Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du kristen?
Ja. Jesus är min herre och frälsare. 29 17.26%
Nej. Jag är för lat för att läsa bibeln och avfärdar den i ignorans. 26 15.48%
Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja. 53 31.55%
Nej. Jag är agnostiker/jude/muslim/buddist/hindu/scientolog/asatroende 60 35.71%
Antal röster: 168. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-17, 19:26   #1006
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Lyckligtvis är det inte för sent för mig. Sedan om man ska ta Masterchiefs citat ordagrannt så borde man ju kunna göra herrens vilja även om man inte kallar honom sin herre.
Nu var det ju inte mitt citat, det var från den heliga skriften. Och det är definitivt inte den enda skrivelsen om vad som krävs för att göra herrens vilja. Det finns väldigt många till. För en förståelse för vad som krävs för att få en biljett till härligheten får jag be dig läsa Bibeln.

Det är inte försent för dig. Ett liv vigt åt de svaga och att själv leva asketiskt och tillbe, tro och älska sin herre samt avstå från lättja, girighet, avund, högmod osv är en bra början. Vad Jesus förväntar sig är faktiskt inte svårt att förstå.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 19:42   #1007
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Du har inte levt ett liv utan synd alltså kommer du torteras i all evighet av den goda Guden om du nu inte ändrar dig och accepterar Jesus som din frälsare.

Enligt bibeln så är all synd inte likvärdig och vidare så är en hednings utsvävningar mindre allvarliga i Guds ögon än en falsk Kristens syndande. Med detta sagt så är det bara Gud som avgör vars gränsen går.


Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Jag tror vi klarar oss rider ut detta också. Det är ingen katastrof, det var som sagt värre när många var tvungna att migrera på grund av svält.
Att svälta är en sak och generellt sett har det varit relativt ovanligt i den nordiska historien. Att slava för en fientlig elit och dess importerade odjur en annan. Detta är något nytt i den svenska historien.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 19:49   #1008
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Nu var det ju inte mitt citat, det var från den heliga skriften. Och det är definitivt inte den enda skrivelsen om vad som krävs för att göra herrens vilja. Det finns väldigt många till. För en förståelse för vad som krävs för att få en biljett till härligheten får jag be dig läsa Bibeln.

Det är inte försent för dig. Ett liv vigt åt de svaga och att själv leva asketiskt och tillbe, tro och älska sin herre samt avstå från lättja, girighet, avund, högmod osv är en bra början. Vad Jesus förväntar sig är faktiskt inte svårt att förstå.
Det har jag gjort och anledningen till att jag inte tagit steget är tvåfallt:

1) Jag behöver en transcendental upplevelse som för mig närmare Gud.
2) Jag vill vara självförsörjande med avseende påp livets nödtorft innan jag hänger mitt liv åt Gud så att inga världsliga ting kommer oss emellan. Kom ihåg att en man kan bara ha en mästare. Jag var och besökte en Gudstjänst och jag fann det faktiskt lite sorligt när de räknade kollekten som uppenbarligen är ett ständigt huvudbry. Det ska inte behöva vara så.

Kanske att 1 kommer när 2 är ordnad så att jag är helt tillgänglig och öppen för det stora.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 19:57   #1009
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Enligt bibeln så är all synd inte likvärdig och vidare så är en hednings utsvävningar mindre allvarliga i Guds ögon än en falsk Kristens syndande. Med detta sagt så är det bara Gud som avgör vars gränsen går.
Som jag sagt innan så är det trevliga med religion att man kan tro vad som helst och se det som sant eftersom det handlar om tro. Men om du tycker svenska kyrkan bänder för mycket på bibeln så kan man nog säga att om du försöker komma till himlen utan att tro på Jesus som din frälsare så bänder du den extremt mycket mer.

