Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-13, 12:22   #1
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Tror ni att det är lägre skaderisk med kronlyft än traditionellt marklyft?

Tror ni att det är lägre risk för ryggskador om man kör kronlyft istället för traditionellt marklyft?
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 12:27   #2
broman
Registered User
 
bromans avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 476
Ja, speciellt för nybörjare.
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 12:30   #3
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Frågan är väl om marklyft ens har så hög skaderisk att det skulle vara motiverat att börja med något annat iofs.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 12:39   #4
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Frågan är väl om marklyft ens har så hög skaderisk att det skulle vara motiverat att börja med något annat iofs.
Det är naturligtvis en subjektiv bedömning vad gäller när man själv anser att det är motiverat, med det sagt:

"In this regard, a recent systematic review found the squat, bench press and deadlift are some of the exercises most associated with injury among powerlifters, weightlifters, bodybuilders, CrossFit athletes and strongman athletes."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art.../#!po=0.781250

Men nu är detta något off-topic så låt oss återgå till topic.

Senast redigerad av sydskaningen den 2019-03-13 klockan 12:41.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 12:41   #5
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Frågan är väl om marklyft ens har så hög skaderisk att det skulle vara motiverat att börja med något annat iofs.
Det är inte alls svårt att skada sig i marklyft, det är bara att använda sig av fel utförande. Om det är avsaknad av teknik och kunskap eller pga tidigare skador/invaliditet spelar mindre roll.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 12:42   #6
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Det är inte alls svårt att skada sig i marklyft, det är bara att använda sig av fel utförande. Om det är avsaknad av teknik och kunskap eller pga tidigare skador/invaliditet spelar mindre roll.
Eller genetik.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 12:44   #7
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Klart man kan skada sig i alla övningar man kör tungt i, men är marklyft värre än böj eller bänk och i behov av en annan startövning? Kanske formulerade mig oklart.

Rent spontant undrar jag om inte kronlyft skulle vänja mig vid en högre vikt och mitt ego skulle ställa till det när jag försökte med mark senare och faktiskt leda till ökad skaderisk.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 13:25   #8
tumme
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 349
Tekniskt blir det ju lättare vilket sänker skaderisken för någon med dålig teknik eller nybörjare. Sedan blir det ju mer vikt så då borde risken öka, även om man inte gör något fel tekniskt blir det mer slitage (känner jag, finns väl inge riktig data på det). Hade dock inte bytt ut mark mot kronlyft pga kortare rom, men det är en annan fråga.
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 15:25   #9
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Har ingen åsikt om skaderisken.
Men om du gör kronlyft, så lasta inte på alla vikter i gymmet för att sedan toksläppa stången mot pinnarna. Ser det lite för ofta. Tråkigt för alla att stängerna böjs!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 15:36   #10
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Har ingen åsikt om skaderisken.
Men om du gör kronlyft, så lasta inte på alla vikter i gymmet för att sedan toksläppa stången mot pinnarna. Ser det lite för ofta. Tråkigt för alla att stängerna böjs!
Noterat. Tack för tipset.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 16:01   #11
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Om man kör övningarna fullt ut med ok teknik tror jag att kronlyft har större skaderisk då man kan hantera högre vikter. Om man tränar övningarna på ett vettigt vis istället för att tokmaxa så tror jag dock att ingen av övningarna har speciellt hög skaderisk.

Om man saknar rörlighet för vanliga marklyft tror jag att det kan vara en god idé att träna partiella marklyft med gradvis längre rörelsebana allteftersom man blir rörligare. Jag har inte det här problemet själv och jag har aldrig hjälpt någon som har det så jag kan givetvis inte tala av erfarenhet, men det verkar funka för personer jag har pratat med.

Om man saknar motoriken för vanliga marklyft tror jag att det kan vara bättre att börja med raka marklyft, det är ett bra sätt att lära sig "hip hinge". För allmänt benbygge och högre reps tycker jag också bättre om raka marklyft än kronlyft.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 16:21   #12
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Klart man kan skada sig i alla övningar man kör tungt i, men är marklyft värre än böj eller bänk och i behov av en annan startövning? Kanske formulerade mig oklart.

Rent spontant undrar jag om inte kronlyft skulle vänja mig vid en högre vikt och mitt ego skulle ställa till det när jag försökte med mark senare och faktiskt leda till ökad skaderisk.
Bland tävlande svenska styrkelyftare så är det vanligare att man skadar sig vid bänk eller knäböj än marklyft. De gick genom detta i styrkelabbets podcast, kommer ej ihåg avsnitt.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 16:36   #13
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Klart man kan skada sig i alla övningar man kör tungt i, men är marklyft värre än böj eller bänk och i behov av en annan startövning? Kanske formulerade mig oklart.

Rent spontant undrar jag om inte kronlyft skulle vänja mig vid en högre vikt och mitt ego skulle ställa till det när jag försökte med mark senare och faktiskt leda till ökad skaderisk.
Det beror på hur man definierar behov, men generellt sett så vill åtminstone jag välja övningar med lägre risk för skador om de är någotsånär likvärdiga i träningseffekt, jag har inga ambitioner att tävla i styrkelyft eller likande.

Jag vill särskilt undvika särskilt allvarliga skador så som värre typer av diskbråck osv, jag skulle mycket hellre slita sönder en bröstmuskel än få ett värre typ av diskbråck. Och huruvida marklyft har högre eller lägre skadefrekvens än bänkpress och knäböj i olika grupper spelar ju ingen roll för valet mellan traditionellt marklyft och kronlyft. Nu tillbaka till topic. Jag förstår hur du menar med egot, men det är ju förutsatt att du faktiskt går tillbaka till traditionellt marklyft.

Senast redigerad av sydskaningen den 2019-03-13 klockan 16:38.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 18:57   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Om jag minns rätt så har jag bara kört kronlyft en gång, med högre vikt än mitt 1RM i marklyft, och fick då lite ont i ryggen för min bål helt enkelt inte klarade av att hålla uppe den höga vikten. Men när jag kör marklyft brukar jag bara få ryggproblem i bottenläget (ibland får min korsrygg för sig att rundas lite där) så på så sätt hade kronlyft varit säkrare.

Med andra ord, +1 på det tumme skrev.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 18:58   #15
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Nej. Folk lastar alltid på mer vikt än de klarar av i kronlyft. Förstör utrustning och lever om.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)