Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-01-04, 21:13   #12676
muddler
Lekfarbror
 
muddlers avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Värmdö
Inlägg: 7 717
Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
Om jag startar ett spel efter att datorn har varit i vilo/strömsparar-läge så fryser datorn alltid till efter att spelet har varit på i 5-10 minuter. Spelar ingen roll vilket spel, detta händer för alla. När det fryser till blir jag tvungen att stänga av datorn via strömknappen, ctr+alt+del funkar inte.

Det konstiga är också att under dessa 5-10 minuter, så flyter alla spel på utan någon som helst lagg, vilket jag annars har när jag lirar utan att datorn har varit i viloläge (väldigt ostabil fps, spelen blir hackiga osv). Någon aning vad detta kan vara?

Har formaterat om datorn, skaffat nytt grafikkort och nätverkskort. Vill inte behöva köpa en helt ny dator förens jag vet vad som faktiskt är problemet..

/rookie när det kommer till datorer

Detta kanske är lite relaterat till ovan men jag behöver fråga: Min maskin har börjat "frysa" i windows, muspekararn, tangentbordet etc. fryser, i många fall går detta över på ett par sekunder men många gånger stannar den i fryst läge och även ljudet "fryser", det blir bara ett stort surrande ljud. Muspekarn kan även ändra utseende under detta och anta former som man såg i gamla versioner av windows.

Jag får inga bluescreens eller så men har ibland problem när jag ska starta spel att datorn/skärmen slår av sig i något som liknar strömspararläge men jag kommer inte ut därifrån igen.

Saker jag gjort: testat processorn i prime95 och även bytt kylare till den men den har helt ok temp och inga konstigheter i testen.

Grafikkortet har jag testat i olika benchmarks och det blir ju varmt men håller sig väl ändå inom ramarna, det ska ju bli varmt i ett maxtest antar jag.

Ram-minnet har testats i memtest utan problem.

CC-cleaner har körts, så även defrag och malwarebytes.

Några idéer? Det senaste jag gjorde var att ominstallera grafikkortets rutiner helt via driver sweeper.
__________________
Triceps är en förkrümpt hästsko

Träning och grejer

Muddler läser ferdinand!
muddler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 18:42   #12677
Jarod
Kolozzeum Security
 
Jarods avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 8 292
Finns det något smidigt program för att synka en mapp på datorn till en exakt likadan mapp på en annan hårddisk (i samma dator)? Helst att man kan ställa in att det syncar vid en speciell tidpunkt.
__________________
Citat:
Stop trollin´
Jarod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 18:48   #12678
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Citat:
Ursprungligen postat av Jarod Visa inlägg
Finns det något smidigt program för att synka en mapp på datorn till en exakt likadan mapp på en annan hårddisk (i samma dator)? Helst att man kan ställa in att det syncar vid en speciell tidpunkt.
Dropbox fixar att synka, tidpunkt är jag osäker på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 18:54   #12679
Jarod
Kolozzeum Security
 
Jarods avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 8 292
Ja, det är sant. Har både dropbox och google drive men söker något som synkar lokalt utan internet.
__________________
Citat:
Stop trollin´
Jarod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 19:05   #12680
Nordenator
:D
 
Nordenators avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 964
Citat:
Ursprungligen postat av Jarod Visa inlägg
Ja, det är sant. Har både dropbox och google drive men söker något som synkar lokalt utan internet.
Valfritt backup-program borde väl kunna lösa det? Jag körde med SyncBackSE för att spegla en hårddisk med en annan.
__________________
Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Nordenator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 20:37   #12681
BaconMaker
Registered User
 
BaconMakers avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av muddler Visa inlägg
Detta kanske är lite relaterat till ovan men jag behöver fråga: Min maskin har börjat "frysa" i windows, muspekararn, tangentbordet etc. fryser, i många fall går detta över på ett par sekunder men många gånger stannar den i fryst läge och även ljudet "fryser", det blir bara ett stort surrande ljud. Muspekarn kan även ändra utseende under detta och anta former som man såg i gamla versioner av windows.

Jag får inga bluescreens eller så men har ibland problem när jag ska starta spel att datorn/skärmen slår av sig i något som liknar strömspararläge men jag kommer inte ut därifrån igen.

Saker jag gjort: testat processorn i prime95 och även bytt kylare till den men den har helt ok temp och inga konstigheter i testen.

Grafikkortet har jag testat i olika benchmarks och det blir ju varmt men håller sig väl ändå inom ramarna, det ska ju bli varmt i ett maxtest antar jag.

Ram-minnet har testats i memtest utan problem.

CC-cleaner har körts, så även defrag och malwarebytes.

