Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-08, 01:08   #1
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
16:8 fasta

Har deffat ca 4 månader nu, gått från 102-93 kg ish. Tänkte pröva 16:8, vill höra erfarenheter.

Jag kommer lägga upp det så att jag käkar samma mängd kcal som innan, bara att jag trycker mina kcal under 8 timmar på dagen sen fastar 16h. Tror ni detta kommer att ge större fettförlust än om jag äter samma mängd käk men bara har fasta under natten på 10h? (hungrig som fan nu, käka middag på runt 1700 kcal för 6h sen.


Vet att många anser att kalorier in - kalorier ut är det enda som spelar roll. Tror själv det finns mer till det, tex studier som visar på att 16:8 ökar förbränning och tillväxthormon osv. Sen om det är pga underskottet har jag ingen aning om.

Vad tror ni?
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-08, 07:36   #2
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Jag tror inte det spelar någon större roll faktiskt. Att ha längre fasta är dock förenligt med andra positiva hälsoegenskaper men 16:8 eller andra former av periodisk fasta är inte mirakulöst på något sätt ur viktminskningssynpunkt. Dock kan dessa metoder göra det lättare för en del att hålla sig på energiunderskott och dämpa hunger så ur den aspekten kan du ju absolut testa. Kör det själv nu under diet och för mig har det alltid hjälpt att ha ett lite snävare ätfönster än att äta under 12-14 timmar.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-08, 10:06   #3
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Alright tack för svar

Om det inte spelar ngn roll så har jag nog lättare att strö ut käket över fler timmar, framförallt för att slippa lägga mig på kvällen hungrig med svidande mage, blir så svårt att somna även om hungern i sig går att härda.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-08, 10:27   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
De som förespråkar periodisk fasta brukar prata om hur det inte är bättre än att deffa vanligt. Det är bara behändigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-08, 11:42   #5
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 031
Tar sömnen stryk så är det negativt för din deff ändå. Kör på de som passar dig. Periodisk fasta passar mig rätt bra. Lätt regel för att undvika slisk på kvällen.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-08, 14:12   #6
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Har deffat ca 4 månader nu, gått från 102-93 kg ish. Tänkte pröva 16:8, vill höra erfarenheter.

Jag kommer lägga upp det så att jag käkar samma mängd kcal som innan, bara att jag trycker mina kcal under 8 timmar på dagen sen fastar 16h. Tror ni detta kommer att ge större fettförlust än om jag äter samma mängd käk men bara har fasta under natten på 10h? (hungrig som fan nu, käka middag på runt 1700 kcal för 6h sen.


Vet att många anser att kalorier in - kalorier ut är det enda som spelar roll. Tror själv det finns mer till det, tex studier som visar på att 16:8 ökar förbränning och tillväxthormon osv. Sen om det är pga underskottet har jag ingen aning om.

Vad tror ni?
Om det ökar förbränning är det ju fortfarande in-ut som gäller, men ut är större.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-09, 11:30   #7
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 727
Gör det som gör det enklare för dig att deffa och hålla ett kaloriunderskott över en viss tidperiod!
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 10:58   #8
iCYAto
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Har deffat ca 4 månader nu, gått från 102-93 kg ish. Tänkte pröva 16:8, vill höra erfarenheter.

Jag kommer lägga upp det så att jag käkar samma mängd kcal som innan, bara att jag trycker mina kcal under 8 timmar på dagen sen fastar 16h. Tror ni detta kommer att ge större fettförlust än om jag äter samma mängd käk men bara har fasta under natten på 10h? (hungrig som fan nu, käka middag på runt 1700 kcal för 6h sen.


Vet att många anser att kalorier in - kalorier ut är det enda som spelar roll. Tror själv det finns mer till det, tex studier som visar på att 16:8 ökar förbränning och tillväxthormon osv. Sen om det är pga underskottet har jag ingen aning om.

Vad tror ni?
Klart det finns mycket mer än bara kalorier ut och in, kroppen har inte ens ett sätt att räkna dessa kalorier - det är mer hormoner osv. som spelar in.

PF tycker jag fungerar utmärkt i alla situationer, man vänjer sig snabbt med att inte äta dessutom - sedan är periodvis fasta det mest naturliga för vår kropp då är vi gjord för det.
iCYAto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 10:59   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
En grej jag aldrig fattat med PF: Hur får man det att gå ihop med ett socialt liv? Träffar man bara folk innan kl 16, eller?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 11:16   #10
iCYAto
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
En grej jag aldrig fattat med PF: Hur får man det att gå ihop med ett socialt liv? Träffar man bara folk innan kl 16, eller?
Måste du äta varje gång du träffar en människa? :S Det låter inte sunt
iCYAto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 12:07   #11
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
En grej jag aldrig fattat med PF: Hur får man det att gå ihop med ett socialt liv? Träffar man bara folk innan kl 16, eller?
Äter du jämt i sociala sammanhang?

Har du ätfönster mellan 12 - 20 så är det bara frukosten du hoppar över. Där är iaf jag personligen inte särskilt social oavsett vad.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 12:34   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Äter du jämt i sociala sammanhang?

Har du ätfönster mellan 12 - 20 så är det bara frukosten du hoppar över. Där är iaf jag personligen inte särskilt social oavsett vad.
Jag menade tvärtom, hur umgås man med folk på kvällarna när man måste kränga i sig 150 gram protein och 2500 kcal efter kl 16? Går man runt med matlådor?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 16:12   #13
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag menade tvärtom, hur umgås man med folk på kvällarna när man måste kränga i sig 150 gram protein och 2500 kcal efter kl 16? Går man runt med matlådor?
Hur skulle det vara svårare att få ihop färre måltider istället för att äta fler? Just den praktiska smidigheten ser jag som en av dom största fördelarna med PF Tycker det var avsevärt krångligare och att jag fick springa runt med avsevärt mycket mer matlådor när jag skulle äta var 3-4:e timme.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 16:21   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Hur skulle det vara svårare att få ihop färre måltider istället för att äta fler? Just den praktiska smidigheten ser jag som en av dom största fördelarna med PF Tycker det var avsevärt krångligare och att jag fick springa runt med avsevärt mycket mer matlådor när jag skulle äta var 3-4:e timme.
Jag menar så här:

Ditt ätfönster är 16-24. Du umgås med polare 18-22. Ni äter ingenting. Blir det inte jobbigt att trycka i sig ett dagsbehov 16-17 samt 23-24 (vi säger att det tar en timme att åka till/från polare också)?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 16:30   #15
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag menar så här:

Ditt ätfönster är 16-24. Du umgås med polare 18-22. Ni äter ingenting. Blir det inte jobbigt att trycka i sig ett dagsbehov 16-17 samt 23-24 (vi säger att det tar en timme att åka till/från polare också)?
Aldrig kört mitt ätfönster så sent och det är nog ganska ovanligt rent generellt (baserat på dom jag träffat som kör PF åtminstone). Men ja, om man nu körde så vore det kanske krångligt.

Min egen standard är att jag äter 12, 16 och 19.30. 1200, 900 och 600 kcal just nu, i den ordningen. Alternativt att jag fördelar det på två mål kl 12 och 18. Avsevärt smidigare än ett "traditionellt" måltidsmönster.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)