Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-12, 20:05   #16
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Är väl iofs standard med gåbortspresent när man träffar svärföräldrarna om man inte träffas regelbundet?
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 20:06   #17
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Just det hehe, har också varit tillsammans med en kinesisk tjej, som var uppväxt i Kina dock. Jag frågade henne vad hennes föräldrar skulle tycka om mig, hon svarade att hon aldrig skulle våga ta med en västerlänning hem. Tror inte alla jävla äppelpåsar i världen hade fixat det.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 20:11   #18
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Är väl iofs standard med gåbortspresent när man träffar svärföräldrarna om man inte träffas regelbundet?
Självklart är det så.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 20:18   #19
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Du borde först och främst diskutera med din flickvän hur du/ni ska hantera hennes föräldrar/släkt
Det är ju hon som dragit igång grejen, relationen verkar hyfsat seriös. Vore väldigt dumt att dra igång en scen utan uppbackning av dottern iaf
Flickvännen kanske kan välja ut en bra present som "du kan ge bort".
Viktigt att ni två är ett team i det här!
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"

Senast redigerad av panzerpig den 2018-07-12 klockan 20:19.
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 20:35   #20
Simonser
Registered User
 
Simonsers avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Kinna
Inlägg: 41
Tack för alla svaren hittills. Tjejen tycker hennes mamma är gammaldags och säger att mamman alltid klagat på småsaker oavsett vad. Det är typ sån hon är.

Och att de levt i Sverige i 30 år utan att ha lärt sig svenska kan tas bokstavligt. De umgås i princip endast med sin egen släkt och många jobbar i restaurangbranchen där deras kollegor också är asiater.

Jag har frågat varför ingen gått på SfI för att lära sig språket och fått till svar att de inte tyckt det behövts helt enkelt... Det finns dock en släkting som gått sfi som det går att prata med. Hon har bara varit med 1 gång hittills.

När vi är på besök hos dem så sitter männen 99%av tiden och kollar på sport på tvn eller sitter på altanen och röker/dricker. Kvinnorna håller till i köket och lagar all mat. När de väl säger nånting så är det på kinesiska och till varandra. Pappan och mamman brukar säga att jag ska ta mer mat vilket jag artigt tackar och säger hur gott det är.

Det bristande språket gäller bara den äldre generationen(40+), alla barnen i min ålder pratar ren göteborgska och är jättetrevliga.

Att göra slut är verkligen inget alternativ då det är mamman som är löjlig. Hon ska inte få förstöra vår relation.

Mitt förslag hittills är att ta med en guldfisk i en genomskinlig påse som gåva. De har inget akvarium.
Simonser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 20:36   #21
Simonser
Registered User
 
Simonsers avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Kinna
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Skippa relation med någon från annan kultur. Om du nu har sådana enorma problem. Kör inhemskt bara.
Alternativt se hur ni kan mötas. Problem Solved. Tråd låst.
Det där var ett löjligt svar.
Simonser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 20:58   #22
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Simonser Visa inlägg
Tack för alla svaren hittills. Tjejen tycker hennes mamma är gammaldags och säger att mamman alltid klagat på småsaker oavsett vad. Det är typ sån hon är.

Och att de levt i Sverige i 30 år utan att ha lärt sig svenska kan tas bokstavligt. De umgås i princip endast med sin egen släkt och många jobbar i restaurangbranchen där deras kollegor också är asiater.

Jag har frågat varför ingen gått på SfI för att lära sig språket och fått till svar att de inte tyckt det behövts helt enkelt... Det finns dock en släkting som gått sfi som det går att prata med. Hon har bara varit med 1 gång hittills.

När vi är på besök hos dem så sitter männen 99%av tiden och kollar på sport på tvn eller sitter på altanen och röker/dricker. Kvinnorna håller till i köket och lagar all mat. När de väl säger nånting så är det på kinesiska och till varandra. Pappan och mamman brukar säga att jag ska ta mer mat vilket jag artigt tackar och säger hur gott det är.

