Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-11, 12:55   #1
SirreASDF
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Luleå
Inlägg: 204
Funderingar ang. upplägg baserat på antal reps per övning

Hej på er,

Jag sitter och leker med en programidé och skulle vilja höra åsikter på detta. Det är knappast ett superbra program, men det är lite intressant variation för min egen del.

Min nuvarande målsättning är egentligen bara att komma igång igen efter ett uppehåll på cirka 6 månader, men föregående år har min fokus alltid varit styrka.

Kort sammanfattat kör jag följande övningar/dagar, men det är av mindre intresse


Med följande tanke kring "progression" för att försöka tvinga in mer volym i passen..
I samtliga övningar jobbar jag upp till ett dagsformsbaserat topset på mellan 3 och 6 repetitioner. Efter det sänker jag vikten med cirka 20% och kör X repetitioner till.

Exempelvis i bänken så kör jag totalt 30 reps per pass. Så ett måndagspass för bänken kan exempelvis se ut så här:

100x5
80x8
80x8
80x5
80x4

Tanken är att försöka utgå från dagsformen, men ändå få in volym.. En dålig dag kanske motsvarade pass ovan istället skulle bli

100x2
80x5
80x5
80x4
80x4
80x4
80x3
80x3

Sedan lätt kunna justera antalet "reps per övning" utifrån om jag vill ha högre eller lägre volym, hamnar jag i att bänken blir typ 3 sets sammanlagt så kanske jag bumpar upp antalet reps till 40 per pass istället exempelvis.

"Nackdelen" jag själv ser med ovan är att progressionen inte är tvingad, om inte pannbenet är på plats skulle jag teoretiskt sätt kunna harva med samma vikter i flera månader, men det är en annan diskussion..

Men ser och hör gärna åsikter från andra, mest för att få fler perspektiv och därmed utvidga min egen kunskap om programmering.
SirreASDF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 14:21   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Jag utgåår alltid från passet innan och försöker förbättra något. Mer fokus på reps och total volym under hypertrofifaser och mer fokus på att öka vikten under styrkefaser.

Gör du
80x8 i 5 set

Nästa pass kanske gör 6 set. Eller kör 85x8 i etttt set och resten på 80. Bara något blir bättre.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)