Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-15, 11:49   #316
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 603
Fredag = Stretching! (Lår, höft, rumpa, rygg och lite bröst)

Lördag = Dom 3 stora!

Boxböj, hög pall 40kg 2x5st, 60kg 2x5st
Knäböj med bälte 60kg 5st, 70kg 4st, 80kg 3st, 90kg 2st, 100kg 1st
Bänkpress 70kg 3,2,2,2st, 60kg 2,2,2st, 70kg 1,1st, + några fler på lätt vikt...
Marklyft 50kg 5st, 90kg 5st, 100kg 3st, (Bälte på)120kg 1st

Idag var det dags igen för träningsutbytet med Motala, men denna gång besökte dom oss. Vi fokuserade därför på dom 3 stora och i princip alla set filmades i alla övningar.

Jag gjorde som i torsdags, inledde med boxböjar och sedan gick jag på med se riktiga lyften. Det såg inte alls så pjåkigt ut faktiskt, och kändes rätt bra också. Ska försöka byta ut den höga pallen mot den låga istället.

Sedan hamnade jag i valet om jag skulle köra mitt MM2K eller spara lite på axeln i bänkpressen. Jag valde det senare alternativet, det innebär att mitt maxningsförsök kommer att inträffa på bänk-DM så det passade egentligen rätt bra. Istället så fick jag jobba med min brygga/stance och det behövdes verkligen. Jag kunde bara inte pressa utan att lyfta på rumpan med min något lite mer avsmalnade stance med fötterna. Mot slutet bytte jag ut lyftarskorna mot balettofflor vilket kan vara en lösning på problemet, ska prova mer.

Marklyften är jag rätt nöjd med, dom blev inte så många men dom kändes rätt OK. Är nöjd med att jag fick upp 120kg och det var ett starkt lyft, den vikten har suttit spikad i mattan dom senaste gångerna jag har försökt. Det kan även hänga ihop med att länden börjar vara normal och fungerande igen.

Ett bra pass återigen och givande. Det är så nyttigt att se filmer på sin teknik och att tillåta andra att peta och tycka till om ens lyft, ibland snappar man upp någon idé och något guldkorn. Sedan hade vi ju så trevligt också.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-15, 19:58   #317
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 603
Söndag = Rygg och sidolyft!

"Beduinen" 40kg 3x12st s.set med/
Ryggresningar 10kg 3x12st
Facepulls med rep 25kg 3x12st
Ryggflyes i maskin 5pl 3x12st
Framåtlutande sidolyft med hantlar 7kg 3x12st
Shrugs med hantlar (Remmar) 30kg 12st, 35kg 12st, 40kg 12st
cc Sidolyft 15kg 2x12st/arm
"Mapas ryggkombination", bänkgrepp med stopp, 40kg 2x10st
Farmers walk, 50kg´s vikterna 2x1/2 gymmets längd

Det här blev ett relativt snabbt avklarat pass för att vara mig. Ländryggen och skuldror/axlar fick mest fokus idag. Testade även en "farmers walk" för första gången. Det här är så typiskt mig att bli så nyfiken att testa själv då jag såg en kille om lubbade fram och tillbaka genom gymmet. Det var ingen rolig övning, obekväma handtag och inte kom jag långt heller, vi får se om jag testar fler gånger.

Nu blir det till att ladda inför morgondagen och försöka att somna hyfsat i tid, det är dags för mig att påbörja en ny (min sista) praktikperiod imorgonbitti.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 19:33   #318
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 603
Måndag = Böj, mark och mage!

Boxböj, låg pall 40kg 2x5st, 50kg 2x5st, 60kg 2x3st
Knäböj (Bälte) 70kg 2x4st, 80kg 3x3st
Knäböj, sumostil med stopp (Bälte) 70kg 2x3st, 80kg 3x2st
Marklyft med stopp, stående på kloss 80kg 5st, 85kg 4st, 90kg 3st, 95kg 2st, 100kg 1st
Raka marklyft, stående på kloss (Remmar) 80kg 5x5st
Utfallssteg med hantlar 5kg 3x10st/ben
Ryggresningar 3x10st s.set med/
"Rulldåren" 3x10st

Idag (liksom varje dag) så fokuserades det på tekniken och att jobba med magtrycket i böj, jag höll vinkeln på ryggen bra men var tydligen lite snål med djupet på sumoböjarna.
Sedan blev det premiär för min del med stoppmark. Var lite si och så nöjd med känslan/tekniken på lyften men det hängde förmodligen endel på inställningen också, musten gick ur litegrann efter knäböjarna.
Inga set var riktigt nära fail idag, tungt men det fanns absolut fler reps kvar i kraftreserven.

