Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-09, 09:49   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
CrossFit och risk för rabdomyolys

Citat:
OBJECTIVES:

CrossFit is an increasingly popular high intensity work out program geared towards high repetition and intensity done in short intervals. Recently, documented cases of rhabdomyolysis (muscle necrosis and extreme muscle breakdown) after CrossFit participation have become increasingly concerning to physicians and participants alike.

DESIGN:

Retrospective cohort study.

METHODS:

All patients who presented to the main hospital at a major academic center complaining of an injury sustained performing CrossFit between June 2010 and June 2016 were identified by the key phrases 'CrossFit', 'crossfit', 'Crossfit' or 'cross fit'.

RESULTS:

523 patients incurred injuries associated with CrossFit activities. 11 patients presented to our institution ultimately received a diagnosis of rhabdomyolysis (2.1%). The average age of Rhabdomyolysis patient was 34.9 years, with 81.9% of patients being male. The average BMI was 24.2, and the average experience level was beginner (54.5%). The most common presenting symptom was dark urine (90.9%), followed by upper extremity pain (54.5%). Average symptom duration was 2.9days with 81.8% of patients presenting initially to the ED. The average hospital stay was roughly 2.9 days, and patients had an average of 1.44 clinical follow up visits.

CONCLUSION:

CrossFit participation poses significant risks to participants including exercise induced rhabdomyolysis. Further study is needed in order to raise awareness of this issue and further quantify risk factors that may promote injury during participation.
CrossFit and rhabdomyolysis: A case series of 11 patients presenting at a single academic institution. J Sci Med Sport. February 22, 2019.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 11:17   #2
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Som jag har förstått detta tillstånd så är det felaktig kost och vätskebalans som orsakar detta. Borde väl kunna hända vem som helst som tränar högreps med andra ord.

Varför folk ens får tanken på att snåla på kolhydrater om man ska träna uthållighet är för mig en gåta.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 16:18   #3
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
För er som är intresserade :

"Inom CrossFit finns det onekligen många kända fall av rhabdo. I regionals 2013 så fick till exempel en av de bästa svenskarna, Lukas Högberg och en av de bästa danskarna, Casper Kold, båda rhabdo under respektive efter tävlingarna. Så det är ingen tvekan om att rhabdo är en del av CrossFit. Hur vanligt det verkligen är går det dock inte att säga något om. Sedan CrossFit blev populärt har onekligen folks medvetande kring rhabdo ökat men det kan bero på flera orsaker."

https://www.body.se/artiklar/nyheter...dd-for-rhabdo/
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 16:28   #4
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Som jag har förstått detta tillstånd så är det felaktig kost och vätskebalans som orsakar detta. Borde väl kunna hända vem som helst som tränar högreps med andra ord.

Varför folk ens får tanken på att snåla på kolhydrater om man ska träna uthållighet är för mig en gåta.
Du tar det för lättvindigt och är lite för avvisande i mina ögon. För att få rhabdo genom träning måste du verkligen ta i till bristningsgränsen. Gränser måste sprängas och ändå måste man fortsätta, när kroppen vill spy och knoppen skriker åt en att sluta. Därtill ska man alltså upprätthålla kroppsligt arbete under denna påfrestning.

I Lukas Högbergs fall blev han körd till sjukhus direkt efter vinnarceremonin, som alltså sker efter tre dagar av kontinuerligt tävlande.

Så nä, jag är skeptisk till att det kan hända vem som helst som tränar högreps. De flesta avslutar sitt pass långt innan dess.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 22:16   #5
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Du tar det för lättvindigt och är lite för avvisande i mina ögon. För att få rhabdo genom träning måste du verkligen ta i till bristningsgränsen. Gränser måste sprängas och ändå måste man fortsätta, när kroppen vill spy och knoppen skriker åt en att sluta. Därtill ska man alltså upprätthålla kroppsligt arbete under denna påfrestning.

I Lukas Högbergs fall blev han körd till sjukhus direkt efter vinnarceremonin, som alltså sker efter tre dagar av kontinuerligt tävlande.

