Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-01, 22:33   #1
Seaturtle
Registered User
 
Seaturtles avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 264
Träningsskada!? Knöl i handflata.

Tja jag fick en knöl i handflatan två veckor sen. Den gör lite ont när jag trycker på den. Har inget minnet av någon incident som kan ha orsakat skadan men den sitter där man vilar bänkpress stången. Jag kan inte riktigt gymma utan handskar och jag undrar om detta är något som går över eller är något som har gått sönder och borde kollas upp? Vad kan liksom sticka ut därifrån? För hårt för att vara vätska och för internt för att vara hud. Den går längst ring fingrets skelett och jag antar att jag har en fraktur..?

Seaturtle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 05:30   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Det finns någonting som heter Dupytrens kontraktur som är en fibrotisering av senskidan till en eller flera böjarmuskler i fingrarna. Jag tycker inte att det ser ut riktigt som Dupuytrens och kardinaltecknet är ju att det är svårt att sträcka ut fingret helt, men det sitter på rätt ställe åtminstone. Jag tycker absolut att du ska kolla upp det.

Ett annat alternativ är ett ganglion ("senknuta") men det skulle vara ett väldigt ovanligt ställe i så fall.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 06:16   #3
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Jag har en liten knöl på exakt samma ställe sedan ett par månader tillbaka. Jag känner dock inte av den så mycket längre. I början så gjorde den lite ont om den utsattes för stötar eller tryck. Jag har inte märkt av någon försämrad rörlighet i handen heller. Första gången som jag märkte av den var nog efter en maxning i marklyft, där jag gjorde en liten miss och drämde stången lite för hårt på podiet så att händerna fick ta en lite stryk.

Jag har inte kollat upp vad det är för något så det här inlägget är nog ganska värdelöst för trådens syfte.




skickat från en mobil enhet.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 12:00   #4
Seaturtle
Registered User
 
Seaturtles avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 264
Citat:
Ursprungligen postat av aijou Visa inlägg
Jag har en liten knöl på exakt samma ställe sedan ett par månader tillbaka. Jag känner dock inte av den så mycket längre. I början så gjorde den lite ont om den utsattes för stötar eller tryck. Jag har inte märkt av någon försämrad rörlighet i handen heller. Första gången som jag märkte av den var nog efter en maxning i marklyft, där jag gjorde en liten miss och drämde stången lite för hårt på podiet så att händerna fick ta en lite stryk.

Jag har inte kollat upp vad det är för något så det här inlägget är nog ganska värdelöst för trådens syfte.




skickat från en mobil enhet.
sama här, gör inte alltför ont, men trycker jag eller får jag en stöt så gör det ont.
jag ska till vårdcentralen här men dem är en bunt inkompetenta skojare.
Fick svamp i ljumskarna och läkarens första gissning var syfilis, haha fick åka till rfsu.

Finns det någon annan jag kan vända mig till som har koll?
Gratis
Seaturtle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 12:35   #5
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Seaturtle Visa inlägg
sama här, gör inte alltför ont, men trycker jag eller får jag en stöt så gör det ont.
jag ska till vårdcentralen här men dem är en bunt inkompetenta skojare.
Fick svamp i ljumskarna och läkarens första gissning var syfilis, haha fick åka till rfsu.

Finns det någon annan jag kan vända mig till som har koll?
Gratis
Jag tror mest på ett ganglion och det är vårdcentralen som är den mest logiska instansen att söka på. Försök komma till någon annan vårdgivare än den där läkaren bara.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-26, 12:15   #6
Johan_P
Lite starkare, lite tjockare... inte bättre
 
Johan_Ps avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 535
Bump!

Jag har samma sak i min högra hand. Haft det någon vecka nu. Gör ont när jag trycker på den, inte särskilt kul när man bänkar t.ex.

Är vårdcentral ett vettigt alternativ eller kommer det gå över av sig själv?
__________________
Instagram » johanperssonlyfter
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Ångest över proteinpulver, då har det gått långt.
Johan_P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-07, 23:40   #7
tumme
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 349
Jag har haft samma sak. Visade sig vara en senskida som hade gått sönder när jag gled lite på en dålig stång under chins, senskidan läkte ihop dåligt och bildade massa ärrvävnad. Men deras första gissning var ganglion, visade sig under operationen att det var fel.

Skulle söka mig till läkare om den inte har försvunnit på 1-2 veckor.
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-27, 13:22   #8
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Vad är statusen för er som har haft detta problem nu?

Jag har samma problem, liten öm svullnad i mitten av handflatan mellan ring- och lill-finger benet, gör ont vid bänkpress och liknade övningar.

Fingrarna funkar som normalt.
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 15:34   #9
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag tycker också att det låter som ett ganglion. Det brukar gå över av sig själv, men man får se till att man inte håller på och belastar där innan det läkt ut. Kanske kan du hålla stången på ett annat sätt eller undvika bänkpress ett tag.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 07:48   #10
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tycker också att det låter som ett ganglion. Det brukar gå över av sig själv, men man får se till att man inte håller på och belastar där innan det läkt ut. Kanske kan du hålla stången på ett annat sätt eller undvika bänkpress ett tag.
Ok, hoppas det.
Har tagit det lite lungare nu med vanlig bänkpress, och svullnaden/ömheten har minskat.
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)