Senast redigerad av eulalia den 2013-09-16 klockan 19:36.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-18, 19:50   #319
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 603
Tisdag = Överkropp!

Lite axeluppvärmning
Bänkpress med stopp, MM2K pass11: 65kg 6st, 72kg 2+F, 3+F, Max: 72kg 5+Fail
Utlåsningar/Klossbänk 4kl 90kg 1st, 92kg 1st, 95kg 1st, 97kg 1st, 100kg 1st
cc Bröstflyes, Explosivt 15kg 2x6st, Tungt 25kg 6st
Chins 5st
Latsdrag 65kg 4x6st
Bred rodd i maskin 80kg 4x6st
Ryggflyes i maskin 6pl 4x8st s.set med/
Facepulls med rep 30kg 4x8st
Sidolyft med hantlar 9kg 4x10st
Biceps kabelcurl 27kg 3x6st (m.hjälp)
Underarmar, hantlar 5kg 2x15st s.set med/
Underarmar, stång 25kg 2x15st

Jahapp, dagens huvuduppgift var ju sista rep-passet i MM2K men det gick tyvärr inte alls och jag är inte alls i närheten nöjd med resultaten. Jag tror i alla fall att jag har räknat ut varför jag inte har fått det att fungera de senaste passen. Jag tror att det beror på att jag har smalnat av fotställningen vilket har resulterat i att jag istället gör rejäla rumplyft, detta gör även att jag tappar bryggan då jag landar på bänken ingen och lyften blir svintunga och vingliga med lång lyftväg. Testade även med balett-tofflorna men det fungerade bara inte. Det blir att återgå till den (för mig) normala bänkbryggan fram tills DM. Tror det blev tangerat PB i alla fall i sista klossbänken och det var ett kraftfullt lyft med mer krut kvar. Bröstflyesen var svintunga, fick lägga ner det 4:e setet även fast jag hade testat att minska vikten med en platta.

Det kan också vara så att jag behöver mer mat och energi för att orka med träningen just nu då jag jobbar istället för att slöa i skolan. Gjorde lite ökningar i övningarna på slutet men jag tror inte att det berodde på att jag var stark och bra form, jag har nog haft dom vikterna i kroppen ett tag.

Senast redigerad av eulalia den 2013-09-18 klockan 19:51.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-18, 20:42   #320
Zanndhra
Registered User
 
Zanndhras avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Älvsbyn
Inlägg: 1 154
Vad synd att det inte gick vägen i bänken. Men pass 11! Då börjar det vara bra jobbigt!
Du verkar ju ha koll på vad det är som inte fungerar heller, och det är ju positivt! Finns ju inget värre än när det bara går dåligt/inte fungerar och man inte har den blekaste om varför. När är det dags för DM:et?
__________________
TRÄNINGSJOURNALEN

INSTAGRAM @sandra_lagerskog
Zanndhra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 20:54   #321
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 603
Ciao Zanndhra! Visst är det så att det känns bättre då man kommer på vad som inte stämmer och man vet vad man ska korrigera inför nästa träning, det var bara synd att jag inte kom på det innan maxtestet men nu går jag vidare. Det är ju dom tunga lyften kvar nu och det är ju dom jag vill bli bättre på. DM går på Lördag om en vecka och där ska jag förmodligen tävla både i klassisk bänkpress och med tröja, det blir kul!
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 23:23   #322
Zanndhra
Registered User
 
Zanndhras avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Älvsbyn
Inlägg: 1 154
Ja, bättre sent än aldrig!
Hoppas på fina pass framöver och att kroppen är pigg och fräsch nästa helg. Vad kul att du (mest troligt) ska tävla x 2! Passar på att önska LYCKA TILL redan nu ifall vi inte hörs av innan tävlingen.
__________________
TRÄNINGSJOURNALEN

INSTAGRAM @sandra_lagerskog
Zanndhra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-20, 19:11   #323
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 603
Tack Zanndhra, jag hoppas att jag får det att stämma igen med tekniken på Söndag då det är bänkträning, det sista tunga passet och sedan bara lätta pressar och fräscha till sig inför Lördag. Har bara använt tröja på tävling en gång tidigare och då var det ytterst nära att jag bommade ut mig (klarade bara 80kg) så det blir kul att testa formen. Det kanske inte är helt opti att tävla i båda bänkgrenarna men va fan, det är säkert bra träning!

