Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-30, 17:17   #23431
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Tack för länken macke och bra jobbat! Som vanligt lika väl skrivet som utfört. Blev faktiskt lite sugen att testa. Som skiftarebetare så är jag ju van att vara igång alla tider på dygnet. Så det borde iaf inte vara ett problem.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-31, 07:19   #23432
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Tack för länken macke och bra jobbat! Som vanligt lika väl skrivet som utfört. Blev faktiskt lite sugen att testa. Som skiftarebetare så är jag ju van att vara igång alla tider på dygnet. Så det borde iaf inte vara ett problem.
Tack! Nej, då har du nog en liten fördel dygnsrytmmässigt. Det går ju också att göra precis vad man vill av de där intervallerna om 8x10 km känns lite saftigt. Vill man ha hela dygnsgrejen så kan man köra 8x5 km istället, sett flera under Ulta Interval Challenge som gör det. Helgen innan körde jag 5x10 km och fick alla de där jobbiga intervallerna under natten men avslutade redan vid kl. 10 på lördag förmiddag.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 13:26   #23433
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Nu kom mail från GBGvarvet. Ni har en dryg vecka att välja om ni vill flytta anmälan till nästa år. Gör ni inget val stoppar de pengarna i egen ficka.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 13:51   #23434
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Nu kom mail från GBGvarvet. Ni har en dryg vecka att välja om ni vill flytta anmälan till nästa år. Gör ni inget val stoppar de pengarna i egen ficka.
Det är ganska så kutym. Hände mig i vintras när skidlopp ställde in p.g.a. snöbristen. Man får flytta anmälan till nästa säsong, eller så tillfaller pengarna arrangören.

Stockholm marathon ska lämna besked den här veckan men jag har inte hört något än. Att loppet inte blir av den 30:e maj står väl fullständigt klart men om det blir inställt eller flyttas är väl frågan (jag tippar inställt).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 07:58   #23435
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Sthlm Marathon flyttar fram loppet till den 5:e september, vilket passar mig uruselt eftersom jag ska springa Höga Kusten Trail då. Man ska kunna "överföra sin plats till en annan löpare" men jag kan väl tycka att man borde kunna få välja att flytta sin startplats till 2021 också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 10:12   #23436
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Vad tror vi om möjligheten till att samla 20 000 den 5/9? Känns lite väl optimisiskt va men kul att de hittat en lösning iaf, om det skulle gå att genomföra.
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 11:54   #23437
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Hade det lite på känn. Hade de ställt in hade de nog kunnat meddela det tidigare och man spärrar nog ogärna av så mycket gator två helger från stadens perspektiv. Återstår väl att de om de går tillbaka till tvåvarvsbana för att göra det enkelt för sig.

Jag som nog haft en sväng Corona hade fått det svårt att träna mig någorlunda till ordinarie datum, men blev peppad nu.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-04, 08:14   #23438
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Eftersom att Hoka Hupana inte finns längre, originalmodellen iallafall, så måste jag hitta en ny favorit i Hoka-sortimentet. Cavu och Rincon har jag kört nu senaste halvåret, men inte riktigt fastnat för dom.

Tips? Kommer bli mycket asfalt/grus nu. Helst ingen tung sko, men säg 240-260g typ.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-04, 10:11   #23439
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Eftersom att Hoka Hupana inte finns längre, originalmodellen iallafall, så måste jag hitta en ny favorit i Hoka-sortimentet. Cavu och Rincon har jag kört nu senaste halvåret, men inte riktigt fastnat för dom.

Tips? Kommer bli mycket asfalt/grus nu. Helst ingen tung sko, men säg 240-260g typ.
Clifton 6 wide kör jag med på lång- och distanspassen, mestadels asfalt där den gör jobbet. Kanske inget för snabba pass men ligger på 255 gram.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-04, 10:24   #23440
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Clifton 6 wide kör jag med på lång- och distanspassen, mestadels asfalt där den gör jobbet. Kanske inget för snabba pass men ligger på 255 gram.
Kikat på dom lite Ska se om man kan hitta dom till ett hyfsat pris iallafall.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 03:18   #23441
caelus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 180
Är det dåligt ur hälsosynpunkt (för den egna hälsan) att löpträna eller bedriva annan konditionsträning om man har coronaviruset men väldigt milda eller omärkbara symtom?
caelus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 06:55   #23442
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av caelus Visa inlägg
Är det dåligt ur hälsosynpunkt (för den egna hälsan) att löpträna eller bedriva annan konditionsträning om man har coronaviruset men väldigt milda eller omärkbara symtom?
Etersom konditionsträning ju ställer lite jobbiga krav på lungorna, kan ju kanske covid få ett "starkare grepp" om dessa och ge värre symptom om du gör detta med corona i kroppen.

Dessutom blir ju immunförsvaret temporärt nedsatt vid träning. Så om du har nåt virus i kroppen (corona eller whatever) så känns det ju rimligt att sjukdomen kan tänkas blomma upp kraftigare ifall du tränar och sänker ditt immunförsvar. Typ på samma sätt som ifall du har ett munsår (herpes virus) så tenderar detta ofta att blomma upp extra mycket ifall du utsätter dig för mycket stress och sover dåligt och sänker immunförsvaret.

Men framförallt är det negativt för din omgivning om du är ute på och frustar då du vet att du är smittad. Stanna inne och läs en bok istället. Eller så tankar du hem "No country for old men" och tittar på en riktigt bra rulle. Jag såg den igår, och hade glömt bort hur jävla bra den var.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 14:40   #23443
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av caelus Visa inlägg
Är det dåligt ur hälsosynpunkt (för den egna hälsan) att löpträna eller bedriva annan konditionsträning om man har coronaviruset men väldigt milda eller omärkbara symtom?

Om du har omärkbara symtom så vet du ju inte om det och kan inte undvika det.

Om du har märkbara symtom ska du inte löpträna pga risken att få hjärtmuskelinflammation. Mycket är fortfarande oklart om Coronavirus men den version som florerar just nu verkar ha en otäck affinitet för hjärtmuskeln..
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-08, 10:34   #23444
Burksoppa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Mycket är fortfarande oklart om Coronavirus men den version som florerar just nu verkar ha en otäck affinitet för hjärtmuskeln..
Stämmer verkligen detta? Även om hjärtpåverkan verkar vara relativt vanligt vid svår sjukdom är min uppfattning är att det är sekundärt till det systemiska inflammationssvaret snarare än direkt myokardit.
Burksoppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-08, 16:20   #23445
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Burksoppa Visa inlägg
Stämmer verkligen detta? Även om hjärtpåverkan verkar vara relativt vanligt vid svår sjukdom är min uppfattning är att det är sekundärt till det systemiska inflammationssvaret snarare än direkt myokardit.
Svaret får bli lite svävande, det finns en del rapporter från Kina där man sett en påtaglig aggregation av lymfocyter i hjärtmuskeln hos patienter som dött av covid-19. (Vid obduktion).

Vi vet att det nya Coronaviruset använder sig av ace2-receptorn som också uttrycks i överflöd i hjärtat.

Samtidigt ser vi i svensk sjukvård just nu en minskning av hjärtinfarkter men en viss ökning av hjärtmuskelinflammationer. Italien har rapporterat ökning av hjärtmuskelinflammationer de med.

Men vi vet ännu inte så mycket så den här kunskapen kan vara outdated i nuläget.
För egen del hade jag vart försiktig med träning om jag hade symtom.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)