Som jag citerade innan:

Rom 3
Citat:
Men nu har Gud uppenbarat en rättfärdighet som inte beror av lagen men som lagen och profeterna har vittnat om – en rättfärdighet från Gud genom tron på Jesus Kristus, för alla dem som tror. Här görs ingen åtskillnad. Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud, och utan att ha förtjänat det blir de rättfärdiga av hans nåd, eftersom han har friköpt dem genom Kristus Jesus. Gud har låtit hans blod bli ett försoningsoffer för dem som tror. Så ville han visa sin rättfärdighet, eftersom han förut hade lämnat synderna ostraffade, under uppskovets tid. I vår egen tid ville han visa sin rättfärdighet: att han är rättfärdig och gör den rättfärdig som tror på Jesus.
Alla har syndat och blir du inte friköpt genom Jesus så blir du straffad. Det är enda vägen och det är typ vad hela kristendomen går ut på. Att viga homosexuella är en småsak i sammanhanget. Det spelar ingen roll om du är en snäll människa om du inte tror att Jesus är din frälsare.

...fast igen man kan tolka bibeln som man vill. Man kan kan säga att visst står det så men när man väl dör så kommer Jesus stå där och ge dig ett val om att tro på honom annars blir man torterad som en del vill säga. Vilket skulle förstöra hela poängen med "tro" och religionen i första början. Men en del mår bättre av att tro det då det betyder att deras släktingar som inte tror slipper lida.

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Att svälta är en sak och generellt sett har det varit relativt ovanligt i den nordiska historien. Att slava för en fientlig elit och dess importerade odjur en annan. Detta är något nytt i den svenska historien.
Hade vi inte en dansk kung ett tag? Sedan hur som helst lått oss släppa det sidospåret så inte tråden blir låst.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 20:08   #1010
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Som jag sagt innan så är det trevliga med religion att man kan tro vad som helst och se det som sant eftersom det handlar om tro. Men om du tycker svenska kyrkan bänder för mycket på bibeln så kan man nog säga att om du försöker komma till himlen utan att tro på Jesus som din frälsare så bänder du den extremt mycket mer.
Varför skulle någon försöka komma till den Kristna Gudens himmelrike utan att tro på Jesus? Låter som en oxymoron.

Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Hade vi inte en dansk kung ett tag? Sedan hur som helst lått oss släppa det sidospåret så inte tråden blir låst.
Jag tror inte det spelade så stor roll om kungen var dansk eller svensk eftersom kungahusen på den tiden var nära besläktade med varandra och danerna var ju därtill en "svensk" folkstam som emigrerade till danmark. Och skatterna gick till vad de skulle gå till, dvs armén som försvarade rikets gränser.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 20:11   #1011
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Varför skulle någon försöka komma till den Kristna Gudens himmelrike utan att tro på Jesus? Låter som en oxymoron.
Fall i fall det är sant så hoppas man på att Gud är snäll och om man lever ett bra liv så slipper man evig tortyr. Men nej, tyvärr. Jesus or pain. Ingen ovillkorslös kärlek här inte utan här kommer den tyvärr med hårda villkor.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 20:11   #1012
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Hade vi inte en dansk kung ett tag? Sedan hur som helst lått oss släppa det sidospåret så inte tråden blir låst.
Kristian Tyrann?

Han kallades nåt helt annat i danmark har jag för mig. Typ Kristian den milde eller nåt.

Men var han verkligen kung över sverige? Han var ju kung av danmark då danmark var ledare för Kalmarunionen. Så jag antar att han hade en hel del att säga till om. Men nånstans brukar det finnas nåt slags skillnad i att landet som sådant lyder under ett annat land, men har ändå en egen regent. Men jag minns inte vad som gällde med detta.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 20:22   #1013
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det har jag gjort och anledningen till att jag inte tagit steget är tvåfallt:

1) Jag behöver en transcendental upplevelse som för mig närmare Gud.
2) Jag vill vara självförsörjande med avseende påp livets nödtorft innan jag hänger mitt liv åt Gud så att inga världsliga ting kommer oss emellan. Kom ihåg att en man kan bara ha en mästare. Jag var och besökte en Gudstjänst och jag fann det faktiskt lite sorligt när de räknade kollekten som uppenbarligen är ett ständigt huvudbry. Det ska inte behöva vara så.