Några idéer? Det senaste jag gjorde var att ominstallera grafikkortets rutiner helt via driver sweeper.
Kolla in windows loggen vad som händer när den hänger sig, brukar vara drivrutiner som spökar. Oftast för mig har det haft att göra med USB-portarna, tex legacy inställaningarna i bios. Men som sagt kolla windows loggen efter fel.
BaconMaker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 09:42   #12682
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Citat:
Ursprungligen postat av muddler Visa inlägg
Detta kanske är lite relaterat till ovan men jag behöver fråga: Min maskin har börjat "frysa" i windows, muspekararn, tangentbordet etc. fryser, i många fall går detta över på ett par sekunder men många gånger stannar den i fryst läge och även ljudet "fryser", det blir bara ett stort surrande ljud. Muspekarn kan även ändra utseende under detta och anta former som man såg i gamla versioner av windows.

Jag får inga bluescreens eller så men har ibland problem när jag ska starta spel att datorn/skärmen slår av sig i något som liknar strömspararläge men jag kommer inte ut därifrån igen.

Saker jag gjort: testat processorn i prime95 och även bytt kylare till den men den har helt ok temp och inga konstigheter i testen.

Grafikkortet har jag testat i olika benchmarks och det blir ju varmt men håller sig väl ändå inom ramarna, det ska ju bli varmt i ett maxtest antar jag.

Ram-minnet har testats i memtest utan problem.

CC-cleaner har körts, så även defrag och malwarebytes.

Några idéer? Det senaste jag gjorde var att ominstallera grafikkortets rutiner helt via driver sweeper.
Jag tycker det låter hårddiskrelaterat, iallafall din första mening.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 21:07   #12683
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
Två frågor:

1) Beställde nyligen en dator med SSD (Samsung Evo Basic 250GB). Det är den enda lagringsenheten som finns i burken. Insåg i efterhand att den har TLC-kretsar vilket vad jag har förstått är mindre hållbart än MLC. Behöver jag vara orolig för valet? Undrar även om det är något problem att använda den ungefär som man hade använt en mekanisk disk (ladda ner torrents etc.).

2) Jag söker en skärm. Har egentligen ingen tydlig bild av vad jag ska ha, men datorn kommer ha ett 770GTX med 2GB VRAM. Tänker att 1440p på 27" skulle se trevligt ut men kanske bli tungdrivet ganska fort. Alternativet antar jag är 24" (antingen 16:9 eller 16:10). IPS verkar vettigt, eller MVA (?). TN känns nog som det minst lockande alternativet.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 21:26   #12684
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Ips om du inte ska dpela. Tn är typ måste vid fps.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 14:25   #12685
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Är det någon som spelar fps på 4g internet? Pingen kan jag nog leva med men jag undrar om ni upplever det som tillräckligt stabil ping (dvs inte hoppig så det blir warps etc) för syftet och isf vilken leverantör?

Det finns tele2 4g där jag tänkte spela och undrar om något annat alternativ är bättre/det är meningslöst.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 14:27   #12686
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Två frågor:

1) Beställde nyligen en dator med SSD (Samsung Evo Basic 250GB). Det är den enda lagringsenheten som finns i burken. Insåg i efterhand att den har TLC-kretsar vilket vad jag har förstått är mindre hållbart än MLC. Behöver jag vara orolig för valet? Undrar även om det är något problem att använda den ungefär som man hade använt en mekanisk disk (ladda ner torrents etc.).

2) Jag söker en skärm. Har egentligen ingen tydlig bild av vad jag ska ha, men datorn kommer ha ett 770GTX med 2GB VRAM. Tänker att 1440p på 27" skulle se trevligt ut men kanske bli tungdrivet ganska fort. Alternativet antar jag är 24" (antingen 16:9 eller 16:10). IPS verkar vettigt, eller MVA (?). TN känns nog som det minst lockande alternativet.
http://www.inet.se/produkt/2205046/e...oris-fs2333-bk

Eizo-kvalitet, IPS med nära TN-snabbhet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 19:36   #12687
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Asus PB278Q, bästa köper jag gjort. Vilket satans skärm.
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 19:41   #12688
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
benq skärmar har jag kört på så länge jag kan minnas...
grymmt nöjd.
http://www.inet.se/produkt/2304003/b...-xl2420t-144hz
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 20:22   #12689
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
http://www.inet.se/produkt/2205046/e...oris-fs2333-bk

Eizo-kvalitet, IPS med nära TN-snabbhet.
Den där har jag hört om. Ser lovande ut på pappret. Lite synd att det inte blir mer än 3" till att glo på mot den jag har nu (Dell 20.1" @ 1600x1050 TN) men å andra sidan innebär det att priset är lite mer överkomligt. Har du en själv?

Citat:
Ursprungligen postat av Thornblom Visa inlägg
Asus PB278Q, bästa köper jag gjort. Vilket satans skärm.
Den har jag också hört om. Vad har du för grafikkort för att driva den? Och hur blir bildkvaliteten om man tvingas skala ned till exempelvis 1080p?

Senast redigerad av Halldin den 2014-01-13 klockan 20:23.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 20:24   #12690
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Ja, och den är fantastisk.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)