Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-02, 17:47   #1036
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Uppskattningsvis 6 mil på hojen idag. Väldigt lugnt
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 22:59   #1037
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
I och med att vi skiftat decennium är det dags för en liten reflektion över vad som har varit och vad som ska komma. För 10 år sedan gick jag i gymnasiet och var sett till lyfta vikter det starkaste jag förmodligen någonsin kommer vara. 90 i bänk, 110 i böj, 130 i mark. Har ingen som helst önskan eller ambition att ta mig dit igen efter en axelskada som sabbade alla mina favoritövningar för mig dog träningen totalt och jag hade ett par riktiga skitår. Misslyckade studier, ekonomisk kris, ensamhet, ångest och djup depression. Söp och knarkade för att fly från allt. Sen hittade jag till klättring 2015. Fick träna med fokus på roligt istället för prestation. Trappade upp efter begär istället för målsättningar. Ångestfritt och bra. Med klättringen kom så småningom träningsglädje, friluftsliv, nya livsval.

De senaste fyra åren av mitt liv har jag haft väldigt roligt med träningen. Men alla försök att strukturera och vara konsekvent med mitt tränande misslyckas antingen omedelbart eller så småningom.

Det är dags att bli konsekvent.

Jag måste hitta ett upplägg som passar mig och motiverar, är tillräckligt upprepande för att jag ska utvecklas men tillräckligt varierat för att jag inte ska tröttna/bli uttråkad. Rassk skriver hela tiden att failing to plan is planning to fail och det stämmer ju. Jag måste hitta en plan som funkar för mig, som ger mig en ihållande och utvecklande träning som gör mig glad och håller mig i utveckling. För tråkigare än att gymma 3ggr i vecka är ju att stå still. Det är mitt träningsmål detta år! Med det sagt är jag väldigt nöjd med åren som har varit. Utvecklingen jag har gjort är enorm, absolut inte sett till kroppsbyggnad, men jag har utvecklat en fysisk förmåga och en nischad kompetens som tillåter mig att vistas i otroliga miljöer på massa olika sätt. Där har framförallt de senaste två åren spelat roll, då jag verkligen tog klättringen utomhus och sedan lärde mig oerhört mycket genom vildmarksutbildningen och alla vägar och möjligheter jag hittat därigenom. Tyvärr har jag ju haft ett skitår ändå bara pga de senaste månaderna efter mammas plötsliga bortgång. Det har stundtals varit en alltför stor sorg, och det har berövat mig en viss gnista och all min livsmust. Jag ämnar vinna tillbaks dessa två så snabbt jag kan!

Just nu ser det ut som att jag flyttar upp till Östersund i slutet av maj. Det blir kanske en sommarsäsong på fjällstation i Jämtland (förhoppningsvis med mycket fjälllöpning och fjällklättring, även om min flickvän motsätter sig det senare med tanke på den svenska fjällklippans lösa karaktär), därefter kommer jag bo långsiktigt i en stad med en vettig klätterhall. Det ser jag mycket fram emot! Fram tills dess kommer jag cykla flera mil om dagen fem dagar i veckan, och förhoppningsvis klättra en hel del också.

Just nu kommer jag dock satsa på att vila då jag har en överansträngning i foten som inte vill ge med sig. Kan varken klättra eller springa. Kommande vecka är jag iofs i Åre och då får det gärna bli fullt ös. Och jag kommer ju fortsättningsvis cykla 40 mil i veckan... men men, ska vila foten så gott det går!

Jag har funderat på att börja träna efter boken Training for the new alpinism. Det skulle ge mig en mall att förhålla mig till med träning som inkluderar fjälllöpning och klättring, men även intervallträning och gym. Jag hoppas att det färdiga upplägget och ändamålet kommer vara tillräckligt för att motivera mig till att träna regelbundet, systematiskt, och att göra de där grejerna jag inte tycker är jätteroliga...

Framtiden är på många sätt oviss men jag känner mig optimistisk och lite glad i hågen trots allt. En sak är dock säker: jag kommer någon gång att ledklättra 8a utomhus, or die trying!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 23:21   #1038
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Alltid intressant att läsa det du skriver. Du är bra på att få ner tankar till ord. Det låter som att du har haft det bra den sista tiden med träningen. Döda inte gnistan med planering och målsättningar bara. Tränar man kontenuerligt så kommer det ju resultat ändå. Som du redan vet =)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 06:56   #1039
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Tack skeden! Du har så klart helt rätt, men jag känner att det vore genuint roligt med en riktning för träningen att gå i. En annan fundering jag har är att sikta på en svensk klassiker faktiskt. Inte för att ha någon fascistisk ordning utan bara för att ge en känsla av struktur och målbild som jag saknar. Men men, vi får se
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 07:18   #1040
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
"We don't plan to fail, we fail to plan." Ett riktigt favoritcitat

Hoppas att 2020 blir ett fantastiskt år för dig Och kör på allt det du tycker känns roligt och det du vill göra. Tiden är för kort för annat!

"Don't trade who you are for who you think the world needs. Because the world needs you to be you." \o/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 08:36   #1041
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Klockan 17.30 söndag kväll rullar vi in i Åre by. Svänger förbi en kompis för att få ett par gratis skatepjäxor som annars kostar 3000kr. Han har testat dom två gånger men föredrar sina gamla. Nice.

