Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-04, 07:49   #16
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Athletic Truth Group på instagram postar en hel del videos (exempel) med lite annorlunda utförande än det man vanligen ser, med mer rörelseuttag och knäet långt över foten. Jag vet inte dock om man tekniskt sett kallar det för utfall, split squat eller något annat (eller om det spelar någon roll).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 08:24   #17
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Athletic Truth Group på instagram postar en hel del videos (exempel) med lite annorlunda utförande än det man vanligen ser, med mer rörelseuttag och knäet långt över foten. Jag vet inte dock om man tekniskt sett kallar det för utfall, split squat eller något annat (eller om det spelar någon roll).
Alla förändringar spelar roll, bara mer eller mindre.

Att ha vaden lodrät i själva utfallet brukar vara ett bra riktmärke.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 09:19   #18
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Alla förändringar spelar roll, bara mer eller mindre.

Att ha vaden lodrät i själva utfallet brukar vara ett bra riktmärke.
Jo jag ifrågasatte inte om ändringen i utförandet spelade roll, utan om terminologin gjorde det (om man vill kalla det för utfallssteg eller split squats eller dylikt).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 16:16   #19
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Athletic Truth Group på instagram postar en hel del videos (exempel) med lite annorlunda utförande än det man vanligen ser, med mer rörelseuttag och knäet långt över foten. Jag vet inte dock om man tekniskt sett kallar det för utfall, split squat eller något annat (eller om det spelar någon roll).
*Eurodisco intensifies*
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 16:29   #20
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jo jag ifrågasatte inte om ändringen i utförandet spelade roll, utan om terminologin gjorde det (om man vill kalla det för utfallssteg eller split squats eller dylikt).
Aha.
Ptja, det har väl betydelsen av att man kan bli missförstådd om man använder fel term.
Det du länkade är iaf inte vad jag menar med utfall. Är det månne en bulgarisk splittböj?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 10:21   #21
Fredrik A
Registered User
 
Fredrik As avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Umeå
Inlägg: 492
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Japp, alltför många... dom bl.a går inte tillräckligt långt ner, pressar inte fram höften ordenligt, låter det bakre knäet gå rakt ner i golvet... osv...
Riktiga utfall? Studera gärna gamla tiders tyngdlyftning vad gäller utfallsryck och dito frivändning. Där snackar vi. Jag fick själv först lära mig de teknikerna innan sittryck och sittvändning. Det är den tekniken jag lär ut dom
lunges på mina kurser...
Länka gärna nåt klipp med, enligt dig, ordentliga utfall!
__________________
Böj: 404 Not found - Bänk: 130 kg - Mark: 250 kg
Fredrik A är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 12:02   #22
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Gör ett svartvitt bildsök på Weightlifting Phil Caira så får du se ett ordentligt utfallsryck.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 12:10   #23
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Eller inte svartvitt förresten eftersom det verkar vara färg i bilden men han finns på Oldtimestrongman.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 12:23   #24
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 12:39   #25
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Googlar man bilder på jerk så är han väldigt djupt och har knät väldigt långt fram.
De flesta har vaden i, eller nära i, lod.

Och med den allmäna logiken så gäller att om nån gör nått annorlunda eller extremt så ska alla göra så.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 13:45   #26
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Googlar man bilder på jerk så är han väldigt djupt och har knät väldigt långt fram.
De flesta har vaden i, eller nära i, lod.

Och med den allmäna logiken så gäller att om nån gör nått annorlunda eller extremt så ska alla göra så.
Hey, det brukar väl vara tvärtom? Här snackar vi tyngdlyftning på elitnivå men tråden handlar om utfall. Om jag förstår Arne rätt så gav han ett tips om hur det såg ut förr för att illustrera. Om knä långt fram är dåligt så anser jag att det är bullshit. Du skall eller kommer helt naturligt att slå på stödmuskler emellan benen som säkrar allt. Speciellt då det inte måste vara enorma vikter ovan hiúvudet sådär. Glömt bort helt, gjorde detta för decennier sedan men jag provade nyss och jag skall genast göra detta i min calisthenicsträning.

Edit: denna man var nog den som gick djupast men alla gjorde så här.

Senast redigerad av Hemi den 2019-02-06 klockan 13:46.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 13:59   #27
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
En till,

Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 14:18   #28
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Hey, det brukar väl vara tvärtom? Här snackar vi tyngdlyftning på elitnivå men tråden handlar om utfall. Om jag förstår Arne rätt så gav han ett tips om hur det såg ut förr för att illustrera. Om knä långt fram är dåligt så anser jag att det är bullshit. Du skall eller kommer helt naturligt att slå på stödmuskler emellan benen som säkrar allt. Speciellt då det inte måste vara enorma vikter ovan hiúvudet sådär. Glömt bort helt, gjorde detta för decennier sedan men jag provade nyss och jag skall genast göra detta i min calisthenicsträning.

Edit: denna man var nog den som gick djupast men alla gjorde så här.
Jag upplever att det är ofta som extremer ses som något att ta efter, allt från böjdjup och kost till volym.

Varför är det bullshit menar du?
Ja naturligtvis slås de muskler som behövs för att inte falla på, det gör de jämt. Därför bör man också skilja på aktivering och belastning.
I fallet med lyftning så gör det vad som krävs, en del splittar ju inte alls tex, han ovan lyfter helt enkelt mer kg på det sättet. Vad som aktiverar nått eller påverkar knäleden skiter han troligen blankt i. Sen är det inte säkert att han gör, om han ens gjorde, utfall på det sättet.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 19:33   #29
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Jag upplever att det är ofta som extremer ses som något att ta efter, allt från böjdjup och kost till volym.

Varför är det bullshit menar du?
Ja naturligtvis slås de muskler som behövs för att inte falla på, det gör de jämt. Därför bör man också skilja på aktivering och belastning.
I fallet med lyftning så gör det vad som krävs, en del splittar ju inte alls tex, han ovan lyfter helt enkelt mer kg på det sättet. Vad som aktiverar nått eller påverkar knäleden skiter han troligen blankt i. Sen är det inte säkert att han gör, om han ens gjorde, utfall på det sättet.
Jag är med dig. Man behöver göra det själv med, slå på saker som inte kanske slås på. Jo när man lyfter vikter brukar det vara, så här gör man, den bästa tekniken, klart? Ok, klart och heltäckningsmatta, det tog 2 minuter, så, resten är - lägg på mer vikt. Och mer och mer 4ever. Men att sätta kroppen lite i extrempositioner är bara bra, om man tänker på vad man gör, jag testade detta nu och det kändes djävligt bra, skall slå på en massa muskler och testa, kanske kommer jag att progressivera i lite vikt så småningom. Kanske, för jag hittar progression på annat sätt
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 20:35   #30
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag tror att samtliga av mina fästen i låret gick av bara av att kolla på den där bilden.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)