Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-31, 10:53   #1
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Hur höga krav ställer du på dig själv vid varje pass?

Precis som rubriken lyder Hur höga krav ställer du på sig själv vid varje pass? När jag var yngre var varje pass som att gå i krig skulle man kunna säga. Repsen skulle vara fler och vikterna tyngre från föregående pass iprincip i alla set. Nu när man blivit något äldre och klokare förstår man att detta givetvis inte går då dagsformen kan variera ganska mycket och således kanske man inte ens når upp i de vikter och reps man klarat av innan i någon given övning man tränar för dagen. För mig handlar det om att göra något typ av PR i egentligen vilken övning det än kan vara om det så är triceps kickbacks i kablarna för att känna att man gjort något duktigt för dagen. Oavsett så antar jag att man får ut de positiva effekterna av styrketräningen om man ändå inte persar i sitt 10rep max i böjen t ex. Musklerna får jobba och det är ju de i grunden som är målet när man är gymmet. Hur ser du på varje pass du går in på? Är det krig? Eller tar du dagen som den kommer lite och gör det bästa av situiationen?
MVH!
__________________
Vill Du veta resultatet i en fotbollsmatch mellan
två 16-åriga pojklag??
”Mät lagens sammanlagda testikelvolym!”
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-31, 11:05   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Viktigaste är att jag gör det jag ska göra. Har inte direkt failat något pass på länge. Att prestera max i bicepcurls viktmässigt är inte direkt viktigt, men att göra de vikter, reps och sets jag ska göra i mark och bänk däremot.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-31, 11:21   #3
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Jag går på dagsformen och känsla.
Pressar mig, men inte så mycket att utförandet/formen blir lidande.
Tränar dagligen, så man accepterar att det går tyngre vissa pass. Vilket då får ses som lätt genomkörare.

Men som du säger så när man var ung och dum så skulle man öka varje pass. Tekniken blev väldigt lidande... dumt!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-31, 11:36   #4
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Försöker hejda mig då jag har en RIR. Går definitivt inte framåt i varje pass, men försöker se till att totalvolymen per tidsenhet sakta ökar (sakta = sett över ett par månader).
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-31, 11:36   #5
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Ja, gå i krig är varje pass för mig och har väl varit så sedan jag började träna för 15 år sedan, men antagligen blivit värre med åren.

Jag kan föreställa mig att "idag ska det bli ett lite lättare pass", men så blir det ju så klart inte.

För att jag ska vara nöjd hade egentligen en muskel behövt brista, men lyckligtvis kan jag stanna mig själv lite innan i alla fall.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-31, 14:19   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ibland går jag efter ett schema där det står exakt hur man ska träna, t ex 5/3/1, och då är det ju bara att lyda instruktionerna exakt. Just nu tränar jag enligt hemsnickrat, och försöker öka någon rep i något set, eller öka vikten, i varje övning varje pass. Schemat och övningarna är så pass nya att jag fortfarande kan det, men till slut kommer jag köra fast. Tänker alltså inte aktivt på att köra till failure, även om det brukar bli det i flera set i praktiken.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-31, 14:53   #7
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Vet ej, men följer programmet, och gör det jag ska göra, enl programmet.

Men man får också, känna utav, hur det står till med kroppa, ibland så känns det otroligt tungt, jahapp.....då får man köra lite lättare, detta pass, tills det börjar komma igen!!....eller sjukdom bryter ut.

Men annars så gäller det disciplin, vid träning, som med allt annat, där man vill något!!......

Oavsett om det är att få: Hälsa, styrka, koordination, muskler, eller annat......
Sen gäller det ju att anpassa programmen, efter vad man själv klarar, eller vill...

Det handlar ju kanske inte bara om , vilja, styrka , och annat....
Även om ålder, förutsättningar, behov, och en massa annat....i livet.

Men man måste nog, mota bort, de lata demonerna, om man ska få ut något, utav gymet/träningen, och den tid man lägger där......Kanske?........
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-31, 17:17   #8
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Slår jag inte pers tar jag livet av mig. Works every time
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)