Trillar in hos kompisarna jag och flickvännen ska sova hos en vecka och blir varmt välkomnade. Inom en timme har två till trillat in och vi får några timmar av goda samtal. Dagen avslutas med en god middag och ett gratis par jeans.

Tar en kort kisspromenad med hundarna måndag morgon och ut genom en dörr flyger ytterligare en vän. Får en stor kram och en varm blick. Blir en snabb kopp kaffe och fina ord. Betydelsefulla ord. Det är som att fjällvärlden gör sina invånare lite djupare och rakare. Eller så är det dom människorna som fjällen drar till sig.

Åker ut till Vålådalen efter en lång mysig frukost med tjejen. Tänkte ta en kort tur med hundarna och sen gå på skatespåren. Men det är så mycket härlig (men varm och klibbig) snö i skogen så vi tar oss en dagstur på 18km med varsin draghund. När det är 5km kvar är hundarna redo att klappa ihop men då är det dags att ta oss ner alla höjdmetrar vi plockat. Härlig och lekfull utförsåkning i som mest 15-20 graders lutning, perfekt för turskidor. Hundarna flyger ner för backen, tacksamma för att den ihållande uppförsbacken äntligen är slut. Tillbaka till Vålådalens längdcentrum där hundarna kollapsar av trötthet och vi tar oss en kik i butiken. Bilfärd hem, god middag vankas och sedan en kort stund i ensamhet med min bästa vän och tidigare rumskamrat här uppe.

Avslutar kvällen med Yatzy och spräcker 300-gränsen!

Tidig morgon med kaffe och lång hundpromenad ute på isen. Nu ska jag ta det lugnt ett par timmar, stretcha lite och preparera utförsskidorna inför kvällsåkningen i Duved! Däremellan förhoppningsvis lite skate.

Tänk att för ett halvår sen såg livet ut så här varje dag. Blir så jävla taggad på att komma tillbaka. Jämtlandsfjällen är tamigfan mitt hem.

Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
"We don't plan to fail, we fail to plan." Ett riktigt favoritcitat

Hoppas att 2020 blir ett fantastiskt år för dig Och kör på allt det du tycker känns roligt och det du vill göra. Tiden är för kort för annat!

"Don't trade who you are for who you think the world needs. Because the world needs you to be you." \o/
Tack Uffe Hoppas detsamma för dig!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 10:33   #1042
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
11km skate blev det igår. Först lite teknik i kilometerspåret som var galet isigt och sen en längre kvällstur i Duved med bättre före. Härligt! Ingen utförsåkning pga det dåliga föret
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 13:12   #1043
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Hela Åre plöjer puder, jag skyfflar det istället i de opistade skatespåren... sjukt svettigt och sjukt kul

5km på förmiddagen, lär bli mer
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 17:25   #1044
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Åååh, vill också ha snö 11 km är bra jobbat!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 22:27   #1045
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Blev 7km skate till i Edsåsdalen. Lite kul, har gått och längtat efter utförsåkningen men så är det bara längd jag är sugen på när jag är här

Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Åååh, vill också ha snö 11 km är bra jobbat!
Det är tokgött! Du får flytta inåt landet o tack!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 13:03   #1046
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
5km skate i Edsåsdalen med två draghundar... de behövde bara hjälp i uppförsbackarna
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-12, 10:15   #1047
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Igår körde jag och flickvännen hennes bil till Umeå och nu sitter jag på tåget, på väg mot Stockholm.

Haft en riktigt bra vecka i jämtland. Tyvärr har det inte blivit någon utförsåkning, pga att det dels är så dyrt med liftkort men även för att min överansträngda högerfot fortsätter bråka, och då kändes det inte som läge att trycka ner fötterna i ett par snortighta alpina pjäxor och ge sig ut på en aktivitet som innebär 100% framfotsbelastning. Men istället har jag då fått mycket åkning på skateskidorna, vilket har fört med sig mycket skratt och utveckling.

På vägen till Umeå igår svängde vi förbi vår nya lägenhet i Östersund. Lämnade av all vintersportutrustning förutom de klassiska skidorna. Hon flyttar dit på torsdag, jag kommer efter i slutet av maj. Helst av allt vill jag ju flytta dit nu, med henne, men jag behöver göra några månader till i Stockholm. Hoppas det går fort! Får försöka njuta av cyklingen så mycket som möjligt tills dess, och i övrigt vila foten så att jag kan klämma ner den i ett par klätterskor igen snarast möjligt. Tron på livet har börjat komma tillbaka lite känner jag. Haft en hemsk förvinter men livet går vidare och förmågan att njuta av och uppskatta allt växer, särskilt när man får fly verkligheten och åka skidor! Nästa exkursion till mellersta Sverige blir nog inte förrän mot slutet av februari dock, så nu är det cykling, cykling, cykling och då får jag ju vara glad att vintern är så mild här nere. Sen har jag en påsktur i kebfjällen att se fram emot! Och sen en sommar på fjällstation...
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 18:39   #1048
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Cirkus 9 mil på cykel idag
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 04:48   #1049
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Du har iallafall någonting riktigt gött att se fram emot Så tiden kommer att gå undan!

Inside every delay, there's a blessing \o/

Bra cyklat också, damn!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 19:49   #1050
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
8 mil idag

Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Du har iallafall någonting riktigt gött att se fram emot Så tiden kommer att gå undan!

Inside every delay, there's a blessing \o/

Bra cyklat också, damn!
Ja verkligen. Och välsingelsen är att få betalt för att träna så mycket

Tack!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)