Fredag = Knäböj och mage!

Boxböj, låg pall 40kg 2x5st, 50kg 2x4st, 60kg 2x3st
Knäböj (Bälte) 60kg 3st, 70kg 2x3st, 80kg 3x3st
"Rulldåren" kv 10st, +10kg 6st, +15kg 2st, kv 16st
"Beduinen" 40kg 4x10st
Ryggresningar kv 4x10st

Det blev ett kort pass idag med bra teknik och relativt lätta vikter i böjen. Jag skulle egentligen ha kört ett rejälare/längre pass med tyngre lyft för benen men jag valde att spara på krutet. Jag siktar istället på att ladda ordentligt och göra riktigt bra marklyft imorgon med 100% rätt inställning och vilja då det var lite sisådär med orken idag.

Senast redigerad av eulalia den 2013-09-20 klockan 19:18.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-21, 16:51   #324
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 603
Jag tror att jag var rätt trött igår, jag gjorde mitt bästa för att hålla mig vaken men stöp i säng strax efter 9 på kvällen, hehe. Det var igår det, ny dag idag och nya möjligheter i gymmet!

Lördag = Marklyft, knäböj!

Ryggresningar 3x10st s.set med/
Situps 3x20st
Marklyft 50kg 5st, 80kg 2x4st, 110kg 3,2+F,3st, (Bälte på) 120kg 3x1st
Knäböj, sumostil med stopp (Bälte) 50kg 5st, 60kg 4st, 70kg 3st, 80kg 3x2st, 90kg 3x1st
Goodmornings 50kg 3x6st
Ryggresningar 10kg s.set med/
Abd. crunch 35kg 3x20st
Utfallssteg med hantlar 8kg 3x8st/ben

Jag siktade ju på att göra bra ifrån mig på marklyften och jag gjorde iofs mitt bästa men det kändes lite tungt idag, inte ens ovanför knäna gick det lätt även om lyften blir bättre och kraftfullare i avslutningsfasen. Så här såg alla lyften på 110kg ut, kommentera gärna. Lyftet på set 2 (där jag tappar balansen) tycker jag kändes bäst.







Sumoböjarna sedan kändes inte alls så pjåkiga faktiskt, det kändes som att jag hade kunde ha klarat 100kg också men jag ska skynda långsamt. Jag hoppas att knäböj med stopp kan ge mig lite bättre tryck från bottenläget men jag hoppas även att det ska tillföra något positivt för starten i mina sega marklyft.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 16:03   #325
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 603
Söndag = Överkropp!

Bänkpress med stopp, MM2K Pass 12; 77kg 1st, 82kg Fail, 80kg Fail, Ingångsvikt: 70kg 1st
cc Bröstflyes, explosivt 15kg 3x6st
Triceps pushdowns med rep, explosivt, 25kg 3x6st
Stångrodd, framåtlutande (90gr)med brett grepp (Bälte) 50kg 6st, 60kg 6st, 70kg 3x5st
Stångrodd, lutande (45gr) med smalt sup grepp (Bälte, Remmar) 80kg 3x5st
Latsdrag, smalt sup grepp 65kg 10st, 70kg 2x6st
Ryggflyes i maskin 6pl 3x8st s.set med/
Facepulls med rep 30kg 3x8st
Biceps kabelcurl 27kg 3x5st (m.hjälp)
Underarmar hantlar 5kg 2x15st s.set med/
Underarmar stång 25kg 2x15st

Förb*nnade, j*vla, sk*t! Fick inte till det idag heller med bänkpressarna, jag har återgått till min gamla, uberbreda fotstance så problemet med rumplyften var betydligt mindre. Däremot kändes det inte som att jag fick till höjden på bröstkorgen tillräckligt eller om det var skulderbladen som var stela och inte gick att dra ihop, hade ingen kraft allt i botten på lyftet. Jag skulle ju egentligen ha gått på med betydligt mkt tyngre vikter enligt schemat men jag var ju tom svagare idag än förra veckan. Nu får jag se till att återhämta mig ordentligt och se till att dom här misslyckade passen inte sätter sig som hjärnspöken i huvudet inför DM. Jag tror och hoppas att mina tidigare tävlingserfarenheter (även om det är i fel sport) kan hjälpa mig på traven där.

