligt att fokusera på 7 av dem. Men visst är papperet spekulativt i sin natur. Intressant tyckte jag det var iaf.

Angående snyggare kristna kvinnor så har jag ingen egen erfarenhet men det kan säkert stämma överlag då folk på vänsterkanten är mer sannolika att komma från trasiga hem där mamma inte var så noga med varken valet av fader eller näring under uppväxten och avkomman är vegan med grönfärgat kortklippt hår.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 11:46   #878
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Om jag skall fortsätta vara kritisk så känns det som han drar på väldigt stora växlar. Dels blir det lite "allt gott som hände i kristna länder är kristendomens förtjänst" samt han han verkar blåsa upp hur barbariska vissa länder var utan kristendomen men ignorera hur barbariska vissa länder var med kristendomen.

Han säger att det är tack vare kristendomen som barn har ett värde och skall skyddas eller kärlek mellan människor som vi ser på den idag inte fanns innan. Tror du verkligen att man levde så i Sverige innan kristendomen kom hit? Eller att våldtäkt inte fanns som begrepp på samma sätt innan.

Nu är jag verkligen ingen expert på vikingatiden men det verkar helt uppåt väggarna. Har inte du läst på mer om den tiden, håller du med honom?
Kristendomen är det mest "civiliserade" alternativet som finns. I romarriket så hade en far rätt att slå ihjäl sin son om denne käftade emot tills sonen var 35 år eller så. I förkristna skandinavien så sysslade man med systematiska människooffer, människorov, slavhandel, och sjöröveri. Kinesisk civilisation är extremt brutal. I islam så är världen uppdelad i dyrkan, krig, och vapenvila. Naturfolks känsla för rätt och fel är helt uppåt väggarna. Uttalat icke-religiösa revolutioner och resulterande regeringar har skapat det största lidandet historien har sett. Buddismens mål är ingenting. Hinduismen är extremt rasistisk och misogyn. Osv.

Senast redigerad av Klein den 2020-02-06 klockan 11:47.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 19:46   #879
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Kristendomen är det mest "civiliserade" alternativet som finns. I romarriket så hade en far rätt att slå ihjäl sin son om denne käftade emot tills sonen var 35 år eller så. I förkristna skandinavien så sysslade man med systematiska människooffer, människorov, slavhandel, och sjöröveri. Kinesisk civilisation är extremt brutal. I islam så är världen uppdelad i dyrkan, krig, och vapenvila. Naturfolks känsla för rätt och fel är helt uppåt väggarna. Uttalat icke-religiösa revolutioner och resulterande regeringar har skapat det största lidandet historien har sett. Buddismens mål är ingenting. Hinduismen är extremt rasistisk och misogyn. Osv.
Alla de saker man gjorde i förkristna skandinavien har kristna länder gjort också och i väldigt omfattande skala när det gäller t.ex. slavhandel, religiösa krig, tortyr och häxjakt och de kristna länder startade de två världskrigen och systematiskt utrotande judar, oliktänkande i enorma industriell skala. Kristna länder har haft kolonier som varit absurt brutala (t.ex. Belgien i Kongo).

Jag vet inte om kristna länder har vart bättre än några andra. Det har funnits många andra enormt brutala exempel över hela världen men jag ser inte att någon kristen moral har hjälpt något.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 19:47   #880
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Angående snyggare kristna kvinnor så har jag ingen egen erfarenhet men det kan säkert stämma överlag då folk på vänsterkanten är mer sannolika att komma från trasiga hem där mamma inte var så noga med varken valet av fader eller näring under uppväxten och avkomman är vegan med grönfärgat kortklippt hår.
Högt utbildade är mindre religiösa också. Är inte de ofta snyggare också? Samt är inte ofta skandinavier sedda som snygga fast man inte är vidare religiösa?
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 20:44   #881
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Högt utbildade är mindre religiösa också. Är inte de ofta snyggare också? Samt är inte ofta skandinavier sedda som snygga fast man inte är vidare religiösa?
Det är väl irrelevant om lågutbildade är fulare eller ej om man inte kontrollerar för religiositet.

Sedan var ju skandinaver djupt kristna fram tills relativt nyligen. Eller menar du att tex svenskar, norrmän, och danskar blivit mycket snyggare de senaste 60 åren?

Det är rätt uppenbart att vi blir mer och mer motbjudande. Det är bara att kolla upp hur mycket fetare vi har blivit sedan 1960-talet.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 20:50   #882
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Jag vet inte om kristna länder har vart bättre än några andra. Det har funnits många andra enormt brutala exempel över hela världen men jag ser inte att någon kristen moral har hjälpt något.
Icke-kristna civilisationer var betydligt brutalare i sina imperialistiska projekt. Vilken annan civilisation har gett reservat till dem de erövrat? Något man bör förstå är att det finns ingenting kvar av de flesta erövrade folken genom historiens gång för att de systematiskt utrotades.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 22:26   #883
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Klein: Är du kristen egentligen, eller är det mest något du vill vara för att det är reaktionärt mot den politiskt korrekta dekadenta vänstermakten att vara detta idag?

Som jag ser det är det egentligen bara detta som är något att ha med kristendomen. Att den, rätt använd, kan vara ett långfinger mot vänsterglobalism och muslimkramande.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 22:38   #884
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Klein: Är du kristen egentligen, eller är det mest något du vill vara för att det är reaktionärt mot den politiskt korrekta dekadenta vänstermakten att vara detta idag?

Som jag ser det är det egentligen bara detta som är något att ha med kristendomen. Att den, rätt använd, kan vara ett långfinger mot vänsterglobalism och muslimkramande.
Jag identifierar mig inte som kristen men mina värderingar är kristna värderingar. Det jag inte gillar med Kristendomen är att de flesta "kristna" man stöter på är druckna på en bild av Gud och Jesus som inte stöds av bibeln. Men om man faktiskt läser bibeln så har den mycket att ge och är lika relevant idag som när den skrevs. Och allvarligt talat vad är alternativet? Larpa som asatroende med könlös spelledare, grisblod i ansiktet och vilda sexorgier vid högtidliga tillfällen?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 22:45   #885
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Det som talar starkast för Kristendomen är att globalisterna hatar och fruktar den. Den är som en scroll of identify i Diablo 2. Den lyfter fram saker i ljuset och ger dem deras rätta namn. Den lämnar ingenstans att gömma sig.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)