Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-09, 19:43   #1
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Question Utslitna leder/senor i högra axeln?

Lederna som låter mig rotera min högra arm från axel (höger sett utifrån mina ögon) har varit till och från dåliga de senaste veckorna nu.

Det hela verkar kunna spåras tillbaka till en dag jag kom hem med en gigantisk ryggsäck (150 L volym) som vägde runt 25 kg och tog av mig den. Dess remmar är nämligen inte till för att bära så här tungt. (De är väldigt tunna så tryckte säkert en hel del på axlarna under 2,5 km promenad med den) Ryggsäcken är främst tänkt till pjäxor. Men jag investerade i den för att kunna ta med arbetsdator, mat, och allt i en och samma ryggsäck. Nu straffas jag för saken.

Vanligen får jag en slags värk vid slutet av högra axeln där lederna och senorna går? Typ om jag försöker rotera axeln genom att föra undre armen framåt och uppåt och nedåt sedan igen (alltså endast vertikalt upp och ned medan resten av armen sticker rakt ut åt sida som i "T pose") så kan jag känna värk.

När jag kliver upp ur sängen och använder hjälp av min högra arm så känner jag mild till stark värk. Även om jag ligger konstigt på högra axeln kan jag känna värk. Funderar på att uppsöka sjukgymnast?

Helst vill jag inte belasta vården i rådande situation i landet. Vad gör man med potentiell skadad axelsenor/leder vad gäller dess rotation? Finns det någon/några rehabiliteringsövning(ar)? Eller gäller det att ha armen i särskild position dygnet runt och låta läkandet göra sitt? Typ som när man gipsar armen?

VIKTIGT: jag får i princip ingen värk när jag kör vanliga övningar på gymmet som tar i axeln (rear deltoid smithmaskin, hantelpress axlar) annars. Så det verkar vara främst i lederna/senorna vid slutet av högra axeln så att säga.

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2020-03-09 klockan 19:45.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-10, 10:39   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Hur länge sedan var det som besvären började?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-10, 11:39   #3
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Vad har du för ryggsäck som rymmer 150 liter?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-11, 00:12   #4
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Hur länge sedan var det som besvären började?
Har pågått i över 4 veckors tid nu. Nu blir det ännu mer sämre angelägenhet att söka upp vård pga. CoVID-19 har drabbat mitt län och jag vill ej överbelasta vården.

Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Vad har du för ryggsäck som rymmer 150 liter?
En stor jävla orange ryggsäck som är tänkt för att bära skidutrustning med som pjäxor, hjälm, med mera.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-11, 07:31   #5
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Har pågått i över 4 veckors tid nu. Nu blir det ännu mer sämre angelägenhet att söka upp vård pga. CoVID-19 har drabbat mitt län och jag vill ej överbelasta vården.
Nu vet inte jag vilket län det gäller men sök till en fysioterapeut/sjukgymnast som inte finns på en vårdcentral så borde det inte vara några problem alls. I de större städerna i mitt län så är alla fysioterapeuter samlade på ett ställe istället för att vara på vårdcentralen.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-11, 21:26   #6
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Nu vet inte jag vilket län det gäller men sök till en fysioterapeut/sjukgymnast som inte finns på en vårdcentral så borde det inte vara några problem alls. I de större städerna i mitt län så är alla fysioterapeuter samlade på ett ställe istället för att vara på vårdcentralen.
Japp, jag får göra så. En polare till mig har oxå nummer till sjukgymnast där han kollat upp sin rygg. Visade sig att han hade egentligen för svag mage/båle så hans rygg överkompenserade i flera övningar på gymmet.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)