Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-05, 12:15   #31
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Och där kom skadan i ryggen förmodligen pågrund av snea höften...
I andra setet på 90kg så kände jag av i vänster sida längst ner på ryggen.
Funderar starkt på att gå ner och köra högreps ett tag och skita i de tyngre vikterna.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 14:00   #32
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Jag hade samma problem, främst i knäböjen, botten-snedhet. Googlade omkring och hittade folk med samma problem, bl.a. Alan Thrall och *Klokov.
Märkte att jag alltid stod lite längre fram med min vänsterfot, efter tittat böjklipp. Jag satt mig alltid mer på min vänstersida (foten jag hade framåt). Nu har jag jobbat fram högerfoten, är rak i botten.
Jag har haft mycket böjrelaterade skador. De flesta har varit på vänstersidan av kroppen; rygg, ljumske, knä. Troligtvis för jag hip-shiftat ditåt, snedbelastat.

*Om du tittar på Klokov så står han "staggered" fotstans. Vänsterfoten ställer han längre fram. Vad jag förstod efter läst en del kommentarer, så gör han så för han blir rakare i botten då. Benlängdsskillnad?

Så istället för inlägg kanske du kan prova stå lite staggered? Filma dig rakt framifrån och/eller bakifrån. Gör några reps med fötterna olikt långt fram och se hur det påverkar bottenpositionen.

Kan också tänka mig att höft- och ljumskrörlighet påverkar. Är du bättre på skicka ut högerknät så kommer du sätta dig mer åt vänster?

Senast redigerad av 1x0 den 2019-03-05 klockan 14:02.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 14:32   #33
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Jag hade samma problem, främst i knäböjen, botten-snedhet. Googlade omkring och hittade folk med samma problem, bl.a. Alan Thrall och *Klokov.
Märkte att jag alltid stod lite längre fram med min vänsterfot, efter tittat böjklipp. Jag satt mig alltid mer på min vänstersida (foten jag hade framåt). Nu har jag jobbat fram högerfoten, är rak i botten.
Jag har haft mycket böjrelaterade skador. De flesta har varit på vänstersidan av kroppen; rygg, ljumske, knä. Troligtvis för jag hip-shiftat ditåt, snedbelastat.

*Om du tittar på Klokov så står han "staggered" fotstans. Vänsterfoten ställer han längre fram. Vad jag förstod efter läst en del kommentarer, så gör han så för han blir rakare i botten då. Benlängdsskillnad?

Så istället för inlägg kanske du kan prova stå lite staggered? Filma dig rakt framifrån och/eller bakifrån. Gör några reps med fötterna olikt långt fram och se hur det påverkar bottenpositionen.

Kan också tänka mig att höft- och ljumskrörlighet påverkar. Är du bättre på skicka ut högerknät så kommer du sätta dig mer åt vänster?
Tack för tipsen! Ska absolut prova nästa pass.
Detta är från endast ca 2 månader sedan, är ju typ spikrak där. Hur kan jag blivit så sne helt plötsligt? Har en ny säng, kan sånnt påverka snedheten?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 14:53   #34
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Förresten kanske glömt nämna att min balans på vänster sida är mycket sämre än högra, typ när jag kör Utfall eller Bulgariska splitböjar så kan jag knappt hålla balansen på vänster ben.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 17:11   #35
Walsoe
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 72
Jag minns någon video på youtube som jag kolla på för ett år sedan att om man är har svårt att hålla balansen på ett ben i övningarna du pratar om så tyder det på svaga rumpmuskler (på den sidan). Men det har folk varit inne på tidigare.

Jag skulle stärkt den svaga sidan men en-bens hip trusthers. Försök verkligen att kontrahera i toppläget och squeeeeza. Du kommer även märka väldigt snabbt om du är markant svagare på en sidan. Sen kan du prova att sänka vikten och fokusera på att driva knäböjen med den svagare sidan. Kanske prova pausa i botten läget också.

Senast redigerad av Walsoe den 2019-03-06 klockan 17:16.
Walsoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 17:21   #36
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Walsoe Visa inlägg
Jag minns någon video på youtube som jag kolla på för ett år sedan att om man är har svårt att hålla balansen på ett ben i övningarna du pratar om så tyder det på svaga rumpmuskler (på den sidan). Men det har folk varit inne på tidigare.

Jag skulle stärkt den svaga sidan men en-bens hip trusthers. Försök verkligen att kontrahera i toppläget och squeeeeza. Du kommer även märka väldigt snabbt om du är markant svagare på en sidan. Sen kan du prova att sänka vikten och fokusera på att driva knäböjen med den svagare sidan. Kanske prova pausa i botten läget också.
Det går inte ihop för mig då min vänster skinka är mycket större samt bättre kontroll med den jämfört med högra som är både visuellt mindre och sämre på att spänna den. Notera att det är vänsterbenet som jag har dålig balans på.
Har redan Pausböj i mitt schema som jag kör varje vecka.
Tack för tipsen iallafall!

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 17:10   #37
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Andra setet i marken idag fick jag ont på samma sida. Kunde varken marka eller böja.
Om jag går till vanlig fysioterapeut, kan de ens hjälpa mig om det nu är sne höft som ställer till det? Alltså kommer de knäcka mig rätt så att säga? Eller behöver man inte knäcka, utan man kan rätta till höften enbart genom rehabövningar?

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Senast redigerad av svartakronan den 2019-03-08 klockan 17:14.
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-13, 17:50   #38
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Gick till sjukgymnast angående detta för ett par månader sedan, han konstaterade att mitt höger ben var aningen längre och han sa att jag skulle skaffa hälinlägg i vänster sko som jag ska använda när jag tränar. Har gjort detta och tränat med hälinlägget i ett par månader, men får fortfarande problem med ryggen i böj och mark, senast igår fick jag en djävulsk smärta i sidan av ländryggen och höften efter marken, gjorde även ont i böjen.
Vad ska jag göra när inte ens sjukgymnast kan hjälpa mig? Förövrigt när jag kollar mig i spegeln så sticker högra höften ut mycket jämfört med vänstra.
Blir galen snart, vad ska jag göra??

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-13, 19:57   #39
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Gå på hur det känns och gör på det sättet, nått gör du fel om du får ont om och om igen. Kanske är du sned och då kommer du inte kunna träna det rätt utan får kompensera på annat håll.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 15:10   #40
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Såhär menar jag, höften på höger sida sticker ut.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 19:04   #41
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Såhär menar jag, höften på höger sida sticker ut.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Kan du ta en bild där man ser dina ben i samma bild som höfterna?
Gärna barfota.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 19:46   #42
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Fick du inga övningar att göra eller någon vidare undersökning förutom benlängdsskillnaden?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 20:07   #43
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Fick du inga övningar att göra eller någon vidare undersökning förutom benlängdsskillnaden?
Nej.. På han lät det som att bara jag skaffade inlägg skulle det lösa sig.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 08:19   #44
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Kan du ta en bild där man ser dina ben i samma bild som höfterna?
Gärna barfota.
Funkar denna?


Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 09:58   #45
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Gaaah.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)