Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-05, 10:34   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Långvarigt stående skapar artärstelhet

Citat:
PURPOSE:

Standing workstations have recently been promoted as a healthy alternative to sitting. However, it is unknown how prolonged standing affects arterial stiffness, a prognostic indicator of cardiovascular health. The purpose of this study was twofold: to observe changes in arterial stiffness, as assessed by pulse wave velocity (PWV), with a 2-h bout of standing, and to determine if short, intermittent walking bouts provide a comparative advantage to standing alone.

METHODS:

Nineteen adults had arterial stiffness assessed by pulse wave velocity. Central (CPWV), upper peripheral (UPWV), and lower peripheral (LPWV) PWV were assessed before (supine), during standing (min 10, 60, and 120), and after (supine) the 2-h standing bout. In one trial, the participants stood at a standing desk immobile for 2 h. In the other trial, participants performed 5-min walking breaks after every 25 min of standing.

RESULTS:

After 2-h of standing, supine (85.8 ± 90.1 cm/s) and standing (303.4 ± 390.2 cm/s), LPWV increased independent of trial (i.e., main effect of time; p < 0.001). Walking breaks during 2 h of standing did not significantly attenuate these changes. In addition, standing CPWV decreased over time (- 38.5 ± 61.5 cm/s; p = 0.04). Yet, UPWV, standing or supine, did not change over the course of standing (p > 0.05).

CONCLUSIONS:

These findings indicate that prolonged standing increases the measures of arterial stiffness and there is no evidence that walk breaks attenuate this response.
Eur J Appl Physiol. 2018 Aug 3. Prolonged standing increases lower limb arterial stiffness.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 10:37   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Haha vafan, man får varken sitta eller stå. Misstänker att man inte heller får ligga ner
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 11:39   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Haha vafan, man får varken sitta eller stå. Misstänker att man inte heller får ligga ner
Bara för att sova, och då inte för länge, för då dör man i förtid. Inte heller för kort tid, för då blir man fet, hjärtsjuk och diabetiker.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 11:40   #4
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara för att sova, och då inte för länge, för då dör man i förtid. Inte heller för kort tid, för då blir man fet, hjärtsjuk och diabetiker.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 11:58   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Enda möjliga lösningen är att hålla kroppen i rörelse.



Dock är jag rädd att överkroppen blir väl statisk vid en sådan arbetsstation.
Kanske kunde man köra lite "plocka äpplen" samtidigt som man promenerar och pratar i headset i telefon. Datorn får man styra via röstaktivering.

Problem solved!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 12:17   #6
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Lästips är "Move your DNA" av Katy Bowman som har en Phd inom biomekanism. Hon förklarar hur förändrade rörelsemönster är nödvändiga för att inte skada kroppen. Grunden är att vara i rörelse på ett naturligt sätt utifrån de miljoner år människans kropp har formats. Sånt man kan göra nu är att variera tiden vid datorn med stående/sittande/liggande och ta mycket promenader däremellan. Sover gör man på golvet. Har själv börjat sova på en supertunna madrass på golvet och kroppen känns sjukt bra på morgonen. Det är som att vakna efter ett långt stretch/massagepass. Jobba även upp en bra squat
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 14:29   #7
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Eller så kommer man till insikt att kroppen är för komplicerad för att man ska dra några absoluta slutsatser baserat på vår nuvarande vetenskapliga metodik. Den funkar bra för att få svar på enkla frågor där alla variabler är kända och kan kontrolleras, typ som i naturvetenskapliga studier. Visst, det är bra att forskning bedrivs inom hälsa och medicin, men man ska aldrig ta ett resultat från en idrottsvetenskaplig eller medicinsk studie som en definitiv sanning. Man är ju egentligen inte ens säker på hur lång en mänsklig gradviditet är, men man säger 9 månader för att folk ska bli trygga med ett svar. Det finns helt enkelt för många variabler som man omöjligt kan ha koll på. Jag själv hade inte ens varit trygg med resultatet om jag så fick odla genetiskt identiska människor i labb för att utföra mina experiment på. Det hade fortfarande funnits för många variabler som jag inte kunde kontrollera.

Träna, ät bra och sov så mycket som du behöver för att inte bli trött så kommer det med största sannolikhet bli bra. Att försöka optinoja över att leva perfekt för att minska risken för sjukdomar är säkert bara mer skadligt pga stressen än den eventuella nyttan man får av att tajma sömn och att ständigt hålla sig i rörelse.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-06, 15:00   #8
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Eller så kommer man till insikt att kroppen är för komplicerad för att man ska dra några absoluta slutsatser baserat på vår nuvarande vetenskapliga metodik. Den funkar bra för att få svar på enkla frågor där alla variabler är kända och kan kontrolleras, typ som i naturvetenskapliga studier. Visst, det är bra att forskning bedrivs inom hälsa och medicin, men man ska aldrig ta ett resultat från en idrottsvetenskaplig eller medicinsk studie som en definitiv sanning. Man är ju egentligen inte ens säker på hur lång en mänsklig gradviditet är, men man säger 9 månader för att folk ska bli trygga med ett svar. Det finns helt enkelt för många variabler som man omöjligt kan ha koll på. Jag själv hade inte ens varit trygg med resultatet om jag så fick odla genetiskt identiska människor i labb för att utföra mina experiment på. Det hade fortfarande funnits för många variabler som jag inte kunde kontrollera.

Träna, ät bra och sov så mycket som du behöver för att inte bli trött så kommer det med största sannolikhet bli bra. Att försöka optinoja över att leva perfekt för att minska risken för sjukdomar är säkert bara mer skadligt pga stressen än den eventuella nyttan man får av att tajma sömn och att ständigt hålla sig i rörelse.
Folk som optinojar för mycket är ju typ den kategorin människor som blir påkörda av en smitare i alla fall.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-06, 16:49   #9
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag läste arseltäthet...
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-06, 17:27   #10
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag läste arseltäthet...
Det stämmer säkert också
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-06, 18:29   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Där är det bara bra om det är tätt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-06, 18:37   #12
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Sitta 30 min stå 60 min, kan inte det vara en godkänd ratio då?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-07, 07:49   #13
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Lev rätt. Träna hårt. Dö ändå.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)