Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-09-19, 08:18   #1
KOLOTROLLET
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 132
Kapselskada axel. Vilka övningar?

Hej!

Min arm hamnade i kläm och på så vis så drog jag på mig en skada i ledkapseln som sitter i axeln. Jag har röntgat mig, allting ser friskt och bra ut!

Jag vet att man kan minska inflammationen med hjälp av Laser.
Det är rätt dyrt och jag har inte så gott om pengar just nu.

Jag har tillgång till Naproxen:

"Naproxen Orifarm hör till en grupp läkemedel som kallas NSAID (icke steroida antiinflammatoriska läkemedel). De är inflammationshämmande, smärtlindrande och febernedsättande. Den inflammationshämmande effekten beror på att naproxen minskar bildandet av skadliga ämnen (prostaglandiner), som bildas vid inflammationer och vid vävnadsskador. Den smärtlindrande effekten anses bero på en liknande mekanis"

Är dock lite osäker på vilken dos jag bör lägga mig på.

Men till den stora frågan:

Jag får ju inte irritera skadan, så det blir lite komplicerat att träna.

Någon som vet några övningar där man inte involverar axelleden nämnvärt för överkroppen?

Medvetet träna med kortare ROM t.ex.

Pullovers för latsen funkar helt OK, armar är inget problem att träna. Lite mer komplicerat med bröstövningar och andra ryggövningar. Mark kan jag inte träna!

Alla tips tas emot.

Och är det någon som vet varför smärtan är som värst på morgonen? Så fort man får lite värme så känns det helt OK.

Tack!
KOLOTROLLET är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 11:38   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
När hände skadan? Om det är en ny skada så är det inte alltid bra med NSAID, då inflammationen är bra för läkningen i det akuta skedet. Angående dosering så är det dosen som står på förpackningen om du inte har rådgjort med läkare, för naproxen alltså en tablett 250mg, 2ggr dagligen, men max 4tabletter per dag.
Axelleden är i stort sett alltid involverad om du ska träna överkroppen, oavsett om det är bröst, rygg, överarmar, axlar..
Kontaka en bra fysioterapeut för undersökning och råd angående övningar, samt att ni kan ha uppföljning angående vad som fungerar eller inte.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 11:50   #3
KOLOTROLLET
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 132
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
När hände skadan? Om det är en ny skada så är det inte alltid bra med NSAID, då inflammationen är bra för läkningen i det akuta skedet. Angående dosering så är det dosen som står på förpackningen om du inte har rådgjort med läkare, för naproxen alltså en tablett 250mg, 2ggr dagligen, men max 4tabletter per dag.
Axelleden är i stort sett alltid involverad om du ska träna överkroppen, oavsett om det är bröst, rygg, överarmar, axlar..
Kontaka en bra fysioterapeut för undersökning och råd angående övningar, samt att ni kan ha uppföljning angående vad som fungerar eller inte.

Tack för svaret. Ungefär 8 veckor sedan. Kändes bra till och från, men nu vaknar man med att det värker i axeln. Jag har röntgat mig hos naprapat, allt ser bra ut. Jag ska dit imorgon för en laserbehandling. Men så fort man blir lite varm så känns det genast markant mycket bättre. Får inte ihop vad felet är. Alla muskler, senor, slemsäckar, allting ser bra ut.

Nu förstår jag det där med NSAID, tack

Mvh
KOLOTROLLET är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 21:20   #4
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Vad var det för röntgen som gjordes hos en naprapat? Är detta i sverige?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 21:30   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Men gå inte till en naprapat om du har dåligt med pengar och gå absolut inte dit för laserbehanding vid en kapselskada!

Sök fysioterapeut för rehabilitering och ev. läkare för medicinering.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 22:24   #6
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Får jag blygsamt gissa på att "röntgen" egentligen är ultraljud?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)