Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-04-04, 22:29   #1
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
Träna utan struktur?

Vad tror ni om att träna utan struktur? Funderar på att testa att bara köra på känsla ett tag med en enda tanke i huvudet; att träna hela kroppen. Har alltid på ett nästan autistiskt sätt försökt planera ut min träning, och resultaten har varit rätt keffa.

Så jag har börjat undra om kanske mitt psyke har satt käppar i i hjulet för min träning på något sätt. En teori jag har är att eftersom jag vet ungefär hur stark jag är så anpassar min kropp sig till vad jag "vet" att jag klarar, och därmed blir kroppen trött när jag "vet" att jag ska bli trött.

Vad tror ni? Har någon testat på att bara freestyla träningen? Man skippar att räkna reps/sets, man väljer övning på måfå och man tvingar inte sig till att man ska klara en viss vikt. En skön aspekt med det hade ju varit att man slipper prestationsångesten man får av att alltid sikta på progression.

Senast redigerad av Mäktigman den 2020-04-04 klockan 22:32.
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-04, 22:52   #2
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Jag gillar att periodisera min träning.
Jag följer ett träningsprogram. Autoreglerar efter dagsform.

Är en övning på gymmet upptagen gråter jag mig inte till sängs för det. Jag byter bara till en annan snarlik övning.

Har jag mycket energi en dag kör jag lite tyngre
Är jag sliten eller bara haft en *** dag kör jag lätt.

Mitt välmående utanför gymmet påverkar min träning. Är mitt liv i balans har jag ett bra flow i träningen med oftast.

Försöker alltid "lyssna på kroppen" och ha en tanke med träningen. Jag skulle inte slafsa och kör knastertungt i en ny övning t.e.x utan att ha gjort en ordentligt tränings förberedelse för att sätta nya pbn.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 11:16   #3
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
funkar okej men man nojjar ibland om man inte e dum i huvet?

roligaste sättet för mig iaf
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 11:44   #4
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 450
Man behöver absolut inte följa något program för att utvecklas. Dock så ska man inte sluta räkna set, reps och vikter och man bör också alltid försöka nå ett mål med varje träningspass.

Att köra utan mål på varje pass och att inte logga sina resultat är inte bra.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 11:52   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag har läst och hört om folk som gjort så med extremt bra resultat. På sätt och vis är det ganska logiskt; filosofin är väl att kroppen talar om själv om man måste vila eller om det är dags att kötta på.

Även jag har alltid tränat väldigt strukturerat med keffa resultat, så jag känner med dig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 14:12   #6
250cc
Registered User
 
250ccs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Inlägg: 166
Har alltid kört helt utan struktur och det går skitbra. Ökar bra de perioder jag tränar. Har dock haft många uppehåll men det har berott på hur livssituationen sett ut i övrigt.
250cc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 14:16   #7
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Har kört utan plan i perioder, men det blir liksom "struktur" ändå på något sätt. Eftersom jag vill träna hela kroppen så blir det en viss struktur, åtminstone vad gäller vilka muskler som tränas... Om jag exempelvis tränar bröst och axlar en dag så kör jag inte samma muskler dagen efter...
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 14:58   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ni som kör utan struktur, brukar det bli så att ni tränar vissa muskelgrupper oftare än andra?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 21:39   #9
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Ja kör rätt så ostrukturerat och gör vad jag känner för. Skulle nog säga att det är sämre än när jag hade en plan, men det beror nog mer varför man väljer än vad man väljer. Dvs att man kör X för att man känner sig sliten/trött vatteva ist för att man är bicce-taggad till tusen miljoner.

Men o andra sidan finns det ju allitd nått att greja med oavsett motivationsnivå.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 07:44   #10
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Behöver man verkligen variera repsantalet speciellt mycket om man vill bygga, så länge volymen ökar över tid?

Funkar bra för mig att börja med 3x10 i en övning och sedan öka vikten när jag kan göra 5x10.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 07:54   #11
Fultjack
Registered User
 
Fultjacks avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Boden
Inlägg: 3 224
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ni som kör utan struktur, brukar det bli så att ni tränar vissa muskelgrupper oftare än andra?
Det beror på, har jag t.ex ont någonstans eller sliten i benen pga för mycket cardio så kan jag kasta om lite i min icke befintliga struktur. I perioder när jag tycker något är särskilt roligt att träna så kör jag mer av det än andra muskelgrupper också.

Men generellt så försöker jag köra allt likvärdigt.

För att svara TS: Jag kör utan struktur och har gjort så ett tag, kan inte säga att det är bättre eller sämre än att följa ett program men träningen har blivit roligare i alla fall, och det är mycket värt när man har tränat +15 år!
__________________
6:a CBB+178cm LP 2008
7:a FitnessFive Ystad 2009
Lic. Personlig Tränare
Lic. Fystränare
Blogg: http://mixedcorner.shapemeup.se/
Fultjack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 08:04   #12
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
När jag läser tråden så förstår jag att utan struktur betyder olika för många.

Tror själv dvs personligen att det krävs en basstruktur dvs så att inte frekvensen av träningen blir lidande men ger utrymme för att vid slitage/trötthet går att minska vissa muskler utan för den sakens skull få slitage i övriga muskler.

Jag tror på att kunna autoreglera träningen är en viktig nyckel för progress och resultat samt för att hålla sig skadefri.

Tror inte på standardiserade program som styr procentsatser övningar och reps över tid. De fungerar bäst initialt för programmering och grundstyrka.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 08:37   #13
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Jag kör rätt få övningar, 90% av min volym består av bänkpress, hantelrodd och marklyft så där finns det ett sorts grundschema.

Sedan kör jag så hårt jag vågar beroende på dagsformen, skulle jag följa ett spikat schema skulle jag gå sönder/bli sjuk med jämna mellanrum. Jag siktar på att öka antal kilo lyft per tidsenhet, sett över 3-6 månader (vilket jag ser lätt mha loggningsapp).
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 08:44   #14
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Att träna utan struktur och tydlig progression är värdelöst. Fungerar som bäst som underhållsträning över tid
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 09:26   #15
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Att träna utan struktur och tydlig progression är värdelöst. Fungerar som bäst som underhållsträning över tid
Alla generaliseringar är värdelösa.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)