Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-28, 11:39   #2491
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Allt funkar bara man anpassar det. Mark 1 gång i veckan? Funkar. 5 gånger i veckan? Funkar också.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-28, 12:24   #2492
The Swede
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Allt funkar bara man anpassar det. Mark 1 gång i veckan? Funkar. 5 gånger i veckan? Funkar också.
Sant.

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
The Swede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-28, 12:35   #2493
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jo men om målet är att bygga massa skulle jag hellre kasta en mera rodd eller latdrag t.ex
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-28, 21:21   #2494
The Swede
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 103
Se mitt schema över^^
Vad vinner jag på att stoppa in isolationsövningarna?
Vet vad jag förlorar (återhämtning).
Satt och filade lite och märkte att det blir mastigt, basövningarna rör jag inte gärna allt för mycket.

Flyes känner jag "behövs" då mina bröst släpar i mitt tycke.
Curls..gillar kulan..
Tricepsextension.. armar... Say no more..
Sidolyft känns alltid bra, axlar jobbar jag gärna med.
Vader...kanske kan klara mig utan.

Kanske läge att kika på ett a och b pass.


Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
The Swede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-28, 21:51   #2495
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
The Swede - det är ju individuellt hur man återhämtar sig och hur mycket man klarar av. Under deff skulle det där döda mig. Och jag är eller borde alltid vara under deff...

Jag skulle kört fokus på två övningar och 2 assistans per pass ex (RPT-inspirerat, dvs amrap ca 3 set)
1. mark / press + 2 assistans (tex utfall, vader)
2. bänk / rodd + 2-3 assistans (tex flyes, mage, triceps)
3. böj / chinups + 2 assistans (tex biceps, axlar)
4. bänk / rodd igen eller släpande grupper.

lägg in lättare böj med fler reps innan mark på pass 1 om kroppen orkar.
Dag 4 skulle för mig bero på om axlarna pallar.

Men jag kan ju se att jag svarar bra på få, intensiva set. Bra pannben, lite tid.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-29, 11:01   #2496
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Om man nån gång vill göra en tävling i styrkelyft, är det då kontraproduktivt att mestadels träna varianter av lyften? Jag föredrar smalbänk över vanlig bänk t.ex. då det är en längre rörelse vilket jag inbillar mig bygger bättre. Tänker att man en period innan tävlingen sedan kan vänja sig vid bredare grepp?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-29, 14:52   #2497
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Om man nån gång vill göra en tävling i styrkelyft, är det då kontraproduktivt att mestadels träna varianter av lyften? Jag föredrar smalbänk över vanlig bänk t.ex. då det är en längre rörelse vilket jag inbillar mig bygger bättre. Tänker att man en period innan tävlingen sedan kan vänja sig vid bredare grepp?
Det kan du absolut göra. Prioritera varianter lång ifrån tävling och sedan gå över mer tävlingsspecifikt 4-8 veckor från tävlingen.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-01, 14:50   #2498
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Hur är det med stretching vid sjukdom? Har en rejäl förkylning med ont i halsen och huvudvärk bland annat och legat i sängen hela dagen i princip men saknar rörelse som stretch och promenader, stretch ökar ju blodgenomströmningen, är inte det kontraproduktivt vid infektion i kroppen?
Okej att gå lugn promenad?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-01, 15:03   #2499
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Du kan leva ett helt normalt liv, om du orkar, förutom intensiv fysisk ansträngning, vid förkylning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-01, 18:59   #2500
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Det kan du absolut göra. Prioritera varianter lång ifrån tävling och sedan gå över mer tävlingsspecifikt 4-8 veckor från tävlingen.
Gott att höra, fortsätter på samma spår då!

Har en annan fråga om SL som du gärna får svara på om du kan. Vad är en rimlig viktklass för någon på en vanlig längd, ca 183, där det ändå finns möjlighet att utmana de andra deltagarna? Är det 93 som gäller? Min kropp trivs väldigt bra runt 83-84 känns det som i nuläget, i rätt bra form. Samtidigt som det känns svårt att nå upp till 93 i acceptabel form (vilket för mig är önskvärt att hålla) så känns det som att man kommer att bli utdominerad av kortare grabbar som är riktigt stora på 83kg.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-01, 21:27   #2501
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Gott att höra, fortsätter på samma spår då!

