Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-03-12, 13:01   #23386
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Min kommentar vart alltså ett försök till skämt
Det blev mittbena av det eftersom jag inte vet vad a1 är för nåt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-12, 13:06   #23387
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ifall ni tänkt springa Gbg varvet så kan ni ta det lugnt med träningen. Det verkar som om de har ställt in (eller kanske bara skjutit upp) detta pga covid-19.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-12, 13:24   #23388
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall ni tänkt springa Gbg varvet så kan ni ta det lugnt med träningen. Det verkar som om de har ställt in (eller kanske bara skjutit upp) detta pga covid-19.
Såg det också precis. Jag undrar varför man ställer in redan nu med tanke på att det är två månader bort? Stockholm marathon har skickat ut ett mail till alla anmälda där det står att loppet tills vidare planeras att genomföras men att man avvaktar utvecklingen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-12, 13:26   #23389
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Hur bra fungerar det som otränad att bara gå ut varje dag och springa så långt man kan då? Är det överkurs.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-12, 13:52   #23390
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Hur bra fungerar det som otränad att bara gå ut varje dag och springa så långt man kan då? Är det överkurs.
Löpning är ju rätt slitsamt pga stötarna vid varje fotisättning. Det här är anledningen till att överträning är nåt man faktiskt kan råka ut för relativt enkelt vid löpträning. Det är ju iofs också detta som gör att det också är en såpass effektiv träningsform. Så det är inte enbart negativt. Men benen behöver vänja sig gradvis för att diverse strukturer (benhinnor, senor, etc) ska hinna bygga upp sig så de klarar av mer och mer påfrestning från alla dessa fotisättningar.

Löpning varje dag kan man kanske komma undan med som nybörjare. Men det är långt från säkert att man håller ihop. Man bör nog inte springa "så långt man kan" varje dag.

Det vettigaste (iaf enligt min synvinkel) är att försöka maximera den löpmängd man kan få ihop på en vecka. Men att man gör detta på ett sätt som innebär så låg skaderisk som möjligt. Dvs man kan istället se det som att man vill samla på sig så många km som möjligt under en månad, eller ett halvår. Då har man ju inte råd att träna så hårt första veckorna att man går sönder och inte kan träna på en månad.

Jag skulle säga att det är vettigare att börja med att springa varannan dag, och att hålla lågt tempo (eftersom högre tempo innebär mer kraft i stötarna och sliter mer, vilket leder till färre km per vecka). Av samma anledning bör man avsluta träningspassen en bra bit innan man tagit ut sig fullständigt. Det ska i princip alltid kännas som att passet slutade i förtid. Dagen efter ett löppass ska det inte kännas som att man har cementben om man vill kunna springa maximalt mycket per vecka.

Ifall du klarar att springa 10km på 45min på tävling så bör du kanske inte springa snabbare än 6min/km på dessa lugna distanspass. Och ifall du i nuläget kanske springer 8km som längst då du väl springer (någon gång ibland) så bör nog dessa lugna distanspass från början hamna runt 4-5km.

Men just eftersom löpning är såpass påfrestande för kroppen går det också relativt snabbt att vänja sig. Så efter några veckor kanske man klarar att springa två dagar i rad och sedan ha en vilodag, och så kan man nog fortsätta utan att behöva tänka särskilt mycket upp till man kör 5-6 pass per vecka.

Man bör dock inte öka den totala mängden löpning per vecka med mer än några km, för att undvika överbelastningsskador. Och antalet pass per vecka blir mer en funktion av hur många kilometer man klarar av att springa varje vecka.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-03-12 klockan 13:55.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-13, 13:48   #23391
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Premiärmilen som jag skulle ha sprungit den 28:e mars är föga förvånande inställt. Inget nytt om Stockholm Marathon än dock.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-13, 14:43   #23392
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Även mindre lopp ser ut bli inställda. Då får det bli mera grundträning nu och ett tag framöver. Bara att nöta på och försöka hålla sig frisk.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 19:30   #23393
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 13:51   #23394
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
imponerande, 50k otränad, jag tog mig ca 300m otränad. Det tog någon månad innan jag kunde jogga 5k
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-18, 18:09   #23395
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Tänkte springa en sväng i mina trail-skor imorgon. Dom hamnade i garderoben eftersom dom är lite för smala. Så lilltån blir lite klämd. Vad kan man göra för att lindra skav eller blåsor?

Funderar jag på att smörja på lite zinksalva på tårna och använda löparstrumpor.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-18, 18:20   #23396
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
jag tog mig ca 300m otränad. Det tog någon månad innan jag kunde jogga 5k
+1. Minns det tydligt för jag började på en 1,6 km lång runda och det tog ett tag innan jag kunde jogga hela rundan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 14:02   #23397
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Har anmält mig till stockholms halvmara, första loppet någonsin för min del!

Jag har tre mål.

1: Överleva (fullfölja loppet)
2: Komma i mål utan att gått, dvs kunna löpa 21km utan frivillig paus.
3: Komma under 2h.

1 Är jag övertygad om att jag kommer nå, 2 har jag stora förhoppningar på och 3 säger jag jävligt kanske på, beroende på hur trångt det är osv.

Nu har det gått en månad sedan anmälan, jag har börjat lägga in ett lite snabbare pass i veckan och ett längre pass på lördag morgon.

I Lördags testade jag springa distansen, för att känna hur det känns i kroppen, jag är van att bli sliten av militära marscher, så det kändes helt ok. Jag ser på splittiderna att jag fegade lite, andra varvet gick fortare än första.

Så nu blir det till att nöta lite snabbare tempo så jag kan få ned km tiderna mot 5:40 där jag behöver ligga för att nå sub 2.

7 min och 22 sek skall bort, jag tror att men en lite flackare bana och lite mindre motvind så har jag någon minut gratis, men resten är det väl bara att nöta på gissar jag?

Jag är sjukt nöjd med att ha slutfört en halvmara, om än bara på träning.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screenshot_20200323-135302.jpg (51.9 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg Screenshot_20200323-134044.jpg (66.4 KB, 0 visningar)
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 14:26   #23398
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Mental, jag fick 1:56 på min första halvmara utan att ha tränat speciellt hårt, så du fixar nog ditt tvåtimmarsmål. Dock vägde jag 67 kg vid tillfället, vet inte riktigt hur mycket det inverkade.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 15:27   #23399
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Mental, jag fick 1:56 på min första halvmara utan att ha tränat speciellt hårt, så du fixar nog ditt tvåtimmarsmål. Dock vägde jag 67 kg vid tillfället, vet inte riktigt hur mycket det inverkade.

Vikt är (förlåt i förskott) viktigt i löpning. Jag lämnar det åt SvenB att konsultera sitt excelark exakt vilken teoretisk effekt det har.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 11:15   #23400
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Vikt är (förlåt i förskott) viktigt i löpning. Jag lämnar det åt SvenB att konsultera sitt excelark exakt vilken teoretisk effekt det har.
Varje kg ger ca 1 minut per mil brukar man ju säga.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)