Så nä, jag är skeptisk till att det kan hända vem som helst som tränar högreps. De flesta avslutar sitt pass långt innan dess.
Jag vet folk som har fått det av att göra många reps av en enstaka övning. Så sköter man inte kosten så kan det definitivt hända.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 11:31   #6
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Jag vet folk som har fått det av att göra många reps av en enstaka övning. Så sköter man inte kosten så kan det definitivt hända.
Rhabdomyoliys kan i och för sig inträffa vid svält men du måste ha en extremt skev kost, eller rättare sagt icke existerande sån, för att det ska vara kosten som är den utlösande faktorn.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 11:48   #7
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av clavain Visa inlägg
Rhabdomyoliys kan i och för sig inträffa vid svält men du måste ha en extremt skev kost, eller rättare sagt icke existerande sån, för att det ska vara kosten som är den utlösande faktorn.
Så är absolut inte fallet. Man kan få det mycket enklare än vad ni tror. Räcker med en kost som inte innehåller kolhydrater samt hård träning på det. Det kan räcka med så lite som att ta ut sig i ett enda set för att det ska inträffa.

Man måste träna för att få det, men en dålig kost är orsaken. Man får inte rhabdo om man äter som man bör.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 11:51   #8
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Så bra att du kan uppvisa statistik på detta. Gissningsvis har du koll på alla fall som förekommit inom CrossFit?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 11:52   #9
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Så är absolut inte fallet. Man kan få det mycket enklare än vad ni tror. Räcker med en kost som inte innehåller kolhydrater samt hård träning på det. Det kan räcka med så lite som att ta ut sig i ett enda set för att det ska inträffa.

Man måste träna för att få det, men en dålig kost är orsaken. Man får inte rhabdo om man äter som man bör.
Har nog läst det mesta som skrivits om Rhabdo och har aldrig stött på den informationen. Du får gärna länka om du har någon källa.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 13:18   #10
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av clavain Visa inlägg
Har nog läst det mesta som skrivits om Rhabdo och har aldrig stött på den informationen. Du får gärna länka om du har någon källa.
Jag har ett anektotiskt fall av detta. En bekant gick på en kost med lite kolhydrater. Han utmanade sig själv att göra ett enda set med 100 reps bicepscurl med bara stången. Det räckte för att han skulle åka på Rhabdo.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 14:34   #11
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Fan, nu blev jag ju nojig att jag har fått det ibland utan att veta om det. Träna hårt utan kolhydrater + få konstig muskelsmärta + kissa orange har ju hänt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 16:45   #12
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Fan, nu blev jag ju nojig att jag har fått det ibland utan att veta om det. Träna hårt utan kolhydrater + få konstig muskelsmärta + kissa orange har ju hänt.
Jag är inte så kunnig men jag skulle tro att det inte är något man kan ha utan att man märker det. Min kompis som jag nämde blev inlagd på sjukhus i ett par dagar. Och då var det ändå en relativt liten muskelgrupp (biceps) som hade drabbats. När han mådde bra igen hade han tappat påtagligt mycket massa från sina armar.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 16:48   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Jag är inte så kunnig men jag skulle tro att det inte är något man kan ha utan att man märker det. Min kompis som jag nämde blev inlagd på sjukhus i ett par dagar. Och då var det ändå en relativt liten muskelgrupp (biceps) som hade drabbats. När han mådde bra igen hade han tappat påtagligt mycket massa från sina armar.
Du har säkert rätt, blev lite nojig bara av att läsa här: https://www.netdoktor.se/smarta/lede...r/rabdomyolys/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 16:52   #14
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Du har säkert rätt, blev lite nojig bara av att läsa här: https://www.netdoktor.se/smarta/lede...r/rabdomyolys/
Jag idkar försiktighet med att läsa om sjukdomar, jag tror 1/5 av min dietistklass hade livshotande sjukdomar under vår fysiologikurs.

En nära vän upptäckte dock under samma kurs att hen hade flera symtom på neurologisk sjukdom och efter att läraren rekommenderade hen att göra CT-scan osv så upptäckte dom att hen hade MS.

Du hade helt klart märkt om du hade åkt på rabdomyolys och förresten du tar ju aldrig i när du tränar.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 17:00   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Jag idkar försiktighet med att läsa om sjukdomar, jag tror 1/5 av min dietistklass hade livshotande sjukdomar under vår fysiologikurs.

En nära vän upptäckte dock under samma kurs att hen hade flera symtom på neurologisk sjukdom och efter att läraren rekommenderade hen att göra CT-scan osv så upptäckte dom att hen hade MS.

Du hade helt klart märkt om du hade åkt på rabdomyolys och förresten du tar ju aldrig i när du tränar.
Puh, blev lugn nu! Men det är fan inte schysst av netdoktor att skriva "Symtom och tecken vid rabdomyolys är ospecifika" samt "Vilka symtom och tecken som föreligger kan variera från patient till patient"!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)