Kanske att 1 kommer när 2 är ordnad så att jag är helt tillgänglig och öppen för det stora.
Hoppas du finner din väg.

För övrigt tittade jag på en facinerande diskussion när bibellärda och djupt troende diskuterade hej vilt i ett par timmar om meningen med ordet "dag" i första och andra moseboken, vilket är av fundamental vikt för bokstavstroende. Säga vad man vill om Bibeln, men många diskussioner har den orsakat i snart två tusen år.

Några kanske känner kanske igen Ken Ham. En ganska osympatisk kreationist som är fullständigt orubblig i sin tolkning, även om hans meningsmotståndare är de hyggligt kompetenta (och djupt troende) Hugh Ross (PhD i astrofysik) och Walter Kaiser, professor i Gamla Testamentet.


Senast redigerad av MasterChief den 2020-02-17 klockan 20:24.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 21:00   #1014
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Hoppas du finner din väg.

För övrigt tittade jag på en facinerande diskussion när bibellärda och djupt troende diskuterade hej vilt i ett par timmar om meningen med ordet "dag" i första och andra moseboken, vilket är av fundamental vikt för bokstavstroende. Säga vad man vill om Bibeln, men många diskussioner har den orsakat i snart två tusen år.

Några kanske känner kanske igen Ken Ham. En ganska osympatisk kreationist som är fullständigt orubblig i sin tolkning, även om hans meningsmotståndare är de hyggligt kompetenta (och djupt troende) Hugh Ross (PhD i astrofysik) och Walter Kaiser, professor i Gamla Testamentet.

Värden för programmet verkade iaf vara en sympatisk figur. Han hade ett ljus i sina ögon får man säga.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 21:06   #1015
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Min ortodoxa präst till vän säger att Jesus tog på sig människans synder och det mest gudfruktiga är att att leva livet till fullo och njuta av det
Jag bedömer honom som en klok man och lyssnar gärna till dessa bud.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-20, 19:11   #1016
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Romarbrevet är på många sätt fascinerande. Jag rekommenderar David Pawsons 80-min video om brevet. Han är väldigt inspirerande att lyssna på.

MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-20, 19:28   #1017
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Min ortodoxa präst till vän säger att Jesus tog på sig människans synder och det mest gudfruktiga är att att leva livet till fullo och njuta av det
Jag bedömer honom som en klok man och lyssnar gärna till dessa bud.
Bröllopet där Jesus gjorde vin av vatten....eller den ångerfulle sonen som kommer hem till pappa igen. Det finns mycket glädje i boken.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-20, 18:57   #1018
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Bump.

Astrofysikerns Hugh Ross är en personlig favorit.

MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-20, 20:41   #1019
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Bump.

Astrofysikerns Hugh Ross är en personlig favorit.
Jag tittade i 25 min men jag kan verkligen inte se lockelsen, sorry. Det kändes som 25 min av "Här där vi inte vet/kan inte bevisa, där finns garanterat Gud och bibeln är den enda religionen som säger det".

Det intressanta är att det är ett av de vanligare argumenten för koranen, att det är den enda boken som kan vetenskapligt bevisas medan alla andra religioner motsäger sig själva eller saknar de förutsägelser och beskrivningar av universum som koranen har.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-12, 20:04   #1020
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Dags för en bump.

Jag har ägnat de senaste månaderna åt att studera äldre historieböcker och det har framkommit att fram till tidigt 1900-tal så var det vedertaget att Jafiterna eller indoeuropeerna som vi kallar dem idag härstammade från Noa. Noas tre söner hette Sem, Ham och Jafet och från dem härstammar de tre vita raserna. Europeerna från jafet, semiterna från Sem, och Nordafrikanerna från Ham.

I ljuset av detta så är det ju helt upp och ner att betrakta kristendomen som en invasiv påtvingad religion i Europa. Blodet i våra ådror är utvalt av Gud.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)