Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-29, 16:06   #23176
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Kan du även se hur mycket alternativ träning dessa personer har? Till exempel cykling och längdskidåkning kan ju göra jättemkt för konditionen utan att "slita" på benen på samma sätt som löpning.
Ja! Det var någon som cyklade rätt mycket och på så sätt drog upp volymen rätt bra men merparten hade bara allmänt "låg" volym. En annan körde skidor på vintern. Totalvolymen var dock fortfarande densamma som jag beskrev.

Jag kan göra en ganska omfattande undersökning om jag vill i.o.m. att så många har sprungit loppet och de flesta har Strava Vanligtvis hade jag också gjort det om det hade varit skitsvårt för mig att avgöra vilket tempo jag skulle hålla. I det här fallet är det dock inte lika intressant i.o.m. att jag redan vet vilket tempo jag ska hålla och dessutom hellre blir positivt överraskad på race-dagen snarare än tvärtom. Finns inget att vinna i att göra undersökningar liknande de som jag gjorde inför Island, Skottland och Höga Kusten.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-29, 16:16   #23177
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Den typen av data lär du ju troligen ha mer nytta av än hurpass mycket andra tränar för att nå vissa resultat. Ifall du har en baseline för en någorlunda relavant distans så borde du ju kunna modifiera den typen av träning du gjorde då för att passa ännu bättre för att nå resultat på en något längre sträcka.
Så är det. Det går dock att dra hyfsat bra slutsatser även via andras resultat och träning. Jag skulle ju inte forska så mycket i detta men hade visst råkat skriva till en snubbe och fråga om hans träning inför UV ändå Ser på hans personbästan att han är ganska lik 2018/2019-versionen av mig. I år lär jag med viss marginal slå hans pb:n från femman till marathon. Han sprang i snitt sex mil/vecka från 2019's start tills loppet. Har jag både bättre kondition än honom samt tränar mer så finns det noll anledning till att jag inte skulle slå hans 8:55. Bara ett exempel.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 08:54   #23178
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Tja

Har ni några bra tips på hur jag ska få bukt med mina vader?
Har stela vader och jag stretchar masserar etc etc så ofta det går. Men när jag springer så får jag ofta ont i dom efter. Testat olika skor spelar mindre roll på drop etc.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 08:57   #23179
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Bailah Visa inlägg
Tja