Det bristande språket gäller bara den äldre generationen(40+), alla barnen i min ålder pratar ren göteborgska och är jättetrevliga.

Att göra slut är verkligen inget alternativ då det är mamman som är löjlig. Hon ska inte få förstöra vår relation.

Mitt förslag hittills är att ta med en guldfisk i en genomskinlig påse som gåva. De har inget akvarium.
Så det är bara i princip mamman som skapar friktion i ert förhållande? Om så är fallet så tycker jag bara att du ska bita ihop och följa så kallade, "Li Shang Wang Lai”: https://www.topchinatravel.com/china...ift-giving.htm Jag tycker bannemig du ska lära dig EXAKT den där frasen: "Li Shang Wang Lai”.

Så nästa gång du tar med en gåva vars omslag är vackrare än innehållet (i länken så kan du exempelvis ge en mössa till henne, varför inte köpa en sån där rosa mössa, hähä) så ger du den till henne samtidigt som du säger, "Li Shang Wang Lai” för då sätter du även press på henne att inte bete sig som en "idiot" framför din flickvän. Det hela handlar om ömsesidighet och ett sätt att upprätthålla relationer.

Avslutningsvis: för de flesta asiater så är deras traditioner och kulturer inte riktigt "ett sätt att leva på" utan snarare, "men det är ju så här saker och ting funkar ju och det har det alltid gjort". Och ju äldre de är, ju mer ristat i sten blir det för dem. Det är bara onödig och bortkastad energi att försöka få dem att inse att "det finns ANDRA sätt att leva på också".

Lycka till med tjejen din! Jag har oxå varit sugen på en liten söt asiat eller någon baltantjej :P
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 21:49   #23
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Har du testat att imitera Liberty Prime från Fallout4? Det borde lära dem att veta hut.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 22:35   #24
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Skippa relation med någon från annan kultur. Om du nu har sådana enorma problem. Kör inhemskt bara.
Alternativt se hur ni kan mötas. Problem Solved. Tråd låst.
Vilket bra råd!!
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 22:41   #25
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Din flickvän skulle inte sagt något utan istället fixat en påse äpplen första gången om hon visste att det var viktigt. Nu fick hon ju bara dig att må kasst över något du inte visste.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 22:47   #26
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Bit ihop och ge bort en present, ät maten och var glad. Det finns värre svärföräldrar.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 23:47   #27
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Mycket vanligt i CAnada dar det finns runt 60% kineser pa manga stallen och overhuvudtaget manga overallt i vast. Vissa konservativa ar i bland problem och blandade par forbjudna av kineserna. Fast i ditt fall sa fundera pa om de sjalva kanske har gjort en del uppoffringar trots allt som inte syns och nu vet du ju hur det ar, ta med en gava da. Ser inte problemet, finns varre saker. I Canada t ex overhuvudtaget sa ger man presenter men ofta sma billiga larviga skojoga saker medan man i Sverige tar gavor t ex julklappar mer seriost. Ar min erfarenhet.

Om gavor sa jo kineser kan ge ganska fina grejer i bland.

Senast redigerad av Hemi den 2018-07-12 klockan 23:50.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 23:48   #28
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Bit ihop och ge bort en present, ät maten och var glad. Det finns värre svärföräldrar.
Varför ska han bita ihop? Det gäller att säga ifrån när folk beter sig som idioter. Annars får man se sig själv bli stampad på.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 23:50   #29
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Det där kan man ju göra mycket kul med. Ge bara bort stora saker, tex ett skivstångsset eller en gryta på 15 liter, stora krukväxter som kväver mycket vatten, fula stora tavlor eller varför inte bara böcker på svenska.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 23:52   #30
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Varför ska han bita ihop? Det gäller att säga ifrån när folk beter sig som idioter. Annars får man se sig själv bli stampad på.
Vem har betett sig som en idiot?

Svärmorsan har väl snäst åt sin dotter för att hon inte berättat för sin pojkvän vad det är för sedvänjor han måste lära sig om han ska komma på släktmiddag hemma hos dem...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)