Har en annan fråga om SL som du gärna får svara på om du kan. Vad är en rimlig viktklass för någon på en vanlig längd, ca 183, där det ändå finns möjlighet att utmana de andra deltagarna? Är det 93 som gäller? Min kropp trivs väldigt bra runt 83-84 känns det som i nuläget, i rätt bra form. Samtidigt som det känns svårt att nå upp till 93 i acceptabel form (vilket för mig är önskvärt att hålla) så känns det som att man kommer att bli utdominerad av kortare grabbar som är riktigt stora på 83kg.
Är helt omöjligt att svara på, men redan i -93 är du i längsta laget för att kunna slåss om SM-medaljer om du vill verkligen satsa på ren styrka. Klart att det finns de som är hårda i sin viktklass.
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-01, 21:47   #2502
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Gott att höra, fortsätter på samma spår då!

Har en annan fråga om SL som du gärna får svara på om du kan. Vad är en rimlig viktklass för någon på en vanlig längd, ca 183, där det ändå finns möjlighet att utmana de andra deltagarna? Är det 93 som gäller? Min kropp trivs väldigt bra runt 83-84 känns det som i nuläget, i rätt bra form. Samtidigt som det känns svårt att nå upp till 93 i acceptabel form (vilket för mig är önskvärt att hålla) så känns det som att man kommer att bli utdominerad av kortare grabbar som är riktigt stora på 83kg.
På den längden är det -105 som gäller för att vara konkurrenskraftig på riktigt. -93 om du har gudabenådade gener.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-01, 22:05   #2503
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Gott att höra, fortsätter på samma spår då!

Har en annan fråga om SL som du gärna får svara på om du kan. Vad är en rimlig viktklass för någon på en vanlig längd, ca 183, där det ändå finns möjlighet att utmana de andra deltagarna? Är det 93 som gäller? Min kropp trivs väldigt bra runt 83-84 känns det som i nuläget, i rätt bra form. Samtidigt som det känns svårt att nå upp till 93 i acceptabel form (vilket för mig är önskvärt att hålla) så känns det som att man kommer att bli utdominerad av kortare grabbar som är riktigt stora på 83kg.
Erik Karlsson och Jonathan Söderling borde ligga runt din längd. Etta och tvåa på SM iår och ifjol i - 83. Dock är ju de "onormalt" långa för att vara så bra i den viktklassen. Skit i viktklasser över huvud taget innan du ens gjort din första tävling. Är bara på DM och SM (eller högre nivå) man tävlar i viktklasser ändå.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-01, 23:00   #2504
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av unsuspected Visa inlägg
Är helt omöjligt att svara på, men redan i -93 är du i längsta laget för att kunna slåss om SM-medaljer om du vill verkligen satsa på ren styrka. Klart att det finns de som är hårda i sin viktklass.
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
På den längden är det -105 som gäller för att vara konkurrenskraftig på riktigt. -93 om du har gudabenådade gener.
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Erik Karlsson och Jonathan Söderling borde ligga runt din längd. Etta och tvåa på SM iår och ifjol i - 83. Dock är ju de "onormalt" långa för att vara så bra i den viktklassen. Skit i viktklasser över huvud taget innan du ens gjort din första tävling. Är bara på DM och SM (eller högre nivå) man tävlar i viktklasser ändå.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Ja det är väl bara att köra på antar jag. Jag har ju inte som mål att bli bäst, mer att det att det är kul att träna inför något till en början.

Fortsätter på SL-spåret: Hur brukar det vara på svenska tävlnigar angående fotplacering i bänk? Har jag endast tårna i marken jag jag bli mycket tajtare samt kan använda benen utan att rumpan åker i luften.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-02, 00:54   #2505
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Ja det är väl bara att köra på antar jag. Jag har ju inte som mål att bli bäst, mer att det att det är kul att träna inför något till en början.

Fortsätter på SL-spåret: Hur brukar det vara på svenska tävlnigar angående fotplacering i bänk? Har jag endast tårna i marken jag jag bli mycket tajtare samt kan använda benen utan att rumpan åker i luften.
Tävlar du inom ipf, vilket du förmodligen kommer göra, måste hela foten vara i.

http://www.styrkelyft.se/tavlingresultat/tavlingsregler

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)