Ett nytt PB i stångrodden fick jag i alla fall att glädjas åt, i alla andra övningar ligger jag ju och snurrar på typ PB eller i närheten så det är ju egentligen rätt bra då det känns lite tamt med styrkan.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 19:53   #326
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Återhämta dig och prestera kanon på DM!!!
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 21:49   #327
Magnus Larsson
Love will tear us apart
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Götet
Inlägg: 1 049
Intressant det där med stance i bänk. Har samma förvisso vanliga, I guess, problem. Ibland hamnar jag i en jäkligt knepig mellantingvariant: en kobent stance där fötterna är breda men knäna konvergerar.

Har du film på bänkarna?
Magnus Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 22:21   #328
Zanndhra
Registered User
 
Zanndhras avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Älvsbyn
Inlägg: 1 154
Tråkigt att bänken strular så här nära inpå tävlingen. Men försök att inte överanalysera och tänka allt för mycket. Återhämta dig nu i veckan och lita på att du VET vad du ska göra på lördag. Garanterat kommer du tagga till för att det är tävling och det kommer gå jättebra! Lycka till!!
__________________
TRÄNINGSJOURNALEN

INSTAGRAM @sandra_lagerskog
Zanndhra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 20:16   #329
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 603
Citat:
Ursprungligen postat av emmzan Visa inlägg
Återhämta dig och prestera kanon på DM!!!
Ja det är nog rätt melodi, jag har varit trött, riktigt trött nu senaste veckan. Tack för lyckönskningen!

Citat:
Tråkigt att bänken strular så här nära inpå tävlingen. Men försök att inte överanalysera och tänka allt för mycket. Återhämta dig nu i veckan och lita på att du VET vad du ska göra på lördag. Garanterat kommer du tagga till för att det är tävling och det kommer gå jättebra! Lycka till!!
Du har alldeles fruktansvärt obehagligt rätt! Jag har en tendens att kunna bli fullständigt insnöad mentalt då jag kommer på att jag vill satsa på någonting. Detta gäller inte bara träning utan kan även gälla jobbet eller annat (vad som helst, bygga hus tex) Jag kan verkligen analysera sönder min träning i jakten på den perfekta tekniken, jag ska istället nu försöka bara slappna av och hämta lite kraft och energi. Jag vet ju hur det ska kännas och på tävlingen ska jag först och främst bara se till att vara laddad och ha roligt. Tack Zanndhra, den där insikten behövde jag bli påminnd om.

Citat:
Intressant det där med stance i bänk. Har samma förvisso vanliga, I guess, problem. Ibland hamnar jag i en jäkligt knepig mellantingvariant: en kobent stance där fötterna är breda men knäna konvergerar.

Har du film på bänkarna?
Hejsan farsan! Din beskrivning av stilen påminner nog om min stil, förutom att jag i princip skrevar så rejält brett att gymlokalen blir i det närmaste tömd på syre. Det ser inte klokt ut! Jag ska kolla igenom mitt filmarkiv någon dag framöver men jag tror inte att jag har någon riktigt bra på lagret. Kanske jag kan få till en film från DM?

Måndag = Knäböj!

Knäböj 50kg 5st, 60kg 4st, 70kg 3st, 80kg 3x2st, (Bälte på) 90kg 3x2st
+Några lätta men tekniskt bedrövliga 60kg´s böjar med dräkt

Det blev ett rejält nedbantat träningspass idag men jag behöver återhämtning. Höll stilen inom ramen för godkänt på alla lyft (förutom dom med dräkten). Nu,,, Sova!
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-24, 21:10   #330
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 603
Tisdag!

Stretching av det mesta på kroppen, tog ca 45min. Känner mig lite piggare ikväll än vad jag har gjort dom senaste dagarna.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)