Har ni några bra tips på hur jag ska få bukt med mina vader?
Har stela vader och jag stretchar masserar etc etc så ofta det går. Men när jag springer så får jag ofta ont i dom efter. Testat olika skor spelar mindre roll på drop etc.
Anekdotiska bevis. Polare som har haft samma problem har börjat köra en massa tåhävningar mer eller mindre dagligen. Troligtvis med full stretch i bottenläget för att tänja ut dom. Någon annan får skjuta in om jag är ute och svamlar.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 08:59   #23180
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Kan du även se hur mycket alternativ träning dessa personer har? Till exempel cykling och längdskidåkning kan ju göra jättemkt för konditionen utan att "slita" på benen på samma sätt som löpning.
Vill f.ö. tacka dig för din Draken-video på Youtube. Jag kollade den aldrig när du lade upp, glömdes av. Nu har jag ett par gånger fått lite ömma knän när jag har sprungit långt och bestämde mig för att kettlebell-versionen en chans. Sökte på tuben och du dök upp som andra sökresultat Jag klarar av övningen bättre med kettlebell så det blir att fortsätta med detta.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 08:59   #23181
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Anekdotiska bevis. Polare som har haft samma problem har börjat köra en massa tåhävningar mer eller mindre dagligen. Troligtvis med full stretch i bottenläget för att tänja ut dom. Någon annan får skjuta in om jag är ute och svamlar.
Det + magnesium hjälpte mig. Fick oftast ont men även kramper..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 09:05   #23182
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Det + magnesium hjälpte mig. Fick oftast ont men även kramper..
+1. Magnesium är skitviktigt ur krampsynpunkt. Hade stora problem med det förut, kramp alltså, när jag åt en mer eller mindre magnesiumfri kost. När jag styrde upp kosten något så försvann problemen helt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 09:37   #23183
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vill f.ö. tacka dig för din Draken-video på Youtube. Jag kollade den aldrig när du lade upp, glömdes av. Nu har jag ett par gånger fått lite ömma knän när jag har sprungit långt och bestämde mig för att kettlebell-versionen en chans. Sökte på tuben och du dök upp som andra sökresultat Jag klarar av övningen bättre med kettlebell så det blir att fortsätta med detta.
Haha, kul att det kunde hjälpa någon Nu ville ju folk här i tråden kalla det "rumänska enbensmark" eller nåt sånt istället för draken men huvudsaken är ju att göra en enbensövning som stabiliserar höft och knä, inte vad den kallas.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 09:40   #23184
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Själv är jag lite stel i en höft (typ vid höftkammen, tror det är samma muskel som det berömda IT-bandet fäster i) och ska köra dry needling imorgon. Har gjort det förut mot exakt detta och upplever att det har bra effekt (om en jäääävligt plågsamt när man ligger där och nålen träffar rätt i en triggerpunkt. Det var fasen mindre smärtsamt att föda barn, då hade jag iaf lustgas och massor av endorfiner att tillgå). Jag tror att det finns viss vetenskaplig evidens för dry needling men jag struntar egentligen i hur stark den är. Eftersom det gör jätteont under tiden och känns mkt bättre efteråt så gillar jag det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 10:02   #23185
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Haha, kul att det kunde hjälpa någon Nu ville ju folk här i tråden kalla det "rumänska enbensmark" eller nåt sånt istället för draken men huvudsaken är ju att göra en enbensövning som stabiliserar höft och knä, inte vad den kallas.
Där ser man! För mig är det exakta epitet oviktigt. Med "vanliga" draken så slutade varje set med att jag ville slå ett hål i väggen av frustration, och då är jag inte ens en tillstymmelse till aggressiv normalt. Med kettlebell-versionen så funkar det. Good enough
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 13:17   #23186
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
själv är jag lite stel i en höft (typ vid höftkammen, tror det är samma muskel som det berömda it-bandet fäster i) och ska köra dry needling imorgon. Har gjort det förut mot exakt detta och upplever att det har bra effekt (om en jäääävligt plågsamt när man ligger där och nålen träffar rätt i en triggerpunkt. Det var fasen mindre smärtsamt att föda barn, då hade jag iaf lustgas och massor av endorfiner att tillgå). Jag tror att det finns viss vetenskaplig evidens för dry needling men jag struntar egentligen i hur stark den är. Eftersom det gör jätteont under tiden och känns mkt bättre efteråt så gillar jag det.
tfl?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 14:21   #23187
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
tfl?
Wat?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 09:22   #23188
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Tycker Total Running Productions på Youtube är ett ganska trevligt konto. Går t.ex. igenom Bekeles och Kipchoges förutsättningar inför London Marathon samt sammanfattar vad de har sagt etc. Efter att ha kollat de bägge klippen så tror jag att det har förutsättningar för att bli en ganska episk drabbning.

https://www.youtube.com/channel/UCnI...D3SCRPW8ET4EAg
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 10:13   #23189
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Har en ADV Skin 12 set-väst från Salomon. Visst ska fickorna som går att stänga med blixtlås på bröstet/magen vara "vattentäta", d.v.s. ev. klet etc. som kan uppstå i de öppna fickorna på bröstet utan blixtlås ska inte kunna leta sig in där? Min power button på telefonen har gett upp helt och jag tror att det är p.g.a. att klet från mina gels har letat sig in i springorna. Tänkte försöka fixa så att knappen funkar igen samt tvätta västen och få bort allt otyg. Sedan vara nitisk med att inte ha gels i de stängbara fickorna och förvara telefonen där. Det har jag inte varit förut och jag gissar att det är därför telefonen har skitit sig.

Om folk har skött fickförvaringen som man ska och ändå haft problem med att telefonen blir klibbig så är jag intresserad av att höra om det. En idé är att ha telefonen i flipbelt men känns inte som det ska behövas om man har en väst.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 12:49   #23190
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Wat?
Tensor Fascia Latae

https://en.wikipedia.org/wiki/Tensor...e_latae_muscle

Det är den muskeln som fäster i IT-bandet. Kanske finns det fler muskler som också gör det, jag vet inte så noga.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)