Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-05, 11:56   #46
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Citat:
Ursprungligen postat av decepticon Visa inlägg
jag vill påstå att det går att bygga rejäla klubbor efter 50, och jag har sett det med egna ögon. Min kollega (54 år) är en "periodare" med sin träning och han fick ett ryck när 50 års-krisen slog till. Han gick stenhårt in för att bygga muskler (utan doping) och nu 4 år senare har han en kropp som många skulle vara riktigt stolta över, med imponerade armar. Om man inte tillhör den lilla skaran av non-responders eller har fått extremt låga testovärden osv, så går det att bli grov även efter 50, dock inte elitgrov men det gällde ju inte frågan. Det är i mitt tyckte inte så intressant med antal cm, då det beror på så många andra faktorer, utan vad som ser imponerande ut på ens egen kropp.
+1
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 12:15   #47
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det beror också på hur man tränat tidigare och hur mycket nervskador man dragit på sig. Det är mycket därför armarna på äldre byggare tynar bort vad de än gör.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 23:59   #48
Strixen
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 207
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det beror också på hur man tränat tidigare och hur mycket nervskador man dragit på sig. Det är mycket därför armarna på äldre byggare tynar bort vad de än gör.
Har man tidigare tränat sönder muskeln då, kan du förklara för en intresserad lekman.
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 08:42   #49
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av Strixen Visa inlägg
Har man tidigare tränat sönder muskeln då, kan du förklara för en intresserad lekman.
Misstänker att han menar nerverna, inte muskler. Har du tränat tungt och länge finns det risk för klämda eller skadade nerver som går ut i armarna.
Jag har haft flera diskbråck i nacken, främst höger triceps är betydligt mindre och svagare än vänster.. spelar ingen roll vad jag gör. Som tur är kan jag fortfarande träna biceps utan att problem
(Kom på att min profilbild syns, kanske inte ser så små ut, men långa huvudet är betydligt mindre på höger arm. Runt armbågen.)
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"

Senast redigerad av panzerpig den 2020-04-06 klockan 08:44.
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 14:31   #50
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Tur man hållit sig till relativt bra form i sina lyft då.

Hur lyckas man få diskbråck i nacken? Dessutom flera?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 17:37   #51
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Tur man hållit sig till relativt bra form i sina lyft då.

Hur lyckas man få diskbråck i nacken? Dessutom flera?
Jag kan inte riktigt svara på hur jag lyckats, men lyckats har jag... Det har båda gångerna ”utlösts” när jag tränat, dock inte i övningar som man direkt kopplar till belastning av just nacken.

Har hört att det till stor del beror på gener.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 17:50   #52
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Tur man hållit sig till relativt bra form i sina lyft då.

Hur lyckas man få diskbråck i nacken? Dessutom flera?
Hur gammal är du förresten? Den här typen av problem uppstår nog som tidigast efter 35-40. Så du kan ha en del roliga överraskningar framför dig!
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 20:38   #53
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hur gammal är du förresten? Den här typen av problem uppstår nog som tidigast efter 35-40. Så du kan ha en del roliga överraskningar framför dig!
43.
Har bestämt mig för att inte få sådana problem.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 20:43   #54
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det är inte bara skador. MCN-nerven kan skadas bara av muskeltillväxt. Den innerverar biceps brachii, brachialis och coracobrachialis. Det är inte meningen att vi ska ha muskler stora som en kroppsbyggares överallt. :p

Får man nervskador är det kört. Då spelar det ingen roll hur mycket man vill eller vad man gör. Då kommer musklerna att krympa och bli svagare. När jag hade brachial neuritis försvann 98 % av styrkan över natten. Som tur var det ingen skada på nerven, utan styrkan kom tillbaka när själva neuriten försvann.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 20:50   #55
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Så någon som är dopat stor har större sannolikhet att bli svag på äldre dar?
Ännu en anledning till att avstå det isf.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit

Senast redigerad av exevision den 2020-04-06 klockan 20:51.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 07:32   #56
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Så någon som är dopat stor har större sannolikhet att bli svag på äldre dar?
Ännu en anledning till att avstå det isf.
Tror nog att någon som är svag har störst sannolikhet att bli svag på äldre dar.

Men sen är ju självklart genetiska faktorer som spelar in om man får nervskador av sina enorma muskler - eller bristen av dem.

Med tiden går våra kroppar sönder - vi har inte haft något evolutionärt tryck på oss att vara fit över 40, då var man historiskt sett gammelfarfar och med största sannolikhet uppäten av en sabeltandad tiger.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 19:02   #57
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det beror också på hur man tränat tidigare och hur mycket nervskador man dragit på sig. Det är mycket därför armarna på äldre byggare tynar bort vad de än gör.
Vad är det som har orsakat nervskadorna?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 20:42   #58
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Vad är det som har orsakat nervskadorna?
Spinal stenos mycket vanligt förvärvad av tung styrketräning/tunga lyft.

Spinal stenos betyder trång ryggrad. Sjukdomen beror ofta på att diskarna mellan kotorna har sjunkit ihop så att nerverna som finns i ryggraden har kommit i kläm. Då kan du få ont i benen och svårt att gå.

Diskbrock i nacken/skador/förträngningar i axel/armbågsleden gör att ulnaris mfl nerver inte fungerar som de ska. När nervsignalen försvagas återbildas muskulaturen då signalen blir för svag för att innervera alla motorenheter.

Därför bör vi tänka på att inte slita allt för mycket och för mycket samt monotona rörelser som nöter ned brosk etcetera. Kroppen är en biologisk cellstruktur och inte starka slitstarka axlar och lager tillverkat i bästa stål.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-04-13 klockan 20:44.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 21:23   #59
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Spinal stenos mycket vanligt förvärvad av tung styrketräning/tunga lyft.

Spinal stenos betyder trång ryggrad. Sjukdomen beror ofta på att diskarna mellan kotorna har sjunkit ihop så att nerverna som finns i ryggraden har kommit i kläm. Då kan du få ont i benen och svårt att gå.

Diskbrock i nacken/skador/förträngningar i axel/armbågsleden gör att ulnaris mfl nerver inte fungerar som de ska. När nervsignalen försvagas återbildas muskulaturen då signalen blir för svag för att innervera alla motorenheter.

Därför bör vi tänka på att inte slita allt för mycket och för mycket samt monotona rörelser som nöter ned brosk etcetera. Kroppen är en biologisk cellstruktur och inte starka slitstarka axlar och lager tillverkat i bästa stål.
Så vad man bör göra är att variera övningar över tid, inte träna så ofta och mycket?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-14, 14:25   #60
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Så vad man bör göra är att variera övningar över tid, inte träna så ofta och mycket?
Bästa är att varva träningen så det inte en samma punkt blir utsatt för länge. En annan sak som jag tror är viktigt att tänka på är att inte ligga för nära max i någon övning och inte nöta på allt för många set. Oftast överskrids det stimuli som krävs för fortsatt utveckling kraftigt allt för ofta. Men det är en erfarenhetsgrej som kommer med tiden men då pga av lärdomar av